След като отбелязаха още една силна година при продажбите в САЩ, автомобилните концерни заявиха в четвъртък, че не виждат особена причина за притеснение през следващите месеци. Но един по-близък поглед показва признаци на затягане на редица фронтове, съобщава The New York Times.
Годишните продажби за 2018 г. достигнаха 17,3 млн. нови автомобили и леки товарни превозни средства, което е своеобразен ръст от 0,6 на сто спрямо 2017 г.
Това е четвърта поредна година, в която продажбите надхвърлят 17 млн., най-голямата подобна серия, регистрирана досега.
Но увеличението през миналата година се дължи на по-големите сделки за автомобили от компании за наемане на автомобили, правителствените служби и корпорациите. Продажбите на отделните потребители, които се възприемат като най-значим фактор при въпросното измерване, са плоски, смятат от статистическата компания Edmunds.
В същото време случаите на закупуване на автомобил чрез кредит, което е особено характерно за индивидуалните потребители, започват да изчезват. Безлихвените заеми например представляват едва 5,5 на сто от всички финансови планове, предлагани от дилърите през декември.
Това е най-ниското ниво за декември от 2005 г. насам.
Освен това продажбите през 2018 г. бяха подпомогнати от данъчната реформа на администрацията на американския президент Доналд Тръмп, която генерира допълнителни доходи за някои потребители. Подобно нещо обаче е малко вероятно да се случи отново.
„Очакваме тази година да бъде по-трудна от миналата“, споделя Марк Уейкфилд, изпълнителен директор в консултантската Alix Partners, добавяйки: „А 2020 г. ще е по-трудна и от тази“.
Въпреки ръста в продажбите на автомобили през 2018 г., признаците на понижаване при търсенето вече можеха да се забележат и тогава.
Единственото съществено повишение в продажбите е било отчетено при малките SUV (sport utility vehicles) модели. При всички останали варианти тези показатели са отрицателни или почти плоски.
„В никой друг сегмент няма съществен ръст“, смята Уейкфилд.
В допълнение, продажбите на производителя на електромобили Tesla успяха да се утроят през 2018 г., а без това, индустрията щеше да отчете понижение.
General Motors, Ford и Toyota обявиха понижения в продажбите за трета поредна година.
Делът на GM на местния американски пазар се сви до 17% - най-ниското ниво от близо век насам.
Повечето концерни отбелязаха повишения в началото на 2018 г., като стойностите се влошиха през втората половина на годината.
GM отчете понижение от 1,6 на сто за цялата година, но през декември тя отбеляза понижение спрямо същия месец за 2017 г. с 3,7 на сто.
Продажбите на Ford за 2018 г. са се понижили в същото време с 9%.
Отвъд американския пазар, концерните срещат други потенциални предизвикателства.
Трусовете от забавянето на икономическия растеж в Китай стават все по-реални през тази седмица, след като Apple понижи своята финансова прогноза, позовавайки се на разочароващите продажби на своите модели iPhone.
Значително по-ниските разходи на потребителите в Китай могат да повлияят негативно на GM, Ford, Toyota и останалите големи имена в автомобилната индустрия, тъй като в момента сега те зависят от Китай да даде тласък на глобалния икономически растеж.
Ford и GM се подготвят за още по-тежки времена.
Компаниите съкращават работни места и разходите си в Северна Америка.
През ноември от GM обявиха, че закриват пет завода на континента, за да понижат разходите си за заплати.
По-рано през 2018 г. Ford съобщи, че планира да реорганизира своя глобален състав от работници, за да го направи значително по-компактен до средата на тази година.
Едно нещо, което икономическата прогноза не променя е продължаващата тенденция на предпочитане от страна на американците на големите превозни средства.
Ниските цени на петрола, които паднаха почти на половина спрямо стойностите от преди 5 години, предложиха малко мотивация за купувачите да погледнат към по-икономичните автомобили. И ако не бъдат ограничени доставките, икономическото забавяне ще продължи да поддържа ниски цените на горивата.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО