IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пекин призова местните автопроизводители да купуват китайски чипове

По този начин Китай иска да премахне своята зависимост от по-модерните западни продукти на фона на търканията с Вашингтон

21:35 | 15.03.24 г. 4
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Китайското правителство иска от производителите на електрически превозни средства - от BYD Co. до Geely Automobile Holdings Ltd. - да увеличат рязко покупките от местните производители на автомобилни чипове, част от кампания за намаляване на зависимостта от западния внос и стимулиране на местната полупроводникова индустрия, пише Bloomberg.

Министерството на промишлеността и информационните технологии поиска от производителите на автомобили да разширят закупуването на изградени на местно ниво компоненти, за да ускорят приемането на китайски чипове, разкриват източници, запознати с темата.

Технологичният регулатор на страната преди това постави неофициална цел за автомобилните компании – делът на китайските чипове от общите им покупки на полупроводници да бъде поне една пета до 2025 г.

Министерството сега директно инструктира фирмите да избягват чужди полупроводници, ако изобщо е възможно. Това означава, че отвъдграничните производители на чипове на практика трябва да произвеждат своя силиций чрез местни концерни като Semiconductor Manufacturing International Corp. или Hua Hong Semiconductor Ltd., изтъкат източниците, говорещи в условия на анонимност. По време на неотдавнашен търг, проведен от голяма местна марка, един чуждестранен участник не е успял да си осигури договор, въпреки че е предложил цена, която се оценява на 30% по-ниска от тази на крайната победител, разкрива друг източник.

Това отразява усилията на Пекин да стимулира собствения си технологичен сектор в отговор на опитите на САЩ да ограничат развитието на китайските чипове чрез санкции и ограничения върху продажбата на авангардни технологии. Китайската директива за автомобилите хвърля несигурност върху бизнеса на компании от Nvidia Corp. и NXP Semiconductor NV до Renesas Electronics Corp. и Texas Instruments Inc., които се конкурират с местни фирми за доставки на най-големия пазар на електромобили в света.

Много местни марки купуват микс от други компоненти - от чипове за управление на захранването до микроконтролери и интегрални схеми за дисплеи. Някои производители на автомобили, като BYD, разчитат на процесори Nvidia, например, за да координират функциите в своите свързани автомобили.

Пекин се стреми да подкрепи местната индустрия за чипове, за която знае, че изостава значително от чуждестранните конкуренти, но е от решаващо значение за икономиката. Директивата е в съответствие с ангажиментите да се мобилизират всички средства, с които разполага Китай, за да изтръгне технологичното надмощие на САЩ и други нации.

Вашингтон проучва потенциалните рискове за данните и киберсигурността, породени от свързаните с интернет автомобили от Китай, включително електромобили. Министърът на търговията на САЩ Джина Раймондо изрази опасения, че данните, събрани от автомобилите, могат да попаднат в ръцете на Пекин. Малко след това стартира разследване, което може да доведе до ограничения върху продажбата на тези автомобили в САЩ - мерки, които биха надхвърлили потенциалното увеличение на митата.

На този фон Пекин подкрепи усилията на местните играчи като Huawei Technologies Co. чрез субсидии и целенасочени политики. Сега правителството създава фонд от над 27 млрд. долара, за да стимулира инвестициите в чипове и да увеличи разходите за разработки в национален план до над 51 млрд. долара.

Най-големите доставчици на автомобилни чипове и софтуер в Китай включват Huawei, Loongson Technology Corp., GigaDevice Semiconductor Inc. и Wingtech Technology Co. Много от тях, като Novosense Microelectronics Co. и StarPower Semiconductor Ltd., са изградили значителен капацитет.   Политиката на MIIT може да поеме част от този капацитет - за сметка на техните чуждестранни конкуренти.

Междувременно САЩ и европейските им съюзници са разтревожени от стремежа на Китай да подсигури своята индустрия за чипове. Администрацията на американския президент Джо Байдън обмисля да наложи мита върху тези компоненти в допълнение към други търговски инструменти, като каза, че не предвижда ограничаването им чрез контрол върху износа.

Въпреки че правилата на САЩ, въведени през 2022 г., забавиха развитието на способността на Китай да произвежда авангардни чипове, те оставиха до голяма степен недокосната способността на страната да използва техники, по-стари от 14 нанометра. Това накара китайските фирми да построят нови заводи по-бързо от своите конкуренти по света. Сега се очаква тези компании да изградят 26 фабрики до 2026 г., където ще се разработват 200-милиметрови и 300-милиметрови пластини, става ясно от данни на търговската група SEMI.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:35 | 15.03.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още