Китайският производител на електромобили BYD пусна на пазара във Великобритания най-евтиния си модел в опит да изпревари американския си конкурент Tesla като най-големия производител на електрически автомобили в света, съобщава The Guardian.
Dolphin Surf ще започва на цена от 18 650 паунда (21 880 евро), нареждайки се сред най-евтините нови автомобили, продавани във Великобритания.
BYD се бори с Tesla, ръководена от Илон Мъск, за титлата най-голям производител на напълно електрически коли в света, въпреки че китайската компания изпреварва Tesla, когато се включат данните за продажбата на плъгин хибридни автомобили.
През април BYD регистрира повече продадени напълно електрически автомобили от Tesla в Европа.
От началото на годината Tesla се сблъсква с негативната реакция сред потребителите заради ролята на Мъск в администрацията на американския президент Доналд Тръмп. Регистрациите на нови автомобили на Tesla в Европа се свиват наполовина през април в сравнение със същия месец година по-рано. Междувременно Мъск остава най-богатият човек в света, с богатство от над 400 млрд. долара, сочат изчисления на Forbes.
За повечето хора електрическите автомобили вече са много по-евтини за покупка и експлоатация от бензиновите аналози, но появата на по-малки модели на цена, сравнима с тази на конвенционалните автомобилите, се разглежда като важна стъпка за привличане на купувачите с по-ниски доходи.
Анализаторите предполагат, че BYD има много възможности да намали допълнително цената на Dolphin Surf. Компанията продава почти идентичен модел под името Seagull в Китай за еквивалента на около 6 хил. паунда, въпреки че китайските разпоредби за безопасност са значително по-облекчени от тези в Европа.
Европейският растеж на компанията продължава въпреки налагането на мита от Европейския съюз (ЕС) през октомври поради предполагаема несправедлива държавна помощ от Китай.
За разлика от това, Великобритания не е добавила налози върху вноса на китайски електрически автомобили и следователно остава най-големият целеви пазар за китайските марки.
Според Матиас Шмит, автомобилен анализатор, Обединеното кралство представлява 30% от всички продадени китайски електрически модели в Европа през март. Марки като Xpeng, Leapmotor и Jaecoo също се опитват да спечелят пазарен дял в региона.
Шмит предупреждава да не се отписват европейските производители на автомобили, които вече предлагат на пазара няколко по-малки модела, докато подготвят други подобни. Най-евтиният електрически автомобил в продажба във Великобритания е Dacia Spring, чиято цена е 14 995 паунда, въпреки че пробегът му е само 225 километра. Citroën ë-C3 започва от 18 305 паунда, докато Model 5 на Renault започва от 22 995 паунда.
Dolphin Surf предлага пробег до 220 километра, но също така има някои функции, които обикновено се срещат в по-скъпите модели, като например въртящ се сензорен екран и функции за подпомагане на водача.
Моделът използва батерията Blade, която е разработена от BYD. Тя залага на литиево-желязо фосфатни клетки (LFP).
LFP батериите са изработени от по-евтини материали спрямо литиевите батерии, които използват по-скъпите никел, манган и кобалт – въпреки че последните предлагат по-добра производителност, като например по-дълъг пробег.
Основният китайски конкурент на BYD в производството на батерии, Contemporary Amperex Technology Co Limited (CATL), също инвестира в LFP технологията. И двете компании се конкурират и в това да предложат пълно презареждане на батерията за минути.