Необходими са спешно нови стимули за пазара на електрически автомобили, изтъква британската автомобилна индустрия, чиито лидери призоваха правителството в Лондон да действа бързо и да „преразгледа целта“ за превозните средства без емисии (ZEV), пише Guardian.
Асоциацията на производителите и търговците на автомобили (SMMT) заяви, че нейните изследвания показват, че ръстът на потребителското търсене на електромобили във Великобритания е по-нисък от очакваното, като само един на всеки осем купувачи планира да направи подобна покупка през следващите три години, което излага на риск работните места в сектора.
Регламентът в Обединеното кралство изисква от производителите да гарантират, че 28% от новите автомобили, продадени тази година, не отделят емисии, като при непостигане на тази цел всяка компания е заплашена от санкция в размер на 15 000 паунда за превозно средство.
„Последиците от тази регулаторна рамка и невъзможността да я изпълним [означава], че започвате да усещаме как това се проявява като намаляване на продажбите, свиване на производството, затваряне или консолидиране на заводи, загуба на работни места. Това трябва да бъде двигател на растежа, а не двигател на деиндустриализацията“, изтъква главният изпълнителен директор на SMMT Майк Хоус.
Производителят Stellantis отчасти обвини регламента за решението си през ноември да затвори фабрика за ванове в Лутън, което засегна около 1100 работни места.
Според Хоус макар автомобилният транспорт да трябва да „поеме най-голямата тежест“ за намаляване на въглеродните емисии и да работи за въглеродна неутралност, условията са се променили след създаването на настоящите регламенти. „Имахме по-ниски разходи за енергия, силно потребителско търсене, силен органичен растеж на електромобили... Без стимули частното потребителско търсене на електромобили е слабо“, посочва той.
Индустрията е инвестирала 4,5 млрд. паунда през миналата година за ценови и други отстъпки за купувачи на електрически превозни средства, за да постигне целите за продажби, подчертава SMMT. Безвъзмездните средства за ранните потребители отдавна приключиха и собствениците на електромобили ще бъдат задължени да плащат акциз върху превозните средства, включително налози върху премиум автомобили от април.
Производителите на автомобили искат ДДС да бъде намален наполовина за новите превозни средства.
Хоус казва, че изследването на SMMT показва, че пазарът на нови електромобили до голяма степен зависи от шофьори, които вече са преминали към електрически модели, като само 12% от анкетираните купувачи активно възнамеряват да загърбят бензина или дизела до 2028 г.
Говорейки по време на индустриална конференция в Лондон, производителите на автомобили изтъкват, че са се ангажирали с електрификацията, но целите сега са „предизвикателни“.
Лиза Бранкин, управляващ директор на Ford за Великобритания и Ирландия, казва: „Траекторията и настроенията се промениха съществено”.
Ford съкрати 800 работни места във Великобритания през ноември на фона на забавянето на растежа на търсенето.
„Ние направихме огромни инвестиции в прехода – но търсенето на дребно наистина не е в съответствие с мандата на ZEV. Ще видим невероятни предизвикателства тази година, ако пейзажът не се промени“, посочва Дейвид Джордж, главен изпълнителен директор на BMW за Обединеното кралство и Ирландия.
Лилиан Грийнууд, министърът на транспорта на бъдещето, заяви, че над една на всеки четири коли, продадени миналия месец, е била електрическа и сега има повече от 75 000 обществени зарядни станции в страната, обещавайки правителството да „запази тази инерция“ и да даде на индустрията „ясната траектория, която заслужава“.
Грийнууд подчерта, че ангажиментът за забрана на продажбата на нови конвенционални автомобили от 2030 г. и ванове от 2035 г. са „железни“, добавяйки, че регламентът на ZEV е от решаващо значение и пътят до 2030 г. е фиксиран.