IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Печалбата на BYD спада отново на фона на засилената конкуренция в Китай

Базираният в Шънджън концерн е доставил 1,15 млн. превозни средства, през третото тримесечие

22:07 | 30.10.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

BYD отчете пореден спад на тримесечната си печалба, тъй като засилващата се конкуренция в Китай и нарастващият контрол от страна на Пекин върху индустрията оказват натиск върху перспективите за продажбите на автомобилния производител, съобщава Bloomberg.

Нетната печалба за тримесечието, приключило на 30 септември, спада с 33% на годишна база до 7,82 млрд. юана (1,1 млрд. долара). BYD заяви, че общите ѝ приходи се свиват с около 3% до 194,98 млрд. юана, което е под очакваните от анализатори 216 млрд. юана.

Най-големият производител на електрически превозни средства в света се затруднява да запази водещата си роля в Китай, където продължителната ценова война предизвиква опасения, че безмилостната конкуренция може да навреди на качеството на продуктите. Предизвикателствата пред BYD излязоха наяве, когато компанията отчете шокиращ 30% спад на печалбата за второто тримесечие, като производителят записа и забавяне на продажбите, което помогна на държавната SAIC Motor да заеме първото място на пазара в Китай през септември.

През третото тримесечие базираният в Шънджън автомобилен концерн е доставил 1,15 млн. превозни средства, използващи нов вид енергия (NEV), което е с 1,8% по-малко спрямо същия период на предходната година. Конкурентите Geely Automobile Holdings и Chongqing Changan Automobile отчетоха увеличение на продажбите съответно с 96% и 84% за същото време.

BYD понижи целта си за продажбите за 2025 г. с 16% до 4,6 млн. превозни средства. Компанията не публикува официални данни за финансовите си резултати.

Брутният марж на автомобилния производител се е свил през тримесечието до 17,6% от 21,9% преди година, въпреки че се е увеличил от записаните през второто тримесечие 16,3%. Това подчертава натиска, под който е BYD от продължителния период на ценови отстъпки, които са в основата на бързия му възход на китайския пазар.

Анализатори отдават забавянето на продажбите главно на усилията на BYD да намали запасите преди пускането на новите модели за 2026 г.

Агресивното навлизане на BYD в чужбина се превръща във все по-важен стълб за растежа на компанията, предвид предизвикателствата, пред които е изправена на вътрешния пазар. Обемът на продажбите отвъд граница е нараснал със 160% спрямо предходната година, подхранван от търсенето в Европа и Латинска Америка.

В Китай BYD може също да се възползва от потенциален ръст на продажбите през последното тримесечие на годината, тъй като Пекин предприема мерки за постепенно премахване на някои субсидии и данъчни облекчения. Някои провинции вече прекратяват програмите, които помогнаха за увеличаване на продажбите на електрически превозни средства.

Но в дългосрочен план премахването на тези привилегии, които често са насочени към чувствителните към цената купувачи, рискува да потисне желанието за покупка и може да прехвърли допълнителния ценови натиск обратно върху автомобилните производители и дилърите, принуждавайки ги или да поемат по-високите разходи, или да инициират по-големи отстъпки.

BYD също така се сблъсква със структурни затруднения от засиления контрол, който властите оказват върху сектора в Китай. Автомобилната индустрия е въвлечена в широка кампания срещу т.нар. инволюция, докато Пекин се стреми да сложи край на дългогодишната ценова война. Кампанията на правителството обаче досега изглежда има само ограничено въздействие върху производителите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:07 | 30.10.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още