IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Сривът в продажбите на електромобили e тревожен сигнал за климатичните цели на ЕС

Политическият хаос по отношение на регламентите за емисиите и субсидиите объркват потребителите и засилват лобизма от страна на автомобилната индустрия

16:58 | 19.04.24 г. 12
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Спадът в продажбите на електрически превозни средства в Европа е болезнено доказателство, че пазарът не е готов да се изправи сам, което служи като предупреждение за правителствата в региона за необходимостта от повече подкрепа, докато достъпните електромобили не станат реалност, пише Bloomberg.

Пренасищането с непродадени електрически модели вече причинява задръствания на пристанищата, докато фабриките намаляват производството – предупреждение за изпълнението на климатичните цели на региона и риск от съкращения на работни места по примера на Tesla.

Без субсидии разходите за придобиване и притежание на електромобил вече губят смисъл за много шофьори. Застраховките и ремонтите са по-скъпи, отколкото тези при автомобилите с двигатели с вътрешно горене, а много потенциални клиенти все още изтъкват като основно опасение липсата на добре развита зарядна инфраструктура. В същото време бързият технологичен напредък и ценовата война на Tesla водят до рязък спад на стойността на дадена електрическа кола при препродажба, което допълнително влошава нещата. 

„Губим инерция“, признава Матиас Бергман, главен изпълнителен директор на индустриалната група Mobility Sweden, като в Швеция продажбите се сринаха с близо една пета през първото тримесечие. „Пазарът вече не расте и делът на електрическите автомобили всъщност намалява“, добавя Бергман.

За индустрията е твърде късно да върне времето назад. Volkswagen, Mercedes-Benz, Stellantis и други автомобилни производители са инвестирали милиарди евро и сега изпитват трудности с изграждането на нови модели, докато търсенето отслабва. Миналия месец продажбите в Европа намаляха с 11% спрямо предходната година, обръщайки целия пазар в обратна посока, тъй като Германия, Швеция и Италия отбелязаха спад при регистрациите на електромобили от около 30%.

Промените в стимулите са основна причина за обрата. Германия, търсеща икономии по време на безпрецедентна бюджетна криза, внезапно оттегли своята програма за субсидиране в края на миналата година, което доведе до спад в продажбите на електромобили през декември.

В Швеция, един от най-бързо електрифициращите се автомобилни пазари в Европа с 39-процентен дял на електромобилите през 2023 г., правителството прекрати стимулите и след това намали данъците върху горивото, правейки автомобилите с двигатели с вътрешно горене още по-евтини в сравнение със своите батерийни аналози.

„Хората просто не печелят достатъчно, за да си купят тези коли“, изтъква Лоран Фавр, главен изпълнителен директор на френския доставчик на авточасти OPmobility. „Има разминаване между търсене и предлагане и е нормално субсидиите да не са вечни. Реалността ни настига”, добавя той.

Правителствата в региона все пак се опитват да поправят това. Италия обмисля отпускане на безвъзмездни средства в размер на 13 750 евро за покупки на електромобили за семейства с ниски доходи. Във Франция осигуряването на по-евтини договори за лизинг на електромобили за по-бедните домакинства от президента Еманюел Макрон са изключително популярни.

В Обединеното кралство Камарата на лордовете заяви през февруари, че е било „прибързано“ страната да прекрати безвъзмездната помощ за частни купувачи през 2022 г. Оттогава продажбите на електромобили се стабилизираха като дял. Новите целеви субсидии също се очаква да бъдат преразгледани.

„Помощта беше премахната твърде рано“, смята Анди Палмър, временен изпълнителен директор на компанията за зарядна инфраструктура Pod Point и бивш ръководител на Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc, като потребителите не са склонни да харчат повече за електромобили, особено когато зарядните станции не са достатъчно широко разпространени. „Ако искате да ускорите приемането (на електромобилите), трябва да намалите цената на колите, трябва да поставите колите в тази група от 20 000 до 30 000 долара“, посочва Палмър.

Темпът на понижение на продажбите на електромобили в Германия засенчва общия спад в Европа. Графика: Bloomberg Темпът на понижение на продажбите на електромобили в Германия засенчва общия спад в Европа. Графика: Bloomberg

Месеци след като придобива Mercedes EQB, живеещият в Англия Наем Бадюзаман казва, че е готов да размени автомобила, който е закупил с помощта на програма за стимулиране на компанията. Недостигът на зарядни станции води до ежедневни 45-минутни изчаквания на опашка за устройство. Когато двугодишният му договор изтече, Бадюзаман планира да премине към хибрид.

„В момента не бих препоръчал електромобил на моето семейство или на приятели“, казва той. „На цената на базово електрическо превозно средство имате широка гама от малко по-премиум бензинови автомобили“.

Подобни виждания се споделят от по-широката общественост и са лоша новина за амбициозния план на Европа да прекрати постепенно продажбите на нови коли с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. Производителите на автомобили започнаха да лобират за смекчаване или забавяне на този план, както и за междинни регламенти.

Все пак електрификацията на автомобилния транспорт е силно политизирана и недобре обмислените мерки могат да имат обратен ефект. Протестите на „жълтите жилетки“ във Франция през 2018 г. срещу увеличените данъци върху горивата доведоха страната до застой по отношение на прехода към електрическа мобилност. Във Великобритания разширяването на градската зона с ултра ниски емисии в Лондон предизвика прояви на вандализъм.

Германската крайнодясна партия „Алтернатива за Германия“ осъди принудителното загърбване на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, като въпросът може да заеме видно място на предстоящите избори през септември в провинциите Тюрингия, Бранденбург и Саксония, където партията води в социологическите проучвания.

„Потребителите в Европа са изгубени в момента, тъй като правителствата променят правилата за субсидиите за електромобили твърде често“, коментира Алекзандър Мариан, партньор и управляващ директор в консултантската компания AlixPartners. „Това, което е силно необходимо, е някаква приемственост в правилата в навечерието на 2035 г.“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:58 | 19.04.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 19 rate down comment 2
cyclop
преди 4 седмици
Зеленият хайвер се пропуква, дами и господа съдебни заседатели
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 17
khao
преди 4 седмици
тази статия звучи като плачене за субсидии ... последните месеци почти всички дилъри/прозиводители пуснаха новите бензинови модели с големи отстъпки, по скоро това е причината за времнния спад на продажбите от които правите отново няква грандиозна новина... без да я има
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още