IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Рисковете от рецесия помрачават потребителското доверие в САЩ

Показателят за очакванията на потребителите пада до най-ниското си ниво от юли насам

18:32 | 28.02.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Доверието на потребителите в САЩ неочаквано се понижава през февруари, тъй като нарастващите цени и задълбочаването на опасенията относно икономическите перспективи надвишават краткосрочната сила на пазара на труда, съобщава Bloomberg.

Индексът на Conference Board отчита спад до 102,9 пункта от 106 пункта през януари. Медианната прогноза на анализатори, анкетирани от Bloomberg, е за ръст до 108,5 пункта.

Показателят за потребителските очаквания – отразяващ 6-месечната перспектива за потребителите – се понижава до 69,7 пункта, най-ниското ниво от юли, когато данните за настоящите условия показаха ръст до 152,8 пункта.

Спадът в доверието отразява увеличените песимистични възгледи за работните места, доходите и условията за водене на бизнес през следващите шест месеца. Инфлацията се оказа по-упорита от очакваното, а Федералният резерв най-вероятно ще продължи да увеличава лихвите, докато не охлади достатъчно ценовия ръст.

Но не само по-високите цени свиват покупателната способност на американците. Това правя и агресивните политики на Фед, които рискуват да тласнат икономиката към рецесия.

Данните показват, че съкращенията на работни места до голяма степен са били задържани в секторите на технологиите и финансите, а нивото на безработица в цялата икономика е паднало до 53-годишно дъно.

Индексът на увереността на американските потребители неочаквано се понижава през февруари. Източник: Conference Board Индексът на увереността на американските потребители неочаквано се понижава през февруари. Източник: Conference Board

Делът на потребителите, които посочват, че работните места са „изобилни“, расте до 52%, най-големият дял от април.

Въпреки че потребителските разходи се възстановиха в началото на годината, сигналите за това какво предстои напред са ориентировъчни. Американците реализират планове за големи покупки като жилища и автомобили през февруари, като намеренията за ваканционни пътувания също се увеличават, става ясно още от доклада.

„Потребителите може да показват ранни признаци на свиване на разходите пред високите цени и повишаването на лихвите“, коментира Атаман Озилдирим, старши директор по икономическите въпроси в Conference Board.

„Потребителите са значително по -малко уверени в перспективите, които показват влошаване при разходите, след като пазарът на труда отслабне. По-специално, индексът на очакванията е паднал доста под 80 пункта, ниво, което докладът предполага, че често сигнализира за предстояща рецесия в рамките на следващата година", изтъква Елиза Уингър от Bloomberg Economics.

Бизнес лидерите не могат да постигнат консенсусно мнение по отношение на потребителските настроения, съдейки по скорошните финансови отчети. Главният изпълнителен директор на Live Nation Entertainment Inc. Майкъл Рапино заяви, че продължава да отчита силно търсене в световен мащаб „без признаци на забавяне“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:28 | 28.02.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

Финанси виж още