IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

От Москва до Мумбай: Русия се обръща на юг, за да прави търговия

Кремъл прокарва нови маршрути, които ще му позволят да заобиколи западните ограничения и да се сближи със страните от Персийския залив и Индия

16:11 | 13.03.24 г. 12
Снимка: Getty
Снимка: Getty

Векове наред търговията с Европа е основният стълб за икономиката на Русия.

Войната в Украйна сложи край на това със западните санкции и други ограничения, които все повече откъснаха Русия от европейските пазари. В отговор Москва разшири връзките си със страни, които са по-склонни да правят бизнес с нея - Китай на изток и, чрез южния път, Индия и страните от Персийския залив, пише New York Times.

Този южен маршрут сега се превърна в централен фокус за руските политици, докато се опитват да изградят инфраструктура за плановете си да се отклонят от Запада завинаги. Усилията са изправени пред предизвикателства, включително въпроси относно финансирането, съмнения относно надеждността на новите партньори на Русия и заплахите от западни санкции, насочени към държави, които търгуват с Русия.

Ключова част от южния план е железопътна линия за 1,7 млрд. долара, която трябва да започне да се строи тази година и ще бъде последната връзка в маршрута между Русия и иранските пристанища в Персийския залив - осигурявайки лесен достъп до дестинации като Мумбай, индийската търговска столица. Русия се споразумя да отпусне на Иран 1,4 млрд. долара за финансиране на проекта.

„Тъй като традиционните търговски пътища на Русия бяха до голяма степен блокирани, тя трябва да търси други възможности“, коментира Рауф Агамирзаев, експерт по транспорт и логистика, базиран в Баку, Азербайджан, имайки предвид южния маршрут.

Русия е намерила множество начини да заобиколи западните търговски ограничения, внасяйки продукти като машини от Индия и оръжия от Иран, както и множество потребителски стоки - често през страните от Персийския залив и Турция - които правителството вижда като решаващи, за да покаже на руснаците, че може да поддържа стандарта на живот по време на война.

Въпреки че някои потребителски стоки все още влизат законно от Европа, цял набор от ограничени или трудни за получаване артикули също са широко достъпни в Русия. Има например стриди от Франция, докарани със самолет чрез заобикаляне през някоя трета страна, както и италиански трюфели и френско шампанско, чийто износ беше забранен от Европейския съюз (ЕС).

Руското правителство вижда железопътния проект през Иран - и друга линия, която се надява да възстанови, която ще осигури достъп до Турция - като важен за ускоряване на потока от целия подобен внос в страната. Той също така се разглежда като важен за увеличаване на износа на руските природни ресурси, които са от съществено значение за икономиката.

Президентът на Русия Владимир Путин казва, че новият маршрут ще намали времето за пътуване на товарите до Мумбай от Санкт Петербург до само 10 дни, от 30-45 дни сега. Руски държавни служители го наричат „революционен проект“, който ще се конкурира със Суецкия канал.

Той също така ще допълни търговските пътища на Русия към Китай, който в момента е най-големият ѝ търговски партньор, тъй като те достигат свръхкапацитет. От 2021 г., точно преди пълномащабното нахлуване в Украйна през февруари 2022 г., търговията на Русия с Китай е нараснала с 61%, до над 240 млрд. долара през 2023 г., показват китайски данни.

Търговията се увеличава и с Индия, достигайки 65 млрд. долара, над четири пъти повече от стойността ѝ през 2021 г. Така търговията на Русия с двете страни през 2023 г. надмина предвоенната ѝ търговия с ЕС, която възлизаше на 282 млрд. долара през 2021 г.

Новата железопътна линия ще свърже два ирански града, Астара и Ращ, обединявайки релсите между Иран и Азербайджан на север и след това с руската железопътна мрежа. Когато бъде завършен – това трябва да стане през 2028 г. – полученият „транспортен коридор Север-Юг“ ще се простира на повече от 6900 км, извън обсега на западните санкции.

Търговският маршрут през Кавказ и Централна Азия и през Каспийско море до Иран стана особено важен за Русия през последните месеци, изтъква Lloyds List, консултантска фирма, специализирана в морските търговски пътища. Русия също доставя петрол и продукти като коксуващи се въглища и торове в обратната посока.

Последна актуализация: 16:14 | 13.03.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

12
rate up comment 1 rate down comment 3
0pk
преди 1 месец
До: alex8712 Айде пак опорки ти се привиждат. Това ООНе не беше ли къде един черин чичко тръскаше епруветка с прах за пране и повечето кимаха одобряващо? Организация от кукли на конци. :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 2 rate down comment 2
alex8712
преди 1 месец
До: 0pk Не се изтъркват тези опорки по форумите ей, независимо колко пъти се оборват отново и отново... Апропо, и в ООН обаче повечето май нещо не им вярват - 4(!) държави подкрепиха гледната точка на Русия, и то само титани на международното право като Сев. Корея, Беларус, Венецуела, Еритрея...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 2 rate down comment 3
0pk
преди 1 месец
До: alex8712 хахах, тя украина също беше страна по тоя договор и там имаше клаузи, чието нарушаване доведе до страшни за нея последици. И меркелица беше гарант на едни договори и после призна, че са водили П. за носа и хич не са мислели да ги спазват. И пак стигнахме до там, че ЕС в крайна сметка сама изтърва питомните тръби пърчейки се пред П. Но в крайна сметка фак дъ ЕУ, както каза една бъдеща пенсионерка. :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 2 rate down comment 1
alex8712
преди 1 месец
До: 0pk ''като налагаш едностранно санкции'' - ако Русия не беше нарушила едностранно поне 4 международни договора, по които е страна и с които признава територията на Украйна в границите й от 1991г. на първо място, ЕС никакви санции нямаше да налага и щеше да продължи да си плаща доволно като поп за газта по питомните тръби...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 2 rate down comment 2
0pk
преди 1 месец
До: alex8712 като налагаш едностранно санкции, какъв точно отговор очакваш? А помниш ли полемиката, как тия пари ще се плащат, ама ще остават на банкови сметки под контрола на ЕС? Ония да не са прсти да доставят газ за пари, които да им стоят в блокирани сметки. Имаше даже един тарикат, къде обясняваше, как руснаците били длъжни безплатно да доставят ресурси. Затова сега лпат мухите целия ЕС. :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 1
alex8712
преди 1 месец
До: 0pk Еех, много избирателна тази ваша памет :) Дали пък не беше ''Газпром едностранно променя условията по договорите си'', а и ЕС дали пък не остави една руска банка без санкции точно с тази цел - да има къде да продължи да си плаща като изрядна страна по договор?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 2 rate down comment 1
0pk
преди 1 месец
До: mr. Yoda а помните ли, че отказахте да им плащате? Или за вас сделката: "газ срещу плащане в наши банки от които няма да ви разрешим да теглите" е идеала за честна сделка? :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 0 rate down comment 1
mr. Yoda
преди 1 месец
До: alex8712: 4к за пропагандист по ценораспис. Подробности на лични.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 4
alex8712
преди 1 месец
До: 0pk Ттцтц, помним как април 2022год. Газпром спря едностранно кранчето на половината ЕС, понеже се взе за много силен и тръгна да извива ръце по стар руски обичай.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 5
0pk
преди 1 месец
До: evlogi тва за ЕС ли говориш, къде доброволно изтърва питомните тръби и тръгна да гони дивите американски доставки? Ще се надцакваме сега с американците на спотовия пазар и ще се надяваме на някоя троха и за нас. :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още