Излизането на Италия от „Един пояс, един път“ ще приключи етапа на най-голямата политическа амбиция за влияние на Китай в Западна Европа. Това еднозначно ще бъде интерпретирано като тежка политическа загуба. Повечето европейски елити все повече си дават сметка, че в отношенията си с Китай може да се разчитат повече на търговски отношения, отколкото на инвестиционни такива.
Това коментира Владимир Шопов, политолог и анализатор, в рубриката „Азия в развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.
Гостът припомни, че през 2019 г., когато Италия се присъедини към инициативата „Един пояс, един път“, имаше политически шок сред големите западни държави в рамките на Г-7. Премиерът Конте тогава имаше желание да диверсифицира външно-икономическата политика на страната. Присъединяването към инициативата беше елемент от този опит на тогавашния премиер на Италия, отбеляза анализаторът.
„Големия завой за политиката на страната започна с управлението на Марио Драги, който проблематизира членството на Рим към инициативата. Още тогава той започна да обръща и да променя политиката на страната към Китай и това беше периода, в който беше създадена и специална институция, която прави оценка на двустранните отношения между Италия и азиатската страна“, коментира Шопов.
Отчитайки, че идеята Рим да се присъедини към „Един пояс, един път“ беше да се намали разликата в търговския баланс между двете държави, гостът каза, че италианците имат основание да бъдат разочаровани от отношенията с Китай по няколко причини – задълбочаване на търговската асиметрия и инвестициите, които бяха насочени към други държави в Западна Европа. Тези инвестиции не бяха свързани със създаването на нови производства, а с придобиване на стратегически предприятия.
„Китай се опита да отиде твърде далеч, когато в един момент започнаха да придобиват прекалено много и знакови компании като Pirelli”, отбеляза Шопов. И допъ че има сегменти от италианската икономика, които продължават да са доста зависими от китайския пазар - най- вече в областта на луксозните брандове, леката и хранителната индустрия.
Анализаторът коментира, че ако Китай иска да възстанови влиянието си в Източна и Западна Европа, трябва да преосмисли цялостния си подход. "Трябва да насочат вниманието си към реални инвестиции на зелено, а не към агресивно придобиване на силни компании в Европа“, каза събеседникът.
Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден