IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Airbus си поставя скромна цел за доставките за 2025 г. заради производствените проблеми

Коригираната печалба преди лихви и данъци за тази година се очаква да бъде около 7 млрд. евро

15:07 | 20.02.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Производителят на самолети Airbus SE очаква да достави 820 самолета тази година, поставяйки си скромна цел, тъй като се сблъсква с международно търговско напрежение, проблеми с веригите на доставка и затруднения със своя бизнес с космически технологии, съобщава Bloomberg.

Прогнозата на европейския концерн представлява 7% увеличение спрямо резултата от 2024 г. и е в съответствие с очакваните от анализатори 823 произведени машини.

Airbus продължава да изпитва проблеми с доставчиците, които започнаха още по време на пандемията от Covid-19.

Трудностите спъват Airbus, докато клиентите изискват нови, по-икономични самолети.

Коригираната печалба преди лихви и данъци за тази година се очаква да бъде около 7 млрд. евро, докато свободният паричен поток вероятно ще бъде от порядъка на 4,5 млрд. евро – малка промяна спрямо резултата от 2024 г

Всички финансови прогнози не отчитат риска от мита, които президентът на САЩ Доналд Тръмп планира да наложи върху вноса.

Целта за паричните средства отразява въздействието от интегрирането на работата от затруднения доставчик Spirit Aerosystems Holdings Inc., което забавя производството в краткосрочен план. Airbus ще погълне някои части от този бизнес, докато Boeing купува по-голямата част от компания, която някога притежаваше, за да си осигури по-строг контрол върху производството на компоненти.

Проблеми със Spirit в момента оказват натиск върху нарастването на производството както на A350, така и на A220, изтъкна главният изпълнителен директор Гийом Фори по време на представяне на отчета на концерна.

Airbus предлага да плати обикновен дивидент от 2 евро на акция за 2024 г., както и специален дивидент от 1 евро на акция.

Фори се стреми към скок в производството, който ще изведе Airbus доста над нивата отпреди пандемията и ще увеличи преднината на концерна пред Boeing. И все пак проблемите с доставчиците многократно осуетяват тези цели, принуждавайки френското управление на компанията многократно да преразгледа целите.

Според Фори се очаква Airbus да поеме работата на Spirit по A220 и A350 до средата на годината. „Вярваме, че като добавим това в Airbus, с нашите експерти и нашите възможности, ще можем да постигнем увеличаване“ на производството в рамките на допустимото време, за да постигнем по-дългосрочните цели, изтъква той.

За шеста поредна година Airbus засенчва Boeing при доставките през 2024 г. Графика: Bloomberg За шеста поредна година Airbus засенчва Boeing при доставките през 2024 г. Графика: Bloomberg

Фори добавя, че е твърде рано да се определят количествено каквито и да е последствия от възможните американски мита, като се има предвид, че е налице „голяма несигурност“ относно налозите, техния обхват и продължителност.

„Подобно на други компании и ние сме изправени пред тази несигурност“, изтъква Фори.

Освен бизнеса с пътнически самолети, Airbus изпитва трудности и при своето звено за космически технологии. Компанията записа 1,3 млрд. евро такси, свързани с подразделението, през 2024 г., включително 300 млн. евро през четвъртото тримесечие.

Airbus регистрира допълнителни такси при буксуващия военнотранспортен самолет A400M и заяви, че продължава да оценява въздействието на ниските нива на поръчки върху производствения си план.

Предстоят допълнителни разходи за съкращения на работни места, след като бъде постигнато споразумение с представителите на труда. Компанията обяви миналата година, че планира да съкрати около 2 хил. работни места.

Поради проблемите с повишаването на производството дебютът на товарната версия на A350 ще се забави до втората половина на 2027 г., година по-късно от първоначалния план. Компанията се придържа към целта да произвежда 14 бройки месечно от най-малкия си реактивен самолет, A220, до 2026 г. и 75 броя от най-популярния теснофюзелажен A320 до 2027 г.

Междувременно Airbus запазва целта да произвежда 12 броя месечно от своя широкофюзелажен A350 до 2028 г.

Airbus отчете приходи за 2024 г. от 69,2 млрд. евро, което представлява 6% увеличение спрямо предходната година. Коригираната оперативна печалба достига 5,35 млрд. евро, което е спад от 8% спрямо резултата от 2023 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:07 | 20.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още