В стратегията на шведската финтех компания Klarna е да придобие по-малки конкуренти и да вземе банков лиценз в САЩ през следващата година. Това коментира Петя Ревалска, старши инвестиционен анализатор в BlackPeak Capital, в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Тя посочи, че след като Klarna привлече 1,37 млрд. долара след IPO в Ню Йорк, целта ѝ е да диверсифицира портфолиото си от продукти и услуги.
Според Ревалска инвеститорите имат големи очаквания. През първото полугодие Klarna генерира приходи за 1,5 млрд. долара, като около 40% от тях са в САЩ. По думите на инвестиционния анализатор това не е изненада, след като потребителите в САЩ често купуват продукти с разсрочено плащане, а компанията обслужва този кредитен сегмент.
Ревалска уточни, че в САЩ „средната кошница е по-малка“ и средната стойност на покупка е около 100-150 долара. Това е причината и Klarna да не може да замени напълно кредитните карти. Компанията обаче е глобален играч и има присъствие на 26 пазара и над 100 млн. активни крайни потребители. Търговците, с които Klarna работи, са над 800 в глобален мащаб.
“Дебитната карта, предлагана от компанията, е много сходна с тази на Revolut”, обясни Ревалска.
Според инвестиционния анализатор изкуственият интелект се оказа нож с две остриета при Klarna. Компанията освободи и сега отново се налага да наеме част от служителите, които изкуственият интелект не успя да замени. По думите на Ревалска конкуренцията в сектора е голяма – както от компании във финтех сектора, така и дигитални банки, предизвикателство са и строгите регулации.
„През 2020 година оценката на компанията беше 46 млрд. долара, което е много висока за компания, която тепърва увеличава мащаба си. На следващата година прогнозираната капитализация се срина няколко пъти до 6 млрд. долара. Към момента компанията се оценява на около 15 млрд. долара“, поясни Ревалска.
Тя напомни, че пазарът на услуги „купи сега, плати по-късно“ включва играчи от финтех сектора и традиционния банков сектор, и прогнозира, че този сегмент тепърва ще расте, тъй като младите хора все по-често използват тази услуга.
Справедлива ли е оценката на Klarna при IPO-то? Къде са силните и слабите страни на шведската компания? Какви са перспективите пред словенската Leanpay? Защо в България конкуренцията идва основно от банките? Колко наситен е глобалният пазар с услуги „купи сега, плати по-късно“? Какъв е потенциалът за развитие на финтех услугите в Централна и Източна Европа?
Материалът не е повод за инвестиционно решение!
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа