Предложението за нов Закон за цифровата справедливост е излишно и дори леко пресилено след като настоящата регулаторна рамка на Европейския съюз за защита на потребителите в електронната търговия е най-добрата в света. Това мнение изрази Влад Въца, съветник по политиките в асоциацията Ecommerce Europe, която представлява онлайн търговците в Европа, в интервю в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria.
Според Въца съществуващите европейски правила вече обхващат широк кръг от казуси, включително и т.нар. „тъмни модели“, а принципният подход на законодателството позволява на властите да реагират гъвкаво при нововъзникнали практики.
Що се касае до Закона за цифровите услуги, експертът смята, че той е допринесъл за повишаване на прозрачността и отчетността сред големите онлайн платформи, макар и с ограничен ефект досега.
Влад Въца обърна внимание на необходимостта от еднакви правила за онлайн и офлайн средата, като подчерта, че не може нещо да бъде забранено само онлайн, но разрешено офлайн.
Според експерта липсата на достатъчна обществена информираност в някои региони на Европа, особено в Южна и Източна Европа, е сериозен проблем. Той призова за създаване на национални стратегии за повишаване на информираността относно потребителските права в електронната търговия.
Въца обясни, че има държави членки, които са доста активни, особено по отношение на защитата на децата онлайн, което е "свързано и с най-противоречивия аспект от дебата". Като такива той посочи Дания, Франция и Испания и предупреди, че някои от практиките може да се насочат към тях неволно. Експертът отбеляза, че това е въпрос, който е доста важен, и от значение, и по отношение на „таргетирането, и персонализирането“.
Експертът изрази притеснение и от нелоялната конкуренция от страна на платформи извън ЕС, които често не спазват регулациите, валидни за европейските компании. Той предупреди, че това поставя европейския бизнес в неравностойно положение и може да доведе до загуба на пазарен дял.
Що се отнася до китайските ритейл платформи Temu и Shein експертът настоява за промени в регулаторен план.
В бъдеще, по думите на Въца, фокусът ще бъде насочен към устойчивостта и справедливостта в дигиталната икономика. „Потребителите, особено младите, вече търсят по-устойчиви продукти и компании, които предлагат стоки с втори живот“, открои тенденцията той.
Кои бизнеси ще бъдат засегнати от нов Закон за цифровата справедливост? Каква е ролята на Ecommerce Europe при оформянето и прилагането на нови разпоредби? Необходими ли са информационни компании, които да проведат органите за защита на потребителите? Нарушават ли инфлуенсърите правилата? Злоупотребяват ли компании с персонализацията? Каква ще е посоката на потребителската политика през следващите пет години?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „В развитие“ може да гледате тук.