Предложението за нов Закон за цифровата справедливост е излишно и дори леко пресилено след като настоящата регулаторна рамка на Европейския съюз за защита на потребителите в електронната търговия е най-добрата в света. Това мнение изрази Влад Въца, съветник по политиките в асоциацията Ecommerce Europe, която представлява онлайн търговците в Европа, в интервю в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria.
Според Въца съществуващите европейски правила вече обхващат широк кръг от казуси, включително и т.нар. „тъмни модели“, а принципният подход на законодателството позволява на властите да реагират гъвкаво при нововъзникнали практики.
Що се касае до Закона за цифровите услуги, експертът смята, че той е допринесъл за повишаване на прозрачността и отчетността сред големите онлайн платформи, макар и с ограничен ефект досега.
Влад Въца обърна внимание на необходимостта от еднакви правила за онлайн и офлайн средата, като подчерта, че не може нещо да бъде забранено само онлайн, но разрешено офлайн.
Според експерта липсата на достатъчна обществена информираност в някои региони на Европа, особено в Южна и Източна Европа, е сериозен проблем. Той призова за създаване на национални стратегии за повишаване на информираността относно потребителските права в електронната търговия.
Въца обясни, че има държави членки, които са доста активни, особено по отношение на защитата на децата онлайн, което е "свързано и с най-противоречивия аспект от дебата". Като такива той посочи Дания, Франция и Испания и предупреди, че някои от практиките може да се насочат към тях неволно. Експертът отбеляза, че това е въпрос, който е доста важен, и от значение, и по отношение на „таргетирането, и персонализирането“.
Експертът изрази притеснение и от нелоялната конкуренция от страна на платформи извън ЕС, които често не спазват регулациите, валидни за европейските компании. Той предупреди, че това поставя европейския бизнес в неравностойно положение и може да доведе до загуба на пазарен дял.
Що се отнася до китайските ритейл платформи Temu и Shein експертът настоява за промени в регулаторен план.
В бъдеще, по думите на Въца, фокусът ще бъде насочен към устойчивостта и справедливостта в дигиталната икономика. „Потребителите, особено младите, вече търсят по-устойчиви продукти и компании, които предлагат стоки с втори живот“, открои тенденцията той.
Кои бизнеси ще бъдат засегнати от нов Закон за цифровата справедливост? Каква е ролята на Ecommerce Europe при оформянето и прилагането на нови разпоредби? Необходими ли са информационни компании, които да проведат органите за защита на потребителите? Нарушават ли инфлуенсърите правилата? Злоупотребяват ли компании с персонализацията? Каква ще е посоката на потребителската политика през следващите пет години?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „В развитие“ може да гледате тук.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа