Предложението за нов Закон за цифровата справедливост е излишно и дори леко пресилено след като настоящата регулаторна рамка на Европейския съюз за защита на потребителите в електронната търговия е най-добрата в света. Това мнение изрази Влад Въца, съветник по политиките в асоциацията Ecommerce Europe, която представлява онлайн търговците в Европа, в интервю в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria.
Според Въца съществуващите европейски правила вече обхващат широк кръг от казуси, включително и т.нар. „тъмни модели“, а принципният подход на законодателството позволява на властите да реагират гъвкаво при нововъзникнали практики.
Що се касае до Закона за цифровите услуги, експертът смята, че той е допринесъл за повишаване на прозрачността и отчетността сред големите онлайн платформи, макар и с ограничен ефект досега.
Влад Въца обърна внимание на необходимостта от еднакви правила за онлайн и офлайн средата, като подчерта, че не може нещо да бъде забранено само онлайн, но разрешено офлайн.
Според експерта липсата на достатъчна обществена информираност в някои региони на Европа, особено в Южна и Източна Европа, е сериозен проблем. Той призова за създаване на национални стратегии за повишаване на информираността относно потребителските права в електронната търговия.
Въца обясни, че има държави членки, които са доста активни, особено по отношение на защитата на децата онлайн, което е "свързано и с най-противоречивия аспект от дебата". Като такива той посочи Дания, Франция и Испания и предупреди, че някои от практиките може да се насочат към тях неволно. Експертът отбеляза, че това е въпрос, който е доста важен, и от значение, и по отношение на „таргетирането, и персонализирането“.
Експертът изрази притеснение и от нелоялната конкуренция от страна на платформи извън ЕС, които често не спазват регулациите, валидни за европейските компании. Той предупреди, че това поставя европейския бизнес в неравностойно положение и може да доведе до загуба на пазарен дял.
Що се отнася до китайските ритейл платформи Temu и Shein експертът настоява за промени в регулаторен план.
В бъдеще, по думите на Въца, фокусът ще бъде насочен към устойчивостта и справедливостта в дигиталната икономика. „Потребителите, особено младите, вече търсят по-устойчиви продукти и компании, които предлагат стоки с втори живот“, открои тенденцията той.
Кои бизнеси ще бъдат засегнати от нов Закон за цифровата справедливост? Каква е ролята на Ecommerce Europe при оформянето и прилагането на нови разпоредби? Необходими ли са информационни компании, които да проведат органите за защита на потребителите? Нарушават ли инфлуенсърите правилата? Злоупотребяват ли компании с персонализацията? Каква ще е посоката на потребителската политика през следващите пет години?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „В развитие“ може да гледате тук.


Как ще работи пункта за карти за градския транспорт във Варна по празниците?
Ще има ли мир в Украйна преди Коледа?
Ето колко струват живите елхи във Варна
Чистят 70 дерета, канали, канавки във Варна
Потребителската кошница отново поскъпва
Билтън: Еврото остава подценено
Прокурор: Юн е търсил конфликт със Северна Корея, за да обяви военно положение
Как контекстът се превърна в новата сила в медийната епоха
Тръмп за стрелбата в университета Браун, Австралия и атаката в Сирия
Тръмп смята, че трябва да се чува гласът му във Фед
Land Rover пуска Defender в чест на Уинстън Чърчил
Изкуствен интелект направи кола от две скици
Надеждно и по-евтино: производители отново променят подхода си
4 кросоувъра за по 20 000 евро, които са добър вариант за зимата
Volkswagen ще затвори завод в Германия за първи път от 88 години
Земетресение с магнитуд 4,2 в южния турски окръг Хатай
„Полицай на годината“: Жандармеристът Иванов, извадил от автомобил, паднал в реката, жена
7 души, сред които и полицаи, са обвинени за участие в организирана престъпна група
Терзиев: Столичната община планира изграждането на девет паркинга за 18 месеца