IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Точно навреме? Производителите се обръщат към AI, за да устоят на бурята с митата

Изкуственият интелект може да помогне за част от задачите, свързани с управлението на веригата на доставки

18:23 | 17.08.25 г.
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

В американската консултантска компания за вериги за доставки GEP, която продава AI инструменти, митата на Тръмп спомагат за стимулиране на търсенето.

„Волатилността на митата е голяма“, казва консултантът на GEP Мукунд Ачаря, експерт по вериги за доставки в търговията на дребно.

SAP твърди, че несигурността дава тласък на навлизането на технологии. „Така беше по време на финансовата криза, Brexit и Covid. И това виждаме сега“, коментира Ричард Хауелс, вицепрезидент на SAP и специалист по вериги за доставки.

Един AI агент може да преглежда новинарски емисии в реално време за променящи се сценарии около митата, да оценява датите за подновяване на договорите и безброй други данни и да предлага план за действие.

Но експертите по вериги за доставки предупреждават за еуфорията около изкуствения интелект, казвайки, че много пари ще бъдат пропилени заради напразните надежди, че изкуственият интелект може да прави чудеса.

„AI наистина е мощен инструмент за устойчивост на веригата за доставки, но не е панацея“, казва Мина Айла, ръководител на комуникациите във финландския производител на кранове Konecranes и член на бизнес съвет, който съветва ОИСР по въпроси, включително устойчивостта на веригата за доставки.

„Все още очаквам с нетърпение деня, в който изкуственият интелект ще може да предсказва терористични атаки в морето например“, допълва Айла.

Логистичните партньори на Konecranes внедряват изкуствен интелект върху по-банални неща, като например прогнози за времето.

Компанията произвежда пристанищни кранове, които са високи до 106 метра, когато са сглобени. При транспортирането им изкуственият интелект съчетава прогнозите за времето с данни като височината на мостовете, за да оптимизира маршрута.

„За да ги транспортирате през океаните, трябва да вземете предвид времето“, казва Айла.

Нарастващи разходи

Като поддържат ниски запаси, фирмите могат да увеличат маржовете на печалба, които са подложени на натиск от нарастващите разходи. Всеки компонент или готов продукт, който стои на рафта, е свързан с капитал, което води до разходи за финансиране и съхранение и е изложен на риск от остаряване.

McKinsey провежда анкети сред ръководителите на вериги за доставки от началото на пандемията. Най-новото ѝ проучване показва, че респондентите, които разчитат на по-големи запаси, за да смекчат прекъсванията, са намалели до 34% миналата година от 60% през 2022 г. Ранните отговори от предстоящото проучване за 2025 г. показват подобна картина, посочва Йохим.

Анализаторът на вериги за доставки в Gartner Ноха Тохами пък коментира, че без изкуствен интелект компаниите биха реагирали по-бавно и е по-вероятно да бъдат въвлечени в ситуация на трупане на запаси.

„Когато организациите, управляващи вериги за доставки, нямат тази видимост и не разбират несигурността, ние прибягваме до буфериране на запасите“, казва Тохами.

Но AI агентите няма да оставят мениджърите на вериги за доставки без работа, поне не още, смятат консултантите. Хората все още трябва да вземат стратегически и големи тактически решения, оставяйки агентите да изпълняват по-рутинни задачи като поръчване и планиране на поддръжка на производството.

Карпентър, ръководителят на веригата за доставки в Toro, коментира, че без изкуствен интелект мениджърите на веригата за доставки може да се наложи да управляват и по-големи екипи.

Притеснява ли се, че един ден изкуственият интелект ще заеме работата му? „Надявам се, че това няма да се случи, докато децата ми завършат колеж!“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:12 | 17.08.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още