Европа осъществява безпрецедентен монетарен стимул като отговор на кризата с Covid-19, но и съответният фискален такъв трябва да бъде на път. Напълно оправдана е, като урок от минали кризи, необходимостта да се използва огромна сила, за да се овладее паниката на финансовия пазар и да се предотврати икономически крах, пише за Financial Times Оли Рен, управител на Финландската централна банка и бивш вицепрезидент на Европейската комисия.
На фона на постепенното облекчаване на ограниченията в бизнеса и ежедневието, сега е моментът за правилната комбинация от икономически политики. Силните монетарни стимули осигуряват жизнено пространство за икономиките, страдащи от коронавирусната криза. Държавите членки на ЕС трябва да го използват, за да преследват структурни реформи и да подобрят потенциала за растеж и устойчивостта на своите икономики. Нуждаем се от закъснялата икономическа трансформация към по-конкурентна, устойчива и дигитализирана икономика.
Европейската централна банка играе своята подобаваща роля като доставчик на кризисна ликвидност. Засега, и очевидно в средносрочен план, ефектът от пандемията Covid-19 е дезинфлационен, а не инфлационен, като опасността от дефлация отново се появи. Основното предизвикателство след премахването на ограниченията е прекомерното предпазно спестяване от страна на домакинствата и избягването на риска от компаниите. Историческите данни показват, че след пандемии реалните лихвени проценти остават ниски за дълго време.
Това оправдава мощното приспособяване на паричната политика, предприето от ЕЦБ. Отрицателните й лихвени проценти, широкомащабните покупки на облигации и основните операции по рефинансиране са съразмерни и необходими.
Този тип приспособяване обаче няма да остане завинаги. През следващите години възстановяването и растежът ще намалят неизползвания потенциал на икономиката, като един ден държавите членки и техните правителства трябва да са готови да живеят с по-малко приспособяване и по-високи лихви. Не бива да се предполага, че тогава политиката на централните банки ще се определя от фискалната ситуация. Централните банки са ангажирани да поддържат ценовата стабилност.
Това не означава, че трябва да предприемем ранно изтегляне на паричната подкрепа. Преждевременните покачвания на лихвите от ЕЦБ през 2011 г. ни напомнят за рисковете от бързото оттегляне на регулаторната подкрепа - те задълбочиха дълговата криза в еврозоната. Тъй като монетарната политика е колкото наука, толкова и изкуство, по-добре е да бъдем в безопасност, отколкото да съжаляваме. Преди да оттеглим подкрепата, трябва да се уверим, че за определен период от време инфлацията твърдо е достигнала средносрочната цел за ценова стабилност.
Целта на ЕЦБ за инфлацията се определя като „под, но близо до 2 на сто“. Това трябва да се преразгледа при прегледа на стратегията за паричната политика, който ще започне през септември. ЕЦБ трябва да обмисли симетрична цел от 2 на сто, като в краткосрочен план инфлацията може да варира около нея, за да достигне целта в средносрочен план, стабилизирайки инфлационните очаквания.
Необходими са и по-силни фискални стимули. Последният Европейски съвет беше разочарование. Неотдавнашните дипломатически действия ме накараха да очаквам, че лидерите на ЕС ще се споразумеят за европейски фонд за възстановяване по време на срещата на високо равнище през юли. В комбинация с фискалните стимули на отделните държави членки, като например германският пакет от 130 млрд. евро, това ще засили възстановяването и ще означава също, че монетарната политика вече няма да бъде единственото оръжие.
От първостепенно значение обаче е да се гарантира, че новото финансиране от ЕС ще се използва по предназначение: здравеопазване, заетост, устойчиво развитие и цифрова трансформация. Разходването на парите извън инвестиции би противоречало на планираните цели.
Ето защо ЕС трябва да използва системата „Европейски семестър“ на координирано разработване на политики, за да наложи условията, включени в пакета за възстановяване. Използвайки своите бенчмаркове и методи за проверка, националните програми за възстановяване трябва да бъдат внимателно проучени относно ефекта им върху структурните реформи, иновациите и инвестициите. Политиките трябва да бъдат създадени с истинската цел за повишаване на производителността и конкурентоспособността.
Това важи за всяка държава членка, от юга до севера. Финландия, например, има 5-процентен недостиг по отношение на фискалната си устойчивост и много се нуждае от структурни реформи на своя трудов пазар и в публичния си сектор, както и от увеличени инвестиции в устойчивата дигитална икономика.
Макар че тази криза удря силно Европа, тя също е шанс за истински напредък. Тази възможност трябва да се използва, а не да се пропусне.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?