IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Handelsblatt: България не се отказва от битката за завода на Volkswagen

Страната е ядосана и очаква подкрепа от ЕК и от еврокомисаря по конкуренцията Маргретe Вестагер, пише германската медия

08:20 | 09.10.19 г. 19
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: Ройтерс</p>

Снимка: Ройтерс

Въпреки основаването на дъщерно дружество на Volkswagen в Турция, което се счита за допълнителна стъпка към изграждането на завод на VW, България продължава да се бори за фабриката на производителя на автомобили със седалище във Волфсбург. „Ако не успеем с привличането на завода на VW, ще предлагаме парцел за производството на батерии или софтуер", пояснява в интервю за германския икономически всекидневник Handelsblatt Росен Плевнелиев, бивш президент и почетен председател на „Автомобилен клъстер България“.



„Надяваме се да влезем в бизнеса с Volkswagen с допълнителен завод за доставчици. Това е балансът според нас“, пояснява той. Плевнелиев посочва, че германските компании SAP, Bosch и Mercedes-Benz вече разработват свои продукти в най-бедната страна от ЕС. „Стигнахме много далеч с Volkswagen. Не трябва да бъде така, че победителката Турция да получава всичко, а губещата България - нищо", казва бившият държавен глава.

Дори ако все още няма резолюция на надзорния съвет на най-големия производител на автомобили в света, то от месеци се очертава решение в полза на Турция. „В момента сме в последните етапи на преговорите с Турция и вземането на решение", заявява говорител на VW пред германската медия.

В новия завод в Маниса близо до западния турски пристанищен град Измир, освен всичко друго, предстои да бъдат произвеждани новите модели Passat и Skoda Superb. VW възнамерява да инвестира около 1 млрд. евро в завода. С планираните 4000 служители от 2022 г. годишно трябва да бъдат произвеждани 300 000 автомобила. Volkswagen вече е създала филиал в Маниса за тази цел с капитал от около 150 млн. евро.

Междувременно очертаващото се решение за местоположението на завода в полза на Турция разочарова не само България, но и Балканите с общо 80 милиона жители. Страните от Югоизточна Европа спешно се нуждаят от работни места в промишлеността и технологиите, за да сложат край на по-нататъшната емиграция на младите и квалифицирани жители.

„На Балканите разочарованието от VW е голямо", казва Плевнелиев пред Handelsblatt. „Страните обръщат голямо внимание на това къде отиват инвестициите. От време на време западноевропейските политици критикуват липсата на върховенство на закона на Балканите. Но при инвестиционните решения като това на VW за Турция в крайна сметка роля имат само парите, а не и спазването на закона“, казва още Плевнелиев, който до 2017 г. беше държавен глава на България.

„Това отслабва позициите на германските политици с исканията им за повече върховенство на закона в балканските страни", убеден е той. „Ердоган не спазва европейските правила. Хиляди са в затворите. А сега той е на практика подкрепен с милиардна инвестиция от Германия“.

Производителният директор на VW Андреас Тостман защищава обаче решението срещу критиците: „Очакваме да успеем да отговорим на нашите стандарти в Турция, както по отношение на качеството на продуктите, участието на служителите в решенията и зачитането на правата на човека в областите, на които можем пряко да повлияем“, заяви Тостман през миналата седмица. Кога ще бъде решаващото заседание на надзорния съвет на Volkswagen, засега не е ясно. Очаква се сделка с Турция да бъде постигната през октомври.

Автомобилната индустрия е един от малкото процъфтяващи сектори в България. Според „Автомобилен клъстер България“ 65 000 служители в 220 производствени предприятия генерират оборот от пет милиарда евро на година. Сред най-известните инвеститори са автомобилни доставчици като Magna, Grammer, Festo или Kostal. В страната например се произвежда софтуер за Mercedes-Benz или спирачки за Porsche. Според източници от индустрията в момента България генерира около десет процента от брутния си вътрешен продукт с автомобилната индустрия.

Плевнелиев, 55-годишният основател на автомобилната асоциация, продължава да се бори за завода. През последните седмици асоциацията и правителството в София предприеха действия, за да увеличат натиска върху Volkswagen. Българите стигнаха дори до Берлин, пише Handelsblatt. Но освен красиви думи не са получили нищо друго от канцлерството. „Берлин винаги е подчертавал, че това е изцяло икономическо решение“, разочаровано съобщава Плевнелиев.

Сега българите очакват подкрепа от Европейската комисия и от еврокомисаря комисар по конкуренцията Маргретe Вестагер. „Турция например обещава да купи 40 000 автомобила за държавни служители. Страната не спазва правилата за субсидиране. Това не е възможно в ЕС. Това е неравен двубой. Volkswagen всъщност би трябвало да отстоява лоялната конкуренция", критикува Плевнелиев. „Решението на VW само по себе си отслабва Европейския съюз“, добавя още той.

Вестагер трябва да се намеси, за да гарантира лоялната конкуренция с Турция, смята той. Българите получават подкрепа и от консервативния европейски политик Манфред Вебер (Европейска народна партия). През миналата седмица той написа писмо до Вестагер, като я призова да разгледа подробно споразуменията между VW и Турция, за да предотврати „нелоялната конкуренция“, унищожавайки работните места в Европа.

Първоначално страната от ЕС се надяваше да получи зелена светлина от провинция Долна Саксония и работническия съвет на VW за местоположението до София на новия завод на VW. Но и провинцията, и представителите на служителите изглежда предпочитат Турция. Затова разочарованието в София е дълбоко.

„За нас е много съмнително, че министър-председателят на Долна Саксония Щефан Вайл и работническият съвет на VW са толкова ангажирани със завод в Турция“, казва Плевнелиев. Той се е надявал социалдемократът Вайл да упражни влияние в полза на България в борда на директорите. Долна Саксония държи 11,8% от акциите на Volkswagen AG.

България предлага на VW голяма индустриална зона извън столицата София, близо до летището. Бившата фабрика на стоманодобивна компания принадлежи на българската Първа инвестиционна банка и австрийската компания за недвижими имоти Soravia. Българският премиер Бойко Борисов обеща на Volkswagen да покаже, че ще бъде „най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света". Премиерът се позова на добрите условия за германските инвеститори и много ниските данъци.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:06 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

16
rate up comment 14 rate down comment 2
Mit1
преди 4 години
Съгласен, че има много да се желае за инфраструктурата в България, но:1. Докато се построи самия завод и почне да функционира има известно време - може да се подобрят някои от изброените от теб параметри - пристанища, пътища и т.н.2. И в Турция имат определенени проблеми с инфраструктура, данъци, служители и т.н. Там не всичко е цветя. По-добре е, но не твърде много и твърде недостижимо. Но реда на нещата е следния - първо идва инвеститор и после подобряваме още повече инфраструктурата, а не - наливаме яко и никой не идва. 3. В този ред на точки (1+2 точка) - мисля, че последните 10 години доста сме подобрили, за да сме на това ниво сега. От тук нататък трябва да има взаимно подпомагане - те идват и тогава ние правим още по-добро и нужното за идеално фукнциониране на нещата.4. По-долу един потребител го каза - поне при нас има предвидимост и стабилност - ние ще сме послушковци! А при Ердоган нищо, ама нищо не се знае и сега перчема ще видим какво ще стори. Ще видим и Европа дали няма да ги санкционира и атакува. Много неща са неясни, но при всички случаи не трябва да седим и да плачем, а да ги атакуваме и да теглим килима към нас и да искаме нещо и тук да се случи от страна на VW.За мен добро решение е VW да направят тук фабрика за батерии и офиси за софтуер (ако ще да командироват частично и чужди кадри тук). Не може така, бориш се толкова и резултата да е "всичко или нищо"! Трябва да има някакво преразпределяне.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 9 rate down comment 1
iceto
преди 4 години
ако следиш новините - ще видиш колко пари отделиха за пътя до Видин. През Солун - че за къде, като пазарите ще са в източна Европа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 14 rate down comment 2
rooctcho
преди 4 години
Интересно е как много от вас казват нямаме ... , а никои не си дава сметка че това е начин да форсираме управляващите *** да си размърдат ***. Крайно време е да се мисли и изгражда дългосрочно
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 18 rate down comment 2
honaniga
преди 4 години
Поне ние щяхме да сме послушковци, докато Ердоган е непредвидим.Всеки обаче си приема риска.Сега турците може и Су изтребители да купят.Так де.Да са по-съвместими с НАТО.И като въведат и тоталният ислям ще стане супер.А и кюрдите не вярвам да стоят със скръстени ръце.Интересно е да се работи с Ердоган.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 12 rate down comment 4
honaniga
преди 4 години
Разбира се!Турците вече може и да са започнали войната в Сирия.И бай Дончо ако удари с някоя санкция.Тогава може миджахидините да предложат и по-добри условия.Парите не миришат, а това във Фолксваген го знаят много добре с дизелгейт.Току виж поточнире линии на новият завод започнат да бълват танкове.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 9 rate down comment 8
boldri4e
преди 4 години
Не е въпроса в протестите, и не е въпрос изобщо, а начин на мислене. Принципно съм ЗА изграждане на завода, това би бил един голям плюс, но без никаква инфраструктура не виждам кой ще дойде да строи заводи.Дунав мост 2, добре, а пътя до Видин ?Някое от "модерните" ни пристанища ли, та там не може да влезе 75000 тонен кораб, а ние искам кар-кериър да влезе.Магистрала ли има, коя е, че като ги гледам лошо ми става, да не говорим, че има ли инцидент на някоя от "магистралите" ни, няма организация за пренасочване по алтернативните маршрути, а те под всякаква критика.През Солун ли ще изнасяме тия коли ? Една стачка на гръците и филма свърши, я фермери, а пристанището, я някой друг.Поздрави и приятно мечтаене !!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 5 rate down comment 9
khao
преди 4 години
Хейтъри без грам опит за мислене, Лорд ! Гледат всичко да е за нас, иначе сме прецакани !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 14 rate down comment 7
khao
преди 4 години
1. защо решението на една частна компания го обвързваш с историческите отношенията на държавно ниво ?2. И без тоя завод към днешна дата Германия е най-големия чужд инвестотр в нашата икономика!3. и като цитираш историята, нима турция не им беше съюзник през Първата световна ?Като плюш по някой гледай вятъра да не духа срещу теб!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 24 rate down comment 6
honaniga
преди 4 години
Добре дошли в реалността.А бяхме съюзници в две световни войни.Принципите отдавна вече са се променили.Сега важи двойственият принцип на измекярите,Какъв ЕС, какви съюзници, какви права на човека.В добавка германките, а и някои германци са доволни от турските гастарбайтери и сега немската Меца ще носи мед.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 15 rate down comment 3
khao
преди 4 години
хммм, нави ме. Прав си, и викам ако случайно се случи тоя завод, да излезнем на протест ! :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още