IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Строителните компании трябва добре да проучат Куба, ако искат да инвестират там

Голф клуб бе построен за осем години заради проблеми с доставките, техниката и бюрокрацията, пояснява канадският дизайнер Ле Фюрбер

11:24 | 22.12.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Голяма част от кубинците очакват инвестиции от чужди компании, включително и в имоти. <em>Снимка: архив, Ройтерс</em></p>

Голяма част от кубинците очакват инвестиции от чужди компании, включително и в имоти. Снимка: архив, Ройтерс

След решението на американския президент Барак Обама да възстанови дипломатическите отношения с Куба, инвеститорите търсят начини да стъпят на новия пазар. В случая обаче американските компании трябва добре да обмислят подобни свои намерения, обяснява в свой анализ агенция Bloomberg.

Като поучителна история за инвеститорите може да се използва изграденият от канадски дизайнер в Куба голф клуб, чието построяване е отнело осем години.

И докато ембаргото над страната все още е в сила, решението на Обама от 17 декември за дипломатическите връзки все пак променя тона на разговорите с правителството в Куба, обяснява адвокатът Педро Фрейър, директор по международните практики в Akerman LLP.

Вероятно новите възможности за хората като тези, които предлага телеком индустрията, може да бъдат приети на Острова на свободата, но за редица сектори правенето на бизнес в Куба ще е трудно. В сърцето си управляващите в страната все още не вярват в капитализма, обяснява Фрейър.

Като цяло при Куба става въпрос за малък пазар, защото населението на страната е 11 млн. души. Други комунистически страни, с които САЩ са възстановили нормалните взаимоотношения, са много по-изкушаващи за инвеститорите, добави адвокатът. Той припомни, че такива са Китай с населението си от 1,4 млрд. души и Виетнам, където живеят 90 млн. души.

Компаниите, желаещи да работят в Куба, трябва добре да се подготвят за рисковете там. Според експертите основните трудности като цяло в новооткритите пазари обикновено са свързани с рисковете от липсата на достатъчно качествена работна ръка и трудности в местното законодателство.

Именно заради трудности на местния пазар на канадския дизайнер Ле Фюрбер му трябваха осем години, за да построи голф клуб в района на кубинския плаж Варадеро. Проектът за 4 млн. долара стартира през 1990 г., като строителството му продължи 8 години, обяснява Фюрбер, който е съосновател на компанията GDS Golf Course Design Services Ltd. в канадския щат Албърта.

Липсата на дизелово гориво, гуми и акумулатори отчасти заради наложеното от САЩ ембарго, както и липсата на кредитиране в Куба, създаде много трудности в закупуването и използването на материали за проекта, обясни дизайнерът. По време на строителството е имало забавяне и заради бюрокрацията в страната, както и заради някои вътрешни предизвикателства. В същото време работниците там не са много ефективни и използват старо оборудване, добавя Фюрбер.  В момента се очаква да започне строителството и на друг голф клуб, също с 18 дупки, в друг луксозен туристически комплекс край Варадеро. Проектът се планира от пет години от британската компания Esencia Experiences.

"Куба е много сложна държава", обяснява и Таня Бувалда, която е генерален мениджър на отдела за пътувания на Esencia Experience в Хавана. Като се комбинират остарялата инфраструктура, бюрокрацията и американското ембарго, се създава една голяма каша от затруднения. "За тези, които са търпеливи, може да се реализират някои добри възможности", обяснява още Бувалда.

Възможностите за американските компании пък ще бъдат още по-ограничени, докато Конгресът не отхвърли ембаргото, обяснява икономистът Андрю Зимбалист от Smith College в Нортхемптън, Масачузетс. Търговията в малката страна също е ограничена, а и доходите на глава от населението са ниски в сравнение с тези в Китай и Виетнам.

Чуждестранните инвеститори също остават предпазливи предвид настояването на Куба да има мажоритарен дял в повечето предприятия, както и заради сложните условия на труд. Компаниите обикновено трябва да сключат договор с местната държавна агенция по труда, за да наемат работници, като на тях се заплаща в песо, а бонусите позволяват даване и на долари или стоки, обяснява Зимбалист.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:47 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още