България да победи в автомобилно състезание държави като Франция, Германия, Италия, Испания!? При това в автомобилно състезание, в което болидите се проектират от самите участници... Звучи невероятно, но е напълно реална възможност. Възможност, която имаме благодарение на студентите от Технически университет-София.
През 2011 г. те записаха четвърто място, а година след това - през 2012, станаха втори в Европа. През тази година отборът също ще се състезава, а целта е само една - първото място. Надпреварата с екологични автомобили - Shell Eco-marathon Европа, стартира на 15 май в Ротердам (Хол), а в лабораторията на българите тече трескава подготовка.
През тази година студентите от Технически университет-София ще участват с усъвършенстван автомобил, който е базиран на колата от миналата година. Automedia.bg имаше възможността да надникне в кухнята на отбора и да се запознае с нововъведенията за тазгодишното състезание.
Основата промяна е водородната клетка, която ще доставя необходимата електрическа енергия на суперефикасното возило. През миналата година колата използва литиево-йонен акумулатор, но студентите са преценили, че трябва да заложат на най-новите технологии в автомобилната индустрия.
Не само задвижващата система обаче е високотехнологична. Рамата, например, е изградена от дуралуминий, който се използва в самолетостроенето. Купето е от стъклопласт, лагерите в главините на колелата са с намалено триене, електродвигателят е синхронен с постоянни магнити и суперкомпактен размер, а гумите са с ниско съпротивление при търкаляне. Някои от елементите, като шенкелите, трансмисията, шасито, волана и купето, са изцяло проектирани в ТУ-София.
Е, има и съвсем стандартни части, тъй като това е студентско състезание и се налага изобретателност. Чистачката на предното стъкло, например, е заета от стар Opel Astra, клаксонът е от мотоциклет, а основните компоненти на спирачната система са свалени от пистов велосипед.
"Взима се най-доброто и се обединява по начин, който да победи другите. Това е идеята на състезанието", заяви капитанът на отбора за 2011 и 2012 г. Благой Бурдин, който през тази година само помага за развитието на колата.
Всъщност отборът е почти изцяло нов, тъй като повечето участници от миналата година вече са завършили висшето си образование. "Ветераните" от предишните години обаче са всеки ден в лабораторията и наглеждат работата на своите наследници.
За трудностите, успехите и предизвикателствата пред тима ни разказа Петко Недялков, мениджър на отбора.
- Каква е целта за тази година?
Отиваме, за да победим! Олимпийският принцип не го застъпваме.
- Готова ли е вече колата?
В момента правим финалното сглобяване, както и някои доработки.
- Какво е новото?
Тази година ще използваме водородна клетка, вместо литиево-йонни акумулатори, като това ни мести в друга категория - електромобили с източник водородна клетка. Драстични промени не сме правили, но сме подобрили много неща, като окачването и трансмисията.
- Всички елементи, които използвате ли са проектирани от студентите?
Електродвигателят и гумите са основните неща, които идват готови. Останалото - около 80% от колата, е проектирано от нас - рама, окачване, трансмисия, кормилно управление и т.н.
- Тази година в състезанието ще участват още два отбора от България - Технически университет–Варна и Професионална гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Вапцаров” – гр. Чепеларе. Обменяте ли опит с тях или ги приемате като конкуренция?
Да, обменяме опит и се стараем да помагаме на другите отбори, особено на момчетата от Чепеларе, които тази година дебютират в надпреварата. Не ги приемаме като конкуренти. Участваме в различни категории, поне през тази година.
Българският болид, който може да победи Франция, Германия, Италия и Испания
Как студентите от Технически университет-София се готвят за надпреварата с екологични автомобили - Shell Eco-marathon Европа
13:03 | 04.04.13 г. 2Болидът от 2011 година и купето на настоящата кола. Снимка: Automedia.bg
-
Светът се нуждае от нова финансова архитектура
-
Как да имаме по-добра връзка с парите, за да подобрим финансите си
-
Министърът на отбраната: Не е било обсъждано изпращане на български военни в Украйна
-
Повечето плодове и зеленчуци на едро у нас поевтиняват в края на май
-
С 2 млн. долара в час кампанията на Тръмп не страда от присъдата срещу него
-
Обявените обратни изкупувания на Wall Street удариха 201 млрд. долара – рекорд за май
-
АПИ изгражда скоростно участък от "Струма", за да избегне задръстването при Симитли
-
В слънчев ден соларните панели у нас компенсират затворения ядрен блок
-
„Градус“ отчита рекордна печалба за първото тримесечие
-
Украинските ракети "Нептун" вече са готови за далекобойни мисии
-
Зеленски: В Европа няма толкова ракети за Patriot, колкото авиобомби хвърля Русия
-
Съдебен иск показа, че Мъск е скрил колко е делът му Tesla
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Светът се нуждае от нова финансова архитектура
-
Как да имаме по-добра връзка с парите, за да подобрим финансите си
-
Обявените обратни изкупувания на Wall Street удариха 201 млрд. долара – рекорд за май
-
Независимият Кенеди-младши очаква присъдата на Тръмп да помогне за преизбирането му
-
Dow Jones отбеляза най-добрия си ден за 2024 година
-
Печалбата на банките у нас се увеличи с повече от 17% до 1,2 млрд. лева в края на април
преди 11 години Това с шегата за 1 април за завода за бг автомобили го прочетох, дано да стане истина скоро. Успех на момчетата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Успех на момчетата! отговор Сигнализирай за неуместен коментар