IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Трябва ли да има още стимули за закупуване на електрически автомобили у нас?

Устойчивата мобилност няма да води до дискриминация при добър обществен транспорт, коментира Веселин Грозданов

14:50 | 01.08.22 г. 2
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

България ще е с една крачка зад водещите държави в Европейския съюз по отношение на преминаването към екологични начини на придвижване. Стимулите за закупуване на електрически автомобили, които се прилагат в Западна Европа няма да са достатъчни, за да се подтикне българина, който е с по-ниски доходи, към такава промяна. Това мнение изрази в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria д-р инж. Веселин Грозданов, преподавател във Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“.

Той се надява, че въпреки трудностите България няма да остане „черно-сиво петно на световната карта на мобилността“ и макар с по-бавни темпове ще следва световните тенденции. По думите му това ще стане и с изпълнението на подготвената от Индустриален клъстер "Електромобили" и Българската стопанска камара – "Визия и пътна карта на България към устойчива мобилност - 2035".

„Устойчивата мобилност е огромен комплекс от мерки. През първите години ще бъдат стимулирани хората със средни доходи, а за тези с по-ниски доходи трябва да се осигурява по-добър обществен транспорт“, посочи Грозданов.

Той е категоричен, че когато се говори за устойчива мобилност, трябва да се говори и за подобряване на градския обществен транспорт, да се развива железопътният транспорт и транспортът с метро.

"Ако има добър обществен транспорт, затварянето на централните части на градовете няма да бъде дискриминационно", смята експертът.

Грозданов е убеден, че повишаването на цените и застрашените доставки от фосилни горива ще подсилят преминаването към устойчиви енергийни източници, като предупреди, че системите за производство и разпределение на електроенергия ще бъдат подложени на изпитание.

Той подчерта, че Европейският съюз "иска да действа революционно и бързо да премине към устойчиви енергийни източници".

„Бензиновите двигатели са достигнали до крайната точка на своето еволюционно развитие и е дошло времето да бъдат изместени от нови технологии", заяви Грозданов. "В момента дори се опитваме да се върнем към жп транспорта, който да изживее своя Ренесанс, защото използва електрическа енергия".

Що се отнася до предизвикателствата по отношение на мрежата от зарядни станции за електрически автомобили в България Грозданов посочи, че трябва да се изчисли каква е натовареността на територията на страната, за да е възможно пътуването до отдалечени точки на страната. „Нужно е равномерно разпределение, но за тази цел трябва да се отчете покритието на единица зарядни станции на квадратен километър, като обаче се отчетат и частните зарядни станции. Може да се окаже, че имаме добро покритие, но сравнително малко електрически автомобили“, коментира експертът.

Къде е акцентът във "Визия и пътна карта за устойчива мобилност - 2035" на България? Реалистичен ли е проектът с развитие на публично-частно партньорство? Трябва ли да има стимули за производителите на електрически автомобили в България? Как може страната ни да се подготви, включително регулаторно, за използването на иновативни транспортни средства като т.нар. "летящи таксита"? Какво е бъдещето на безпилотните товарни дронове?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:22 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 1
cyclop
преди 1 година
Вижте сега, симпатяги, какво е "стимул" да предпочетеш някакъв продукт пред друг. Примерно, по-ниска цена; По-висока ефективност; Възможност за по-дълга употреба... Но как да избереш автомобил, който е много по-скъп от същият клас с бензинов двигател, чувствително по-тежък, с по-малък пробек при едно зареждане и с десетки пъти по-продължително зареждане; Затова пък "батерията" след максимум 10 години ще е наложително да се замени и това струва твърде скъпо. Може би тези стимули трябва да се дават на производителите на електрически играчки с батерии, за да усъвършенстват продукта до конкурентоспособно ниво, и това ще стимулира потребителите сами да го пожелаят? А не да ги насилвате и подкупвате?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 0
cyclop
преди 1 година
Вижте сега
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още