Делът на китайските производители на автомобили на европейския пазар падна до най-ниското си ниво за последните осем месеца, тъй като наложените от Европейската комисия (ЕК) мита върху вноса на електромобили от азиатската страна оскъпиха с до 35% превозните средства в региона, съобщава Bloomberg.
Производители като BYD Co. и MG, част от групата на SAIC Motor Corp., представляват 7,4% от регистрациите на електромобили в Европейския съюз (ЕС) през ноември, което е спад спрямо записаните през октомври 8,2%, показват данни на консултантската фирма Dataforce. Това е най-малкият дял на китайските компании от март насам.
През октомври ЕС наложи допълнителните мита върху вноса на електромобили, изграждани в Китай, след като разследване на ЕК установи, че държавната помощ е предоставила на китайската електромобилна индустрия несправедливо пазарно предимство. Месеците на преговори между Брюксел и Пекин не успяха да разрешат търговския спор, което накара изпълнителната власт на ЕС да добави новите налози към съществуващо мито върху внос от 10%.
Въпреки че всички електромобили, произведени в Китай, се облагат с митата, включително тези, произведени от западни марки като BMW AG и Tesla Inc., размерът на налозите варира в зависимост от това колко голяма подкрепа е получил съответният автомобилен производител и дали е сътрудничил на разследването на ЕК.
Подкрепената от Пекин компания майка на MG SAIC е най-силно засегната от търговските бариери, като нейните вносни електромобили са обложени с 45% мито. Дълго време MG беше най-продаваният китайски производител на автомобили в Европа, но през ноември компанията отчете рязко забавяне в търсенето, регистрирайки 58% спад на продажбите, сочат изчисления на Jato Dynamics.
На фона на това BYD успява да напредне, като продажбите на компанията в Европа нараснаха двойно през миналия месец до 4796 превозни средства.
„BYD превзема пазара, докато MG търпи големи неуспехи“, коментира Джулиан Лицингер, анализатор в Dataforce. Растежът на BYD е стабилен, добавя той, като близо 80% от регистрациите на основния съперник на Tesla на глобалния пазар на електромобили се приписват на частни клиенти и корпоративни автопаркове.
Китайските автопроизводители, агресивно разширявайки се в световен мащаб, срещнаха съпротива в Европа, след като на практика бяха изключени от пазара в САЩ заради 100-процентните мита върху вноса.
По-ниските разходи за батерии осигуряват на китайските фирми ценово предимство, но проблемът предизвика протекционистки изблици сред политиците, като САЩ и ЕС се стремят да защитят местните индустрии от евтиния китайски внос.
Индустрията, която осигурява работа на стотици хиляди души в Германия, Франция и Италия, изпитва затруднение с електрификацията, натоварена с растящи разходи за труд и енергия и с излишен производствен капацитет.
Въпреки че митата на ЕС притъпиха натиска на Китай в региона, въвеждането им като цяло доведе до по-малък от очаквания неуспех, посочва Лицингер.
В Германия и Франция обаче регистрациите на електромобили от китайски производители са намалели наполовина през ноември спрямо година по-рано, добавя той. В контраст с това базираните в Китай марки отчетоха ръст от 17% при продажбите във Великобритания, която не е член на ЕС и съответно митата там остават значително по-ниски.
BYD продължава да увеличава пазарния си дял в Европа въпреки митата върху изгражданите в Китай електромобили. Графика: Bloomberg
Преходът към електромобили, който някога се смяташе за неизбежен, се забави през 2024 г. на много пазари по света и стана по-непредсказуем, принуждавайки автомобилните производители да преразгледат стратегиите си от състава на продуктовата си гама до броя и местоположението на заводите, както и корпоративната си структура.
Китайските автомобилни производители междувременно предприемат мерки за локализиране на производството в Европа, но тези усилия се нуждаят от повече време за пълното им реализиране.
В световен мащаб автомобилните компании търсят начини за споделяне на разходите, докато се опитват да не изостават в процеса на електрификация и въвеждане на софтуерно дефинираните превозни средства. Миналата седмица стана ясно, че финансово затруднената Nissan Motor Co. проучва обвързване с друг японски производител, Honda Motor Co., като целта на съюза е да засили способността на партньорите да се конкурират на пазара на електромобили.


От днес изплащат последните пенсии в лева
Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и лека алуминиева рамка
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Земетресението с магнитуд 5,9 в Невада се оказа грешка на предупредителната система
От Полша: Агресията на Русия сега надмина тази на СССР през 70-те години на 20 век
Облачно ще е днес, ще вали в западната половина на страната
И в еврозоната - цените на жилищата у нас ще продължат да растат
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
преди 11 месеца Жалка работа. Да сте чули за експанзия на европейски автомобили някъде по света? За тях проблемът бил да спрат китайските. А китайският пазар сега е най-големият в света. Китай има 4.5 млн км асфалтирани пътища, а колите се увеличават с 20 милиона годишно. Европейски компании търсят подслон в Китай, защото в европата нямат мегдан за развитие. И много от най-добрите дизайнери, инженери и конструктори в света вече са приютени в Китай с немислимо високи за европата заплати. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: evlogi Бизнес лидерите в SAIC са учили в престижни Европейски икономически и маркетинг университети ... :))) ... Не ги подценявай! Купиха MG и не знам колко кинти вложиха (според мен сума значително над $10млрд) за да се докарат като не-китайска марка ... и успяха! ... Отделно колите им продавани в Европа са специално проектирани за европейският пазар! Подчертавам го, защото европейските коли по принцип се различават доста от другите пазари, ако да са един и същи модел. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца В бизнеса няма и не може да име демокрация ! Идват някои си , подбиват пазара с държавна подкрепа и фалират всичко местно! 200% трябва да са митата , ака и това не помогне -30%% ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: evlogi, няма нищо де, важното е да се пише че някаква мярка работи. Типична Евроатлантическа ценност. Лош Китай! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца Няма как причината да е в митата, при положение, че спадът в продажбите на китайски автомобили в Европа започна през юли.Митата влязоха в сила на 31 октомври., още повече пък,че и автомобилите, които са продавани през ноември в ЕС , със сигурност са били вкарани в съюза преди 31 октомври.Не,че си струва изобщо да се говори за това де, 11490 продажби за месеца са 1% пазарен дял....И то в това число влизат и MG ,които не знам дали много хора в Европа разпознават като китайска марка... отговор Сигнализирай за неуместен коментар