IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Това, което е добро за Китай, се оказа много лошо за General Motors

Низходящата спирала, в която се намира китайският бизнес на General Motors, за момента изглежда, че няма да приключи скоро

21:32 | 20.12.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Главният изпълнителен директор на General Motors Co. Мари Бара заяви, че пренаселеният пазар в Китай е „състезание към дъното“. За американския концерн това е състезание, което го остави обременен със загуби и сега трябва да преосмисля своите възможности там, пише Bloomberg.

GM обяви в началото на декември, че ще поеме такси и отписвания на активи за повече от 5 млрд. долара, свързани със съвместното му предприятие със SAIC Motor Corp. и преструктурирането на бизнеса в Китай, включващо закриване на фабрики.

В страна, която неотдавна смяташе Buick и Chevrolet за две от най-популярните чуждестранни марки, печалбите и пазарният дял на GM се сринаха толкова силно, че подобно на други чуждестранни играчи, дългосрочното присъствие на компанията в Китай е всичко друго, но не и сигурно.

Бара инициира среща в края на октомври, за да се опита да даде нов тласък на начинанието със SAIC, някога решаващо партньорство, което датира от 90-те години на миналия век. Идеята беше то да се преструктурира, защото GM вече не може да си позволи да изгаря стотици милиони долари годишно. С последната преоценка Бара сигнализира, че автомобилният производител свива амбициите си относно Китай.

Някогашната опора на глобалната стратегия на GM, сега китайският бизнес се намира в процес на свободно падане. Данните за продажбите, публикувани в четвъртък, показват, че GM и неговите съвместни предприятия в Китай са доставили малко над 200 000 автомобила през ноември, включително повече от 100 000 коли, задвижвани с нов вид енергия. За сравнение, пазарният лидер BYD Co. достави рекордните 504 000 автомобила миналия месец.

Американският концерн не даде много подробности за плановете си, но партньорите разглеждат някои трудни варианти, които ще намалят присъствието му в Китай. Според източници, запознати с въпроса, съвместното предприятие вероятно ще съкрати работната сила и ще закрие заводи.

GM обмисля намаляване на продуктовата гама там, превръщайки марки като Buick - някога предпочитана кола на китайския император през 20-те години на миналия век - във второстепенен играч.

Тези решения ще имат огромни последици за желанието на GM да остане в Китай след 2027 г., когато изтича сделката му със SAIC. Компанията заяви, че няма планове да напуска страната и че планираните съкращения ще свършат работа, но ще трябва да прецени колко дълго може да издържи на фона на продължаващите ценови войни.

GM се затруднява да се конкурира по цена с местните марки, субсидирани от китайското правителство, и евентуално може да се оттегли от съвместното предприятие, ако загубите продължат, добавят източниците.

Това, което е ясно за GM – и други традиционни концерни като Ford Motor Co., Volkswagen AG и Toyota Motor Corp. – е, че партито в Китай приключи. Чуждестранните компании губят позиции пред надигащите се китайски играчи, които са се възползвали от над 230 милиарда долара държавни субсидии през последните 15 години.

„Свидетели сме на срив на пазарния дял и печалбите едновременно“, изтъква Майк Дън, бивш мениджър в GM.

Китайският план

Вече пенсионираният председател на GM Джак Смит печели одобрението на китайското правителство неговата компания да продава автомобили там през 1997 г. Комунистическата партия иска най-вече Buick, защото това е колата, избрана от императора. GM преработва своя седан Regal за членове на партията и продава автомобили с корейски дизайн с по-малки двигатели за масовия пазар.

По това време партньорството със SAIC изглежда логично. Смята се за перла в короната в региона на Шанхай, давайки достъп на GM до един от най-големите пазари в страната.

Междувременно за Китай тези видове партньорства предлагат както вътрешни ползи, така и средство за получаване на технология и бързото ѝ усвояване, изтъква Дън.

„Целта на Китай от самото начало беше да направи съвместни предприятия с големите автомобилни производители, а след това да получи технологията и да продължи сам“, добавя той.

Китай има капацитет да произвежда почти 50 милиона автомобила годишно на пазар, където потребителите купят 28 млн. броя, сочат изчисления на Global Data. Само свободният годишен капацитет тук е по-голям от обемите, които американците купуват за една година.

Сега Китай използва ниските разходи, за да произвежда евтини модели за глобалния пазар – будейки опасения сред компаниите от други страни.

„Не е достатъчно“

GM навлезе във второто тримесечие тази година, очаквайки да се върне към рентабилност в Китай, след като забави производството, за да се справи с растящите запаси. Това обаче не реши проблема.

„Ясно е, че мерките, които предприехме, макар и значителни, не бяха достатъчни“, признава Бара пред инвеститорите през юли.

Сега продажбите се насочват към седми пореден годишен спад.

В близко бъдеще GM ще преструктурира бизнеса си в Китай, за да продава повече изграждани на други места SUV-ове и някои скъпи електромобили и ще разчита на второто си съвместно предприятие за евтини модели и износ, изтъкват източници.

Американският производител се надява връзките със SAIC да му помогнат да поддържа силен вътрешен бизнес, въпреки че китайския партньор има свои собствени проблеми. Компанията реагира бавно на промените на пазара и преминаването към електромобили, точно като GM, а продажбите ѝ са намалели с 21% за първите 10 месеца на годината.

Според Бара скоро GM ще започне да отчита по-добри резултати в Китай и настоява, че автомобилният производител все още може да играе важна роля на пазара. Все пак тя не споменава нищо за връщане на старата слава.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:32 | 20.12.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още