IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

BYD изпреварва Tesla за първи път при продажбите на електромобили в Европа през април

Общите продажби на китайската компания за Европа се увеличават с 359% на годишна база, показват изчисления на Jato Dynamics

15:16 | 22.05.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Китайският автомобилен производител BYD Co. е продал през април повече електрически превозни средства в Европа от Tesla Inc. за първи път, откакто се води статистика, изпреварвайки американската марка, която дълго време водеше в сегмента на захранваните с батерии коли на континента, съобщава Bloomberg.

Най-големият производител на автомобили в Китай по пазарен дял е продал 7231 нови електрически превозни средства в Европа през април, показват изчисления на консултантската фирма Jato Dynamics. Това е със 169% повече спрямо обемите, регистрирани година по-рано, което издига BYD до 10-те най-големи марки по продажби на електромобили в региона.

Tesla спада с едно място надолу, след като регистрациите ѝ са се понижили с 49% на годишна база.

„Въпреки че разликата между месечните продажби на двете марки може да е малка, последиците са огромни“, изтъква анализаторът на Jato Dynamics Фелипе Муньос в коментар по имейл. „Това е повратен момент за европейския автомобилен пазар“, категоричен е той.

Продажбите на Tesla продължават да се сриват в Европа въпреки ускоряващия се растеж на пазара на електрическите превозни средства. Регистрациите на нови коли в целия сегмент се увеличават с 28%, като пазарният лидер Volkswagen продаде с 61% повече електрически автомобили през април в сравнение със същия месец на 2024 г. Марката Skoda, част от германската група, записа над трикратно увеличение на продажбите на електромобили за месеца.

Най-популярните марки електромобили в Европа през април. Графика: JATO Най-популярните марки електромобили в Европа през април. Графика: JATO

BYD изпреварва Tesla с още по-голяма разлика в продажбите, когато се включат и плъгин хибридите. Общите продажби на китайската компания за Европа се увеличават с 359%, подчертава Jato.

По отношение на дела на електромобилите от общите продажби на концерните в Европа, Volkswagen отчита 20%, като с плъгин хибридите този дял расте до 30 на сто. При Stellantis, втората по-големина на пазарния дял автомобилна група в региона, делът на електромобилите достига 14%, а с плъгин хибридите – 16 на сто. За Renault делът на задвижваните изцяло с батерии коли възлиза на 12%, а с включени плъгин хибриди – 13 на сто.

План Б за разширяване на китайското присъствие в Европа

Митата, наложени от Европейския съюз (ЕС) върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай, първоначално оказаха отрицателно въздействие върху продажбите на китайските марки, принуждавайки ги да търсят други решения за пробив в региона. Много от производителите, продаващи автомобили в Европа, реагираха на бариерите, като разшириха и диверсифицираха европейската си продуктова гама с въвеждането на плъгин хибриди, които все още не са обект на мита.

„Китай е не само световен лидер в производството на електрически превозни средства; неговите автомобилни производители са световни лидери и в производството на плъгин хибриди. За да наберат популярност в Европа, производителите на автомобили реагираха на заплахата, породена от митата, като се фокусираха върху други задвижвания, за да поддържат инерцията зад плановете си за глобално разширяване“, изтъква Муньос.

През април 2025 г. задвижваните изцяло с батерии коли (BEV) и плъгин хибридите формират 26% от регистрациите на нови автомобили в Европа, което е нов рекорд за региона, като китайските автомобилни марки са причина за голяма част от този растеж.

BEV формират 17% от пазара в сравнение с 13,4% през април 2024 г., а делът на плъгин хибридите достига 9% от месечните регистрации в сравнение с 6,9% през съответния месец миналата година.

Въпреки европейските мита регистрациите на електрически автомобили, произведени от китайски автомобилни производители, са се увеличили през април с 59% на годишна база, достигайки почти 15 300 броя. В този сегмент производителите от Европа, Япония, Южна Корея и САЩ отчитат 26% увеличение.

Най-продаваните модели автомобили в Европа през април. Графика: JATO Най-продаваните модели автомобили в Европа през април. Графика: JATO

Най-продаваните модели през април

Renault Clio е най-популярният модел, продаван в Европа през април, с 19 хил. регистрирани броя. Clio не е оглавявал класацията от юни 2020 г., след като през последните години отстъпи на нискобюджетния си конкурент Dacia Sandero – бестселърът в Европа за 2024 г.

Моделът, който отчита най-голям ръст в продажбите в Топ 10, е Volkswagen Tiguan, чиито регистрации се увеличават през април с 32% до 16 277 броя. Моделът се нарежда на четвърто място след Dacia Sandero (18 590 броя) на второ място и Peugeot 208 (16 529 броя) на трето.

На пета позиция е Citroen C3 с 16 113 продажби и 7-процентен ръст. Той е следван Toyota Yaris Cross с ръст от 14% до 15 989 броя и Dacia Duster с увеличение от 17% до 15 900 броя. На осмо място се нарежда Volkswagen Golf със спад от 29% до 15 575 броя. Девето и десето място принадлежат съответно на Volkswagen T-Roc (15 365 броя) и Toyota Yaris (15 277 броя).

Skoda Elroq оглави класацията за най-продаваните електрически модели в Европа първи път в историята на статистиката при 8000 продадени броя. Три модела на Volkswagen окупират останалите места в Топ 4 – ID.3,ID.7 и ID.4, чиито продажби нарастват съответно с 34%, 640% и 3 на сто. Tesla Model Y спада до девета позиция при спад на продажбите от 53%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:16 | 22.05.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още