Междувременно Volkswagen отчете 7% ръст на доставите през същото тримесечие до около 2,3 млн. автомобила, тъй като растежът в Европа и Северна Америка компенсира 6-процентния спад в Китай.
Сред големите германски автомобилни производители само Mercedes-Benz регистрира по-ниски доставки в сравнение с предходната година на фона на спада на търсенето както в Китай, така и в САЩ.
Азиатските износители на автомобили се възползват най-вече от прехода към електрически превозни средства, тъй като правителствата се стремят да намалят зависимостта на своите икономики от изкопаемите горива.
Най-големият бенефициент е Китай, който властва на пазара на електромобили благодарение на Tesla, която произвежда много от превозните си средства в Шанхай. Друг значителен фактор тук са местните марки, които разчитат на ниските производствени разходи, за да поддържат ценова конкуренция.
Пренасищането с китайско производство вече допринася за напрежението с търговските партньори. Европейският съюз (ЕС) започна антисубсидийно разследване срещу китайските производители на електромобили на фона на увеличения внос на техните модели.
Търговските ограничения, произтичащи от ледените отношения между Пекин и Вашингтон, означават, че китайските електромобили остават встрани от САЩ, но други азиатски износители получиха положителен тласък от разпоредбите в Закона за намаляване на инфлацията (IRA), целящи да насърчат шофьорите да купуват електромобили.
Подписаното от президента Байдън законодателство първоначално предлагаше данъчни стимули само на купувачи на превозни средства, сглобени в Северна Америка. Но промените в края на 2022 г. разшириха пакета до превозни средства, купени на лизинг, дори и да са произведени другаде, което стимулира вноса на японски и южнокорейски електромобили.
Вносът на електрически автомобили в САЩ от Япония и Южна Корея се е увеличил повече от два пъти през 12-те месеца до края на септември спрямо година по-рано до 5,8 млрд. долара.
Големият въпрос е колко дълго ще продължи бумът. Икономисти казват, че ефектът от възстановяването на запасите след пандемията вероятно ще изчезне скоро. Очаква се икономиката на САЩ да се забави през 2024 г., тъй като ефектът от повишаването на лихвените проценти се засилва. Освен това се очаква Европа да загуби инерция и дори да изпадне в рецесия.
„Има риск доставките на автомобили от Азия да се охладят през следващата година“, изтъква Фредерик Нойман, главен икономист за Азия в HSBC. Според него китайският износ на електрически превозни средства вероятно ще продължи да разширява своето глобално присъствие благодарение на огромния производствен капацитет на икономиката.
По-широките търговски сигнали от Азия, като данните за експортните поръчки на компаниите, показват, че световната търговия „вероятно ще остане под натиск за известно време“, добавя Нойман.


Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Сарвагя Сингх Кушваха - тригодишното дете чудо в шаха
Травис Келси и Тейлър Суифт никога не са се карали
Най-хитовите маникюри за декември
Дългата история на Русия в нарушаването на споразумения
Провериха критични участъци при водосбора на река Струма и река Конска