IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

BMW продължава да трупа преднина при луксозните електромобили

Баварците използват натрупания опит от пускането на i3, за да надградят постигнатото и да се затвърдят като водещ производител на премиум електромобили

10:33 | 17.04.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

За германските производители на луксозни превозни средства да си първият, който се е провалил, се оказва ценен опит, когато става въпрос за електромобили. След мъчителния първоначален провал на пазара на електрически коли, BMW AG сега успява да засенчи конкуренцията, пише Bloomberg.

През 2008 г. инженерите в баварския концерн се заемат да разработят електрически градски автомобил от нулата. Пет години по-късно BMW представи i3 – странен четириместен автомобил с рамка, изработена от въглеродни влакна.

Колата не прилича на нищо друго в портфолиото на компанията, но на фона на високата цена и ограничения пробег продажбите разочароват. Това забави плановете на BMW относно електрификацията.

Годините, прекарани в самоанализ, доведоха до критики, че BMW се бави с възприемането на електромобилите. Напоследък обаче компанията постига напредък с много по-малко радикален подход. Тя проектира електромобили, почти неразличими от техните братя и сестри, задвижвани чрез двигатели с вътрешно горене, и ги изгражда на същата производствена линия, за да ограничи разходите.

Подходът носи дивиденти: BMW е доставила над два пъти повече електромобили от Audi AG през първото тримесечие и приблизително две трети повече от Mercedes-Benz Group AG.

„BMW успя да адаптира своите знания за батерийните електрически превозни средства в текущата си гама модели с почти нулев недостатък“, коментира Матиас Шмид, независим автомобилен анализатор. „Те са пренесли мантрата на Ultimate Driving Machine върху своите електромобили“, посочва той.

Успехът на BMW е още по-впечатляващ, тъй като съвпада с по-широкото забавяне на търсенето на електромобили, особено в Европа, където правителствата намаляват субсидиите. Mercedes се позовава на постепенното спиране от продажба на своя двуместен Smart Fortwo и слабото търсене в Германия за спада на продажбите на едро на електрическите модели през първото тримесечие. По-рано този месец Tesla Inc. отчете първия си глобален спад на продажбите на годишна база от 2020 г. насам.

Част от преднината на BMW е свързана с отклонението на конкурентите ѝ от досегашния курс. Audi, част от групата на Volkswagen AG, изостава в Китай, най-големият ѝ пазар, след като не успя да предложи модели, които да отговарят на местните вкусове. Софтуерни проблеми забавиха пазарния дебют на един от ключовите модели на марката, Q6 e-tron SUV, с две години.

BMW засенчава своите германски конкуренти в процеса на електрификация. Графика: Bloomberg BMW засенчава своите германски конкуренти в процеса на електрификация. Графика: Bloomberg

Стремежът към разширяване на пазара на Mercedes беше усложнен от слабото търсене на неговия електрически модел от най-висок клас, седанът EQS на стойност 110 000 евро, който беше критикуван за ниския покрив, ограничаващ пространството за главата и краката отзад. Производителят  намали цената на EQS и представи преработена версия с по-просторни задни седалки, но актуализацията няма да достигне до клиентите в Китай, където много  хора предпочитат да се возят отзад, до четвъртото тримесечие.

Електрическата гамата на BMW е по-свежа и по-привлекателна, смята анализаторът на Metzler Пал Скирта. Тя варира от компактния SUV iX1 до луксозния седан i7, който се предлага с редица опции, включително масажиращи седалки и голям видео екран, който се показва от тавана.

Със сигурност BMW е изправена пред интензивна конкуренция в Китай, където местните автомобилни производители, включително BYD Co., навлизат в луксозния сегмент с размах. В Европа BMW предлага най-големите отстъпки за премиум електромобили, изчислява анализаторът на Bloomberg Intelligence Майкъл Дийн, което означава, че увеличаването на обема рискува да подкопае рентабилността. И Mercedes, и Audi работят върху нови продукти, които ще започнат да се появяват на пазара от следващата година.

Интериорът на концепцията Neue Klasse, изложен на Автомобилното изложение в Япония, Токио. Снимка: Kiyoshi Ota/Bloomberg Интериорът на концепцията Neue Klasse, изложен на Автомобилното изложение в Япония, Токио. Снимка: Kiyoshi Ota/Bloomberg

Все пак главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе взе някои решения, които в момента дават предимство на базирания в Мюнхен автомобилен производител. Вместо да инвестира милиарди евро в собствените си фабрики за батерии, BMW се снабдява с клетки от външни доставчици, включително от китайската CATL, което позволява на концерна да реагира гъвкаво на колебанията в търсенето. Неговата работа върху технологията за автономно шофиране и софтуера, обслужващ клиенти от Китай, укрепи технологичните му качества на най-големия автомобилен пазар, подчертава Скирта.

За следващата си електрическа итерация BMW ще се завърне в бъдещето с по-радикален редизайн - може би не толкова драстичен, колкото това, което i3 се опита да направи, но такъв, който може да промени динамиката отново. Неговата концепция Neue Klasse SUV, представена миналия месец, визуализира по-малко претрупан интериор, с ключова информация за водача, проектирана в основата на предното стъкло.

„За дизайна на Neue Klasse BMW наистина се фокусира върху интериор, който е по-скоро среда за живеене“, изтъква Скирта.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:33 | 17.04.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още