IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Mercedes иска да бъде американска марка, но въпреки това усеща натиска от митата

Популярните в САЩ SUV модели на германския концерн ще бъдат засегнати от новите търговски бариери на Доналд Тръмп

09:07 | 06.04.25 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Докато миналия месец се появиха спекулации за това как автомобилните мита ще ударят чуждестранните производители, главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Ола Калениус имаше отговор по въпроса. „Ние също сме американска компания“, заяви той, като подчерта, че неговата компания осигурява работа на 11 000 работници в САЩ и че две от трите му деца са родени в страната.

Германската марка луксозни автомобили работи за укрепване на американската си визия през последните години, включително производството на спортни автомобили в Алабама, които ще се изнасят, пише Wall Street Journal. Оказва се обаче, че според новите мита върху вноса на автомобили на президента Доналд Тръмп дори произведените в САЩ коли не са достатъчно американски.

Миналата седмица републиканецът обяви 25% допълнителен данък върху вносните автомобили и автомобилни части, който влиза в сила от 3 април. В събота Тръмп каза пред NBC News, че „не го интересува“, ако чуждестранните производители на автомобили повишат цените за потребителите в САЩ в отговор на новите мита, защото „хората ще купуват произведени в Америка автомобили“.

Приблизително две трети от доставените на дилъри в САЩ 324 500 превозни средства на Mercedes през миналата година са внесени, като дори популярните GLE и GLS SUV, сглобени в Алабама, използват двигатели и трансмисии, произведени в Европа.

Новите мита на САЩ може да струват на компанията 1,7 млрд. долара само през тази година, изчислява Bernstein - 14% от очакваната оперативна печалба. Частите представляват приблизително една трета от потенциалното въздействие на тарифите.

Китай, ключов пазар за автомобилите на фабриката на Mercedes в Алабама, вече наложи допълнителни 10% мита върху големите превозни средства от САЩ в отговор на новите данъци върху всички китайски продукти, въведени от Белия дом през февруари.

Тежкото положение на Mercedes е ясна илюстрация за това как дори чуждестранни компании, които са инвестирали милиарди долари в местни фабрики, могат да пострадат във време на бързо променящи се търговски политики.

Заводът в Алабама е първият голям завод на Mercedes извън Германия. Той отваря врати през 1997 г., за да обслужва тогавашния най-голям автомобилен пазар в света. Миналата година там са произведени около 260 000 автомобила.

Германският конкурент BMW разчита на подобна стратегия, след като също стартира производство в САЩ през 90-те години на миналия век, което обаче е отговорно за малка част от продажбите на компанията на американския пазар.

Като президент Тръмп се притеснява от растежа на европейските производители на луксозни автомобили в САЩ. През първия си мандат той заплаши с мита европейските автомобили, но така и не ги въведе. Сега, когато новите налози се очаква да влязат в сила, германските концерни трябва да променят своята производствена стратегия.

За моделната 2025 г. само 10% от съдържанието в SUV-овете, които Mercedes изгражда в Алабама, са с произход от САЩ или Канада. Mercedes казва, че неговият собствен анализ сочи дял на частите с американско съдържание между 35 и 40%. Междувременно делът на местното съдържание на американските продукти на BMW е малко под една трета.

След като отвори завод в Чатануга, Тенеси, през 2011 г., Volkswagen Group внася по-голямата част от колите на едноименната си марка от Мексико, докато повечето автомобили на Audi и всички предложения на Porsche идват от Европа.

Макар германските автомобилни производители да продължават да инвестират в производството в САЩ, те не могат лесно или бързо да локализират цялата си продуктова гама и верига на доставки, като се имат предвид разходите за дублиращи се фабрики и инструменти. 

Mercedes, BMW и Audi често заемат неудобното пространство между масовите предложения на General Motors и Toyota и луксозния сегмент, доминиран от Ferrari и Lamborghini. Индустрията ги нарича "премиум" марки. За разлика от Toyota, те не продават огромни обеми от своите модели, които могат да оправдаят местното сглобяване или производство на части. В същото време тези марки не могат да доставят всичко от Европа и да възстановят разходите около митата чрез натоварване на клиентите, както прави Ferrari. Италианският производител на спортни автомобили обяви миналата седмица, че ще увеличи цените на някои модели с до 10% и потвърди финансовите си цели за 2025 г.

Mercedes има един особено популярен модел, за който вероятно има финансов смисъл да се локализира в САЩ: GLC. Компанията е продала около 59 000 бройки от този SUV в САЩ през миналата година, като всички коли са внос от Бремен, Германия.

Наред с последните финансови резултати, компанията обсъди потенциалното локализиране на друг продукт в САЩ като „геополитическо хеджиране“. Освен ако Mercedes не намери друг продукт за завода в Бремен, преместването на производството ще създаде политически проблеми у дома.

Преходът към електрически превозни средства усложнява тази своеобразна игра на шах, която автопроизводителите трябва да играят, за да оптимизират производствените си мрежи. По време на първия мандат на Тръмп Mercedes обяви инвестиция от 1 млрд. долара, за да подготви своя завод в Алабама за електромобили.

Калениус провежда кампания относно трансатлантическите търговски дисбаланси: намаляване на митата от двете страни до нула. В момента Mercedes плаща 2,5% данък върху доставките от Европа до САЩ и 10% данък върху SUV-овете, изпратени обратно от Алабама към Европа.

Фабиан Бранд от консултантската фирма Oliver Wyman очаква митата да ускорят съществуващото пренасочване на германските производители на премиум коли от техния стар глобален експортен модел към локализирано производство – но не толкова бързо, колкото Тръмп вероятно иска. „Често се подценява колко години отнема на тази индустрия, за да се адаптира към тази напълно нова обстановка“, изтъква той. „Трябват време и пари“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:08 | 06.04.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още