IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Ценовата война в Китай подхранва опасения за големи сътресения в автомобилната индустрия

Много доставчици и стартъп компании на застрашени от фалит заради продължаващото намаление на цените и пренаселения пазар

17:00 | 28.05.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Засилващата се ценова война в автомобилната индустрия в Китай разпали опасенията от дългоочаквани сътресения на най-големия автомобилен пазар в света, пише Ройтерс.

Акциите на най-големите китайски автомобилни производители поевтиняват, след като китайският производител на електрически превозни средства BYD предложи нови отстъпки за повече от дузина от своите модели, а ръководител на друга автомобилна компания открито изрази опасения от задълбочаващата се ценова война в страната.

Новите мерки на BYD доведоха до понижение на цената на базовата версия на най-евтиния ѝ модел, електрическия хечбек Seagull, от близо 10 000 долара по-рано до 7765 долара.

Намаляването, предприето от BYD, заедно с други новини от индустрията, сигнализират за потенциална повратна точка, при която по-слабите играчи вече няма да могат да понасят задълбочаващите се загуби от низходящата спирала при цените, предупреждава Ту Ле, управляващ директор на консултантската фирма Sino Auto Insights.

„Това ще доведе до кървава баня по-късно тази година“, изтъква той, добавяйки: „Това може да е първата плочка от доминото, което най-накрая ще окаже натиск върху по-слабите играчи – стартъп компании като Neta и Polestar – които се колебаят“.

В петък (23 май) председателят на Great Wall Motors Уей Дзиандзюн предупреди, че автомобилният сектор на Китай е в нездравословно състояние, като ценовият натиск се отразява негативно на печалбите на автомобилните компании и техните доставчици. Той дори направи паралел с Evergrande, китайския предприемач в областта на недвижимите имоти, който беше ликвидиран миналата година след голяма дългова криза.

Впоследствие Ройтерс съобщи, че китайските търговски регулатори проучват нарастващо явление, което е натоварило индустрията: продажбите на „употребявани автомобили“, които по същество са нови автомобили без пробег. Тактиката се разглежда като начин автомобилните производители и дилърите да постигнат агресивните цели за продажби.

През последното десетилетие множество стартъп компании навлязоха на китайския автомобилен пазар, привлечени от разрастващия се сектор на електрическите превозни средства. Сега пазарът е пренаселен и се сблъсква с ожесточена ценова конкуренция, като повечето компании търпят големи загуби.

От 169-те автомобилни производители, действащи в Китай днес, повече от половината имат пазарен дял под 0,1%, става ясно от данни на консултантската фирма Jato Dynamics. Това напомня на американския автомобилен сектор в началото на XX век, когато над 100 компании се съревновават с големи играчи като Ford, преди индустрията да се консолидира.

Ле казва, че ценовата война продължава от приблизително три години. Производителите някога се радваха на премия за усъвършенствани функции, като например системи за подпомагане на водача, които поемат контрол над волана и спирачките в определени ситуации, но сега все по-често предлагат тези опции като част от цената на автомобила.

Според Уей от Great Wall продължителната ценова война вреди на веригата на доставки в автомобилната индустрия. Някои доставчици са изложени на риск от фалит поради желанието на автомобилните компании да намалят цени.

„Цената на някои продукти е намалена от 220 000 юана на 120 000 юана през последните няколко години“, посочва Уей, без да назовава компании. „Какъв вид промишлени продукти могат да бъдат намалени със 100 000 юана и все пак да имат гаранция за качество?“, пита той.

Въпреки това, прогнозите за консолидация на китайския автомобилен пазар се задържат от години, но секторът само се разраства, коментира Майкъл Дън, автомобилен експерт, който следи отблизо китайската автомобилна индустрия.

„Намаляването на цените от BYD ще изгони някои от по-слабите играчи“, смята той, добавяйки: „Но за всяка жертва тук идва нов Xiaomi или Huawei, който скача на арената“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:01 | 28.05.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още