Въпреки че в момента производството на горива у нас е много по-голямо, отколкото търсенето на местния пазар, тъй като не може да изнасяме на европейския пазар, цените стоят на същите равнища, което показва всъщност, че няма желание за това държавата да си свърши работата. Това коментираха в студиото на БНТ енергийните експерти Мартин Владимиров и Димитър Хаджидимитров.
"От влизането в сила на санкциите върху вноса на суров нефт и на горива през февруари в момента България е единствената държава в ЕС с голям внос на руски суров петрол", коментира директорът по програма "Енергетика и климат" в Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров.
Това означава, че при положение че руският нефт се котира на цени от около 20-30 долара под средните на световните пазари, в момента рафинерията в България произвежда изключително евтини горива, допълни той.
"Тъй като не може да ги изнася, както можеше към европейските страни преди 5 февруари, в момента би трябвало да има свръхпредлагане на горива. Много по-голямо е производството на горива, отколкото търсенето на местния пазар, тъй като нямаме право да изнасяме на европейския пазар", заяви експертът.
Въпреки това цените на горивата у нас стоят на същите цени, което показва, че няма желание у държавата да си върши работата - или да начислява данък свръхпечалба върху компанията, или ако го начислява, то той се определя изцяло от компанията производител на горива, а не от някаква независима оценка, смята Владимиров. Затова и КЗК може би трябва да наложи и трета глоба на "Лукойл" за това, че не се следват пазарните тенденции и дружеството използва факта, че е монополен доставчик на горива в България, за да поддържа изкуствен марж на печалба, който се изчислява на около 60-70 стотинки на литър.
"България е в един общ пазар в момента и компанията "Лукойл" продава на цени малко под средните за региона, говорим за търговия на едро", коментира от своя страна Димитър Хаджидимитров от Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива.
Не трябва да сме притеснени от това, че няма да имаме горива, което също е основен фактор за стабилността на икономиката, смята той.
"За последните 3 месеца цените на дизела паднаха с над 25 ст., а бензина с около 20 ст., говорим от началото на февруари до сега. Възможно е да има свръхпечалба, но всяка една компания е излезнала на пазара, за да прави печалба. А когато има свръхпечалба, плаща и повече данъци, което пък е добре за държавата", поясни той.


"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева