IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Как цветовете на колите допринасят за екстремните горещини?

Превозните средства са изненадващо пренебрегвана част от пъзела на градската топлина, посочват учените

13:06 | 14.09.25 г. 2
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

В един горещ летен ден паркираната кола се превръща сякаш в пещ. Ново проучване от на изследователи Лисабон показва, че този ефект не е само неприятен, но може да доведе до затопляне на цели квартали. А цветът на колата може да влоши ситуацията, пише Euronews.

В ново проучване, публикувано в сп. City and Environment Interactions, учените установиха, че тъмните автомобили излъчват много повече топлина от светлите, като повишават температурата на въздуха в околността с няколко градуса. При хиляди паркирани автомобили този скрит фактор може значително да влоши ефекта на т. нар. „градски топлинен остров“, който се наблюдава, когато градовете стават много по-горещи от околностите си.

Тъмните автомобили действат като радиатори

Марсия Матиас и колегите ѝ от Лисабонския университет са измерили температурата на въздуха около два автомобила, един черен и един бял, оставени на открито за повече от пет часа под ясно лятно небе. При 36 °C черната кола е повишила температурата на въздуха в близост с 3,8 °C в сравнение с асфалта до нея. Бялата кола е оказала много по-малко влияние.

Разликата се дължи на светлината, която отразяват цветовете. Бялата боя отразява между 75 и 85% от попадащата слънчева светлина. Черната боя отразява само 5 до 10% и абсорбира останалата част. И за разлика от асфалта, който е дебел и се нагрява бавно, тънкият метален корпус на автомобила се нагрява бързо и излъчва топлината директно във въздуха.

„Сега си представете хиляди автомобили, паркирани из целия град, като всеки от тях действа като малък източник на топлина“, казва Матиас. „Цветът им може действително да промени усещането за топлина по улиците.“

Какъв точно е ефектът на „градския топлинен остров“?

Според „Коперник“, програмата на Европейския съюз (ЕС) за наблюдение на Земята, градският топлинен остров е градска зона, която е значително по-топла от околните райони поради човешката дейност и инфраструктурата.

Асфалтираната повърхност абсорбира и съхранява топлината, а гъсто разположените сгради намаляват циркулацията на въздуха, задържайки топлината. Автомобилите, климатиците и индустриалната дейност добавят още повече топлина.

През нощта ефектът е най-силен. Градовете могат да останат с до 10 °C по-топли от околните райони, тъй като бетонът, асфалтът и стоманата бавно отделят топлината, която са съхранили през деня. През лятото температурите на повърхността в европейските градове могат да се повишат с 10-15 °C повече отколкото в селските райони, където растенията, горите и полетата охлаждат въздуха.

Тъй като около 70% от европейците живеят в градски райони, тази разлика прави ефекта на градския топлинен остров наболял проблем за общественото здраве.

Защо Европа е особено уязвима?

През последните години Европа беше засегната от рекордни горещи вълни, като само през това лято температурите надхвърлиха 40 °C в много градове.

Топлинният стрес не причинява само дискомфорт. Повтарящата се експозиция може да ускори биологичното стареене, да повлияе на психичното здраве и да направи децата по-уязвими към дехидратация, респираторни заболявания и дори смърт. Възрастните хора и хората с вече съществуващи заболявания са изложени на най-висок риск.

В градове като Лондон и Париж, където нощните температури могат да останат с до 4 °C по-високи от околните райони, липсата на облекчение след залез слънце само усилва опасността.

Как градовете се борят с проблема?

Градовете на Стария континент да се адаптират в тази ситуация. Някои, като Барселона, са определили климатични убежища – обществени сгради като библиотеки, училища или музеи, които остават отворени по време на горещи вълни, за да предоставят по-хладни пространства на хората.

Други озеленяват улиците си. В холандския град Бреда бреговете на реките са превърнати в градини, а бетонните плочки са заменени с трева и дървета. Сега 60% от града е зелено пространство. До 2030 г. местните лидери имат за цел да превърнат Бреда в един от най-богатите на природа градове в Европа.

Тези проекти отнемат време и инвестиции. Ето защо по-бързи и по-евтини стратегии, като повишаване на отразяващата способност на градовете, привличат все по-голямо внимание. Автомобилите, както показва това проучване, могат да бъдат част от този набор от инструменти.

Изследователите изчисляват, че пребоядисването на тъмните автомобили в Лисабон в по-светли нюанси може да удвои отразяващата способност на определени улици от около 20 до почти 40% и да понижи температурата на въздуха близо до повърхността в горещи, безветрени дни.

Сара Берк, изследовател в областта на климата в Университета на Северна Каролина, нарича този подход „новаторски“, тъй като повечето проучвания за охлаждане на градовете са се фокусирали върху отразяващи покриви или по-светли настилки. „Превозните средства са изненадващо пренебрегвана част от пъзела на градската топлина“, казва тя.

Флотилиите от таксита и държавните превозни средства биха могли да бъдат сред първите, които да насърчат по-мащабното пребоядисване в по-светли цветове, добавя Марсия Матиас.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:06 | 14.09.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Екология и ESG виж още

Коментари

2
rate up comment 4 rate down comment 4
xapoznai
преди 2 месеца
Някой иска да продава "огледални" покриви или просто си оправдава заплатата ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 4
cyclop
преди 2 месеца
Как черните излъчватели на горещина, наречени "соларни панели", влияят на градски топлинен остров? И защо искат да ги садят на всички покриви?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още