Вносителите на Запад съобщават за остър ръст на цените на морския транспорт и закъснения със седмици, тъй като превозвачите отклоняват корабите от Червено море, за да избегнат атаките на бунтовниците хути, съобщава WSJ.
Някои компании, доставящи стоки по ключовия търговски път, започват да се притесняват от растящите цени и по-високите такси, които океанските превозвачи налагат заради по-високите разходи за пренасочване на контейнеровозите по по-дълги маршрути около Африканския рог след нападенията на йеменските хути.
Средните разходи на световно ниво за превоза на 12-метрови контейнери почти са се удвоили от края на ноември, посочва базираната в Лондон Drewry Shipping Consultants.
Увеличенията се ускоряват през последните две седмици и за маршрути, които традиционно преминават през Суец. Цената на спот пазара за превоз на контейнери между Китай и Ротердам е достигнала 3577 долара през седмицата до 4 януари, което е със 115% повече спрямо предишната седмица.
„Това, което всеки доставчик се опитва да разбере, е дали текущите оферти съответстват на добавените разходи на превозвача, а не просто ход за компенсиране на по-ниски ставки по други маршрути или повишаване на ставките навсякъде“, казва Колин Янкий, главен директор по веригите на доставка в базирания в Брентууд, щата Тенеси, търговец на дребно Tractor Supply.
От ноември насам бунтовниците хути извършиха над 20 нападения срещу търговски кораби, преминаващи през Червено море, което осигурява достъп до Суец и търговски маршрути до Западна Европа и САЩ. Суецкият канал се използва от около една трета от световните контейнерни товари и около 30% от товарите, насочени към пристанищата на източното крайбрежие на САЩ, посочва компанията за управление на риска във веригата за доставки Everstream Analytics.
Бунтовниците заявиха, че атаките им са в отговор на войната между Израел и „Хамас“ в Газа. Нападенията намалиха интензитета си през последните дни след предупреждения от водена от САЩ военноморска коалиция и военен отговор от САЩ и други държави. Кораби оператори, включително Moller-Maersk и Hapag-Lloyd заявиха, че корабите им ще продължат да избягват региона.
Изпълнителни мениджъри в корабоплаването изчисляват, че 10-те най-големи оператори на кораби са пренасочили товари за около 200 млрд. долара от Червено море от началото на декември.
„Няма да излагаме нашите екипажи и кораби на опасност при никакви обстоятелства“, каза Нилс Хаупт, говорител на германската Hapag-Lloyd.
Новите увеличения на разходите подновяват напрежението между вносителите и океанските превозвачи, след като цените на корабоплаването рязко скочиха по време на пандемията, когато търсенето на товари изпревари предлагането на кораби и помогна за увеличаване на рекордните печалби за превозвачите. Скорошните увеличения все още оставят цените далеч под тези нива от времето на пандемията.
По-високите разходи удрят дори вносителите, които договарят по-дългосрочни договорни ставки, казват експерти от индустрията, тъй като операторите налагат допълнителни такси, вариращи от стотици долари до над 1000 долара на контейнер, за да покрият нарастващите разходи в резултат на пренасочванията от Червено море. Някои неволи на спедиторите се усложняват от ограниченията в Панамския канал, където сушата ограничава броя на корабите, които могат да преминават по водния път.
Преминаването към по-дълги корабни маршрути около Африка повишава разходите за гориво и застраховки и намалява наличността на контейнеровози, казва Ларс Йенсен, главен изпълнителен директор на базираната в Дания консултантска фирма Vespucci Maritime. Според Йенсен обаче увеличенията на ставките са „значително над“ това, което е необходимо за покриване на допълнителните разходи.
„Това, което имаме в момента от гледна точка на превозвача, е прикрита благословия“, казва Йенсен.
Ръководителите в корабоплаването казват, че по-високите цени и допълнителните такси са резултат от по-високите разходи за използване на плавателни съдове при по-дълги пътувания и намален капацитет, тъй като корабите са в морето за по-дълги периоди.
Общият брой на контейнерните превози в Червено море е намалял с около 20% през декември в сравнение с ноември, според брокери от Сингапур и Лондон.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ