IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Китай продължава да се отдалечава от политиката за равенство между половете

Икономическият растеж се оказва нож с две остриета за жените в Китай

17:55 | 02.01.23 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

В епохата на плановата икономика на Мао Дзедун Китайската комунистическа партия (ККП) се стреми да осигури на жените правно и социално равенство чрез Конституцията, приета през 1954 г. Правителството насърчава това с лозунга „Жените държат половината небе“, за да илюстрира значението на жените в икономическия напредък на Китай.

„Жените в Китай изиграха жизненоважна роля в комунистическата революция“, смята Финчър. „Със създаването на Китайската народна република комунистическата партия изисква жените да работят за изграждането на нова комунистическа нация. Участието на женската работна сила беше изключително високо и остана такова до началото на 80-те години“, добавя тя.

Китай изгражда мащабни дневни центрове в рамките на държавните институции и фабрики. Тези съоръжения са предназначени не за обучение на деца, а за подпомагане на грижите за децата и за улесняване на участието на жените в работната сила, посочва Ли Дзън, стипендиант в Калифорнийския университет „Бъркли“.

„В една партийно ръководена икономика акцентът върху равенството между половете и либерализацията на жените е отчасти свързан с националната програма за икономическо развитие“, посочва Сиси Сун, базиран в Германия научен сътрудник в Университета в Ерфурт.

Този подкрепян от държавата феминизъм насърчава възможностите за заетост на жените в публичния сектор и също така предоставя предимства като отпуск по майчинство. Разширеният достъп до образование, съчетан с културна семейна подкрепа, в която бабите и дядовците осигуряват грижи за децата, също допринася за благосъстоянието на жените в Китай, изтъква Лиу Циан, управляващ директор на китайския бизнес на The Economist Group.

„Китайската политика за едно дете също спомогна за подобряване на благосъстоянието на жените, тъй като повечето китайски семейства дават приоритет на образованието на момчетата, ако имат много деца, но изпращат момичетата на училище, ако имат само едно“, добавя Лиу, имайки предвид политиката, стартирана през 1980 г., насочена към контрол на раждаемостта и прираста на населението.

Жените също се облагодетелстват от китайската „политика за колежите“, въведена през 1999 г. и насочена към петкратно увеличаване на студентите, посещаващи колеж. Момичетата в Китай обикновено се представят по-добре от момчетата в училище и програмата води до по-голям дял на жените, посещаващи университети в сравнение с мъжете.

Делът на жените в колежите се е увеличил от 38% през 1998 г. на 50% през 2009 г. и се движи към 51% през 2020 г.

Воден от повишаването на производителността и вътрешното търсене, брутният вътрешен продукт (БВП) на Китай расте с рекордно бърз темп от 1990 г. до 2012 г. - средно с над 9% на година.

Въоръжен с евтина работна ръка Китай постепенно увеличава износа, след като през 2001 г. се присъединява към Световната търговска организация (СТО).

Страната увеличи вноса чрез постепенно намаляване на митата. Това доведе до огромен ръст на доходите на китайските жители, катапултирайки бившата аграрна държава точно след САЩ като втората по големина икономика в света през 2010 г.

 „Това не е непременно [проблем] относно жените или мъжете, това е мястото за създаване на богатство“, изтъква Джон Уон, партньор в PwC, специализиран в услуги за семейни и частни клиенти.

През последното десетилетие жените също се възползват от разширяващата се икономическа сила на Китай, тъй като правителството призова министерствата и местните власти да подкрепят иновациите. На фона на това бързоразвиващите се компании като Alibaba действаха като двигатели на създаването на работни места.

Ху Уейуей, съосновател на фирмата за споделяне на велосипеди Mobike, е една от стотиците млади жени предприемачи, които станаха известни. Тя продаде Mobike на гиганта за доставка на храна Meituan за 2,7 млрд. долара през 2018 г. Синди Ми, съосновател на VIPKid, също попадна в медийните заглавия.

Последна актуализация: 17:22 | 02.01.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още