Ако се разходите из щандовете на всеки супермаркет в Испания, ще бъдете атакувани от редица продукти на мексиканската компания Grupo Bimbo. Тя работи в 34 страни и се хвали, че „създава преживявания по целия свят“. Колко вкусни са тези преживявания е въпрос на мнение, но продуктите ѝ очевидно са популярни - и особено в Америка, пише за Financial Times Саймън Едълстен, съмениджър на Artemis Global Select Fund и Mid Wynd International Investment Trust.
Цената на акциите на Grupo Bimbo се е удвоила през последните три години. Най-важното е, че компанията успя да повиши цените си и да защити своите маржове на печалба.
Grupo Bimbo и други мултинационални компании, които търгуват на развиващите се пазари, са доста добри в справянето с инфлацията. Те са длъжни да бъдат. Нивото на инфлация в Мексико може да е по-ниско от това в Обединеното кралство в момента - 4,7 процента - но е преминало през много бурни периоди след 1945 г., когато е основана Grupo Bimbo. Инфлацията в страната е била средно 19% годишно през последните 60 години.
Разглеждайки страните, в които производителят на храни работи днес, инфлацията е около 115% годишно в Аржентина. Във Венецуела пък е 400% на месец.
Способността на някои компании все още да работят в икономики като тези показва защо международните акции са естествен дом за инвеститорите, когато инфлацията е навсякъде.
С нарастващи лихвени проценти и кеш, който носи 6 процента във фондовете на паричния пазар - или британските 10-годишни облигации с доходност от 4,3 процента - очевидно e изкушаващо да се купуват облигации. Но тези високи номинални доходности често не са реални такива. Да, получавате по-високо лихвено плащане (което може да се облага с данък), но цената на това, което купувате, вероятно ще се е повишила допълнително.
Акциите са по-малко предвидими и това кара инвеститорите да се чувстват неудобно с тях. Но доказателствата сочат, че в дългосрочен план те са по-добри в осигуряването на реална възвръщаемост на нива над инфлацията.
Това твърдение идва с някои уговорки. Фазата на преход към по-висока инфлация обикновено е болезнена. Фондовите пазари често спадат от високите оценки, натрупани по време на епохата на ниска инфлация. Акциите поевтиняха след инвазията на Русия в Украйна и последвалото покачване на цената на петрола.
Големите скокове при суровините и заплатите изискват известно приспособяване, но добрите компании в крайна сметка се приспособяват и наваксват. Инфлацията може дори да бъде полезна, давайки на компаниите извинение да вдигнат цените - а за някои да го направят над инфлацията, повишавайки по този начин трайно маржовете си на печалба.
През последните три години общата възвръщаемост на акциите в Обединеното кралство (включително дивиденти) е 36%, докато разходите за живот са се повишили с 21%. Възвръщаемостта по глобалните акции през същия период е 31% в паундове, като в Обединеното кралство тя бе подпомогната от по-високите дивиденти.
Вижте какво се случи по време на агресивната инфлация от 70-те години. Индексът FTSE All Share се срина през 1973 г. - спадна с близо 70 процента до края на 1974 г., след като цената на петрола се утрои.
Но през 1975 г. той повиши стойността си над два пъти и акциите запазиха реалното благосъстояние през устойчивата инфлация по-късно през десетилетието. Като цяло пазарът на акции в Обединеното кралство приблизително се удвои през петте години след избирането на Маргарет Тачър през 1979 г., докато разходите за живот се повишиха с около 70%.
Разбира се, някои компании се справят с инфлацията по-добре от други и някои основни характеристики придобиват значение, когато става въпрос за избор на акции за портфейл, устойчив на инфлация. Компаниите, които се справят най-добре, обикновено произвеждат неща или предлагат услуги, без които хората трудно могат да живеят. Те имат малко конкуренти и имат нисък дълг (избягвайки по-високите лихвени плащания).
Когато обсъждаме инфлацията с мениджърите на компанията, те изтъкват дългогодишния си опит в управлението ѝ, споделя Едълстен. Unilever, чиито акции държа, пише той се представи в съответствие с очакванията на пазара през последните няколко години и може би се нуждае от преосмисляне на продуктовата си гама, но нейните шефове имат доста добра представа кои марки се справят най-добре с повишенията на цените.
Консуматорите на Marmite няма да преминат към Vegemite (нито обратното), поради което Unilever успя да прокара 23% покачване на цените през последната година. От друга страна, потребителите на сапун Dove имат не само чувствителна кожа – те са чувствителни и към цената и с удоволствие сменят марката. Отговорът на Unilever тук беше по-фин - „шринкфлация“ (намаляване на грамажа – бел. прев.). Сапунчетата Dove бяха с 10 процента по-малки миналата година, според списание The Grocer.
Unilever е една от онези компании, които работят на развиващите се пазари, където тя трябваше да научи тези важни нюанси. Много компании, които работят в условия на постоянно висока инфлация, показаха, че могат да увеличат стойността за акционерите въпреки натиска.
Аржентинският конгломерат Sociedad Comercial del Plata, който има бизнес в енергетиката, железопътния транспорт и недвижимите имоти, отбелязва ръст в цената на акциите си с 1500 процента през последните три години, според Bloomberg. В песо цената му се е повишила от 3 до почти 50 песо. Така че лесно надмина глобалните акции въпреки загубата при конвертиране от поевтиняващото песо. Търгува се при съотношение от само пет пъти печалбата.
Аржентинците са склонни да спестяват в щатски долари, ако могат, за да избягват да държат песо (един долар струваше 4 песо през 2010 г., а сега - 350), но е забележително, че много местни акции, оценени в песо, също защитиха местните спестявания от инфлация през последните години.
За тези, които предпочитат да избягват такива периферни пазари, пише авторът, Мексико има не само Grupo Bimbo, но и Femsa (оценена на само 12 пъти печалбата, според Bloomberg). Тя се е развила от разпространението на Coca-Cola в Мексико и е използвала тази дистрибуторска мрежа, за да създаде магазини. Преди се занимаваше с разпространение на Heineken, но наскоро продаде своя дял от 5% в производителя на бира, оставяйки Femsa с изключително силен баланс.
Мексико се възползва от икономическото възстановяване на САЩ, като е стимулирана от много компании на север от границата, които предпочитат да имат части от веригите си за доставки по-близо до дома, вместо да разчитат твърде много на азиатски аутсорсинг. Нивото на инфлация в страната, е по-ниско от това в Обединеното кралство.
Нарастващата възвръщаемост от кеш и облигации изглежда привлекателна - и те имат място в портфейла. Но акциите са мястото, където да търсите, ако искате да победите инфлацията. Ако смятате, че инфлацията ще е трайна – и мисля, че ще отнеме усилия и време на централните банкери, за да я укротят – държането на някои компании, подобни на Bimbo, е привлекателно, завършва Едълстен.


Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
Тръмп е разтревожен от посещението на Путин в Индия
Патриарх Даниил отказа на краля на Йордания да участва в религиозен форум
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски