IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Какво ще значи новият AI инструмент на Google за медиите - война или възможност?

От години медиите се борят с Google за рекламодатели, но и зависят от гиганта за онлайн трафика си. Сега ситуацията изглежда още по-сложна

17:13 | 22.10.23 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Alex Kraus/Bloomberg
Снимка: Alex Kraus/Bloomberg

В края на септември Google обяви нов инструмент, наречен Google-Extended, който дава на медиите опцията да блокират възможността тяхното съдържание да се ползва от Google за обучение на нейните AI модели.

Предоставянето на тази възможност на медиите е „жест на добра воля“, казва Даниел Кофи, президент и главен изпълнителен директор на News Media Alliance – индустриална търговска група, която лобира пред Конгреса на САЩ по тези въпроси. „Стои въпросът дали ще последват плащания и до каква степен са отворени за по-здравословен обмен на стойност“.

Новият инструмент не позволява на медиите да блокират съдържанието им да бъде обхождано от SGE без да изчезват от традиционното търсене на Google.

Медиите искат кликвания, за да си осигурят рекламодатели, а показването в Google Search е от ключово значение за техния бизнес. Дизайнът на SGE избутва линковете, които се появяват при традиционното търсене, по-надолу в страницата. Това има потенциала да намали трафика към тези линкове с до 40%, твърди изпълнителният директор на една от медиите.

По-тревожна е възможността сърфиращите в мрежата да избягват да кликват върху който и да е линк, ако пасажът, предоставен от SGE, удовлетворява нуждата им от информация. Например могат да са доволни да научат кое е най-доброто време за посещение в Париж, без да имат допълнително желание да кликнат и да прочетат статия в конкретния туристически сайт, от който е информацията.

SGE „определено ще намали органичния трафик на медиите и те ще трябва да помислят за различен начин за измерване на стойността на това съдържание, ако не се разчита на честотата на кликване“, казва старши анализаторът на Forrester Research Никил Лай. Въпреки това той вярва, че репутацията на медиите ще остане силна заради линковете им, появяващи се в SGE.

Google твърди, че е проектирала SGE така, че да подчертава уеб съдържанието. „Всички оценки за конкретното въздействие върху трафика са спекулативни, а не представителни, тъй като това, което виждате днес в SGE, може да изглежда много различно от това, което в крайна сметка ще бъде пуснато по-широко в Search”, коментира говорител на компанията.

Въпреки че медии и други индустрии прекараха десетилетия в коригиране на уебсайтовете си, така че да се показват на видно място в традиционната търсачка на Google, те нямат достатъчно информация, за да направят същото за новите обобщения в SGE, допълват издатели.

„Новата част с изкуствения интелект е черна кутия за нас“, посочва директор на медия. „Не знаем как можем да сме сигурни, че сме част от него или от алгоритъма зад него“.

Google твърди, че медиите не трябва да правят нищо различно от това, което са правили, за да се появят в търсенето.

Издателите отдавна позволяват на Google да „обхожда“ тяхното съдържание с цел показване в резултатите от търсенето. За целта гигантът използва бот или част от софтуера, за да сканира и индексира съдържание автоматично. „Обхождането“ е начинът, по който Google индексира мрежата, за да накара съдържанието да се показва при търсене.

Притесненията на издателите относно SGE се свеждат до ключов момент: те казват, че Google обхожда тяхното съдържание безплатно, за да създава резюмета, които потребителите могат да четат, вместо да кликват върху техните линкове, и че Google не е дала ясно да се разбере как могат да блокират обхождането от SGE.

Новият инструмент за търсене на Google е „още по-заплашителен за нас и нашия бизнес от някой, който обхожда бизнеса ни незаконно“, твърди издател.

Google не коментира тази оценка.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:13 | 22.10.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 4
cyclop
преди 6 месеца
"Може никога да не ви се наложи да прочетете друга новина в живота си, ако имате изкуствен интелект, който може да усвои цялата информация в мрежата и да ви предостави резюме при поискване "...- "резюмето", естествено, добре почистено - според непрекъснато обновяваните "стандарти" на МинИст -от всякакви следи от Престъпмисъл, а също оформено подходящо за целите на аджендите и политиките.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още