Служителите спестяват средно 4,2 часа седмично чрез използване на изкуствен интелект (AI) – време, което се равнява на почти един месец годишно. Това съобщи Александър Китов, вицепрезидент „Продукти“ в Телерик Академия, в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria.
„Тези часове са доста лесно постижими, тъй като малко хора разчитат времето си, но когато човек се замисли в какви неща да инвестира време и ги сумира на седмична база, лесно си дава сметка, че много от тези неща са качества, които моделите притежават и места, където конкретиката и точния детайл не са ключово важни, за да може всъщност времето, инвестирано в създаването на един документ или на един имейл, да се намали до 80%“, даде пример той.
За възможностите, които дава използването на AI, Китов се позова на второто годишно проучване на Телерик Академия. От резултатите става ясно, че все повече български професионалисти интегрират изкуствения интелект в ежедневната си работа. Според данните 91% от анкетираните използват AI инструменти поне веднъж седмично – значително увеличение спрямо 73% в края на 2023 г.
По думите на Китов в близко бъдеще се очаква работодателите все по-често да изискват такива умения при наемане, а обученията да се адаптират спрямо конкретни професии.
"Професионалистите са по-проактивни от компаниите при използването на изкуствен интелект в работата си", констатира Китов, като изводът му се базира на проучването. Той обясни, че най-често използваните приложения са ChatGPT и други продукти на OpenAI, като с тях се решават „предимно прости задачи като създаване на текст, преводи и генериране на изображения, докато по-сложните аналитични процеси остават на заден план“.
Китов отбеляза, че най-голямо разпространение на AI има сред мениджърите, при които осъзнаването на ползите е по-силно. „Въпреки това, на корпоративно ниво липсата на знания, време и предвидими резултати продължават да бъдат сериозни бариери пред широкото внедряване на новите технологии“, смята той.
Китов предупреди, че компаниите, които отлагат внедряването на AI, рискуват да се окажат догонващи. Той подчерта, че изкуственият интелект се превръща във фактор за конкурентно предимство и затова все повече фирми търсят обучения и дефинират вътрешни правила за използването му.
Какво трябва да включва подготовката за внедряване на новата технология? На какво се дължи ръстът в употребата на изкуствения интелект на работното място? Променя ли се корпоративната политика на компаниите за прилагането на AI?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "В развитие" може да гледате тук.