Защо? Едно от обясненията може да бъде, че услугите стават все по-важни от производството в световната икономика. Друго обяснение може да са технологичните иновации - автоматизацията е понижила разходите в западната промишленост, намалявайки нуждата от изнасяне на производството към места с ниски заплати като Китай.
Според г-н Шин обаче друг ключов, и пренебрегван, фактор са финансите. Компаниите се нуждаят от големи обеми оборотен капитал, за да управляват своите вериги за доставки, като около две трети от него обикновено идват от собствените им ресурси, а другата една трета - от банково и небанково финансиране.
По време на кредитния бум отпреди 2007 г. дружествата лесно намираха оборотен капитал и търговско финансиране. Но оттогава банките затегнаха финансирането. Това отчасти се дължи на факта, че регулациите след кризата направиха по-скъпо за западните банки да предоставят такова финансиране, но също така и защото ресурсът на банките бе засегнат от вредното въздействие на ултра-ниските лихвени проценти и по-плоската крива на доходността.
Валутните колебания също са болезнени. Около 80% от търговското финансиране се осъществява в долари, а търговското фактуриране също се базира на зелената валута. Това означава, че силата на долара има тенденция да влияе върху способността на компаниите в развиващите се пазари да финансират веригите за доставки.
Сега е много малко вероятно това послание за ролята на финансите да привлече вниманието на политиците, камо ли на избирателите. Въпреки това, ако анализът на г-н Шин е правилен (както мисля, че е), той има най-малко три важни последствия.
Първо, той подчертава значението на изучаването на финансовите канали в тандем с „реалните” икономически тенденции, ако искаме да разберем глобалната икономика. Второ, изследването показва, че кредитният балон преди 2007 г. не само доведе до бум в цените на жилищата, но и помогна за създаването на търговски балон, както и на такъв при глобалните вериги за стойност.
Трето, доколкото кредитният балон вече е спукан, изглежда нереалистично да се очаква, че светът скоро ще се върне към глобалния търговски подем, дори ако по някакво чудо САЩ и Китай изведнъж прекратят търговската война. Това не е утешително послание. Но това е новата реалност, към която Г-7 трябва да се приспособи.


Черно море с благородна кауза за мача с Арда
Затварят основни улици заради мача Спартак - Левски днес във Варна
Хороскоп за 8 декември 2025
Скъпотия! Храните у нас продължават да поскъпват стремглаво преди еврото
7 декември е обявен за Международен ден на гражданската авиация
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Гръцкият имотен пазар губи инерция: чуждите инвестиции рязко спадат
Облачно, но без валежи в планините: подходящи условия за зимен туризъм
Александър Джартов: Бедствено положение е обявено за Ардино
Китайски изтребители насочиха радар за управление на огъня към японски самолети
Как "човекът на Тръмп" в НАСА ще изправари Китай в космоса?