IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Етичната дилема при безпилотните автомобили

Ключов въпрос е колко точно автоматизация всъщност желае обществото и до каква степен ще бъдат запазени възможностите за човешка намеса

21:23 | 21.10.16 г.
<p>
	&quot;Резервен&quot; шофьор е вдигнал ръце по време на демонстрация на безпилотен автомобил в Сингапур. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

"Резервен" шофьор е вдигнал ръце по време на демонстрация на безпилотен автомобил в Сингапур. Снимка: Ройтерс

Автомобилопроизводителите работят усилено по технологии за автоматизирано шофиране. Само че редица специални въпроси все още нямат отговор какви точно изключително важни решения може да се разреши да бъдат взимани от отделен софтуер, ако въобще му се позволи да взима някакви решения, пише DPA.

Неочаквано пред колата изниква препятствие. Автомобилът трябва да се отклони, за да го избегне, отляво обаче има жена с бебешка количка, а отдясно има старец. Някой или нещо трябва да реши дали да се ударят спирачките или да се завие в името на собствената сигурност, но с риск да бъде убит пешеходец.

Това е стар етичен мисловен експеримент, но все по-настоятелно за производителите на безпилотни автомобили се превръща в решение, което практически трябва да се взема.

Директорите от автомобилния сектор обичат да говорят за този вид сценарии, които повдигат един чувствителен въпрос: Кои решения могат да взимат превозните средства, управлявани от компютър, и кои бихме предпочели да не взимат те?

В Германия, където по-голяма част от автомобилната промишленост е обърнала поглед към безпилотните автомобили, политиците се надяват да бъдат определени етични правила точно по този проблем.

В крайна сметка може да няма лесни отговори, а това ще стане ясно на първото заседание на експертна комисия, създадена от германския министър на транспорта Александър Добринт.

Ключов въпрос ще бъде колко точно автоматизация всъщност желае обществото, както и до каква степен ще бъдат запазени възможностите за човешка намеса, посочва бившият конституционен съдия Удо Ди Фабио, който оглавява комисията.

Министърът определи два централни принципа пред учените и представителите на асоциации: по-добре материални щети, отколкото ранени хора, и няма да има "класификация" на хората.

Германското правителство вече работи по законовата рамка за роботизирани коли, които ще позволят на шофьорите за отвърнат поглед от волана, за да четат вестник, да пишат електронни писма или да гледат филм.

Шофьорите обаче трябва да останат "нащрек", за да се намесят, когато системата го поиска или наложи. Разпоредбите за отговорността трябва също така да бъдат по-ясни, тъй като колите все повече поемат контрола.

Последна актуализация: 08:33 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още