IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ДАИ ще има право да следи за споделено пътуване

Дирекция “Автомобилна инспекция” ще има правомощие да изисква сведения и от пътниците в колата

12:07 | 23.06.16 г. 43
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Българските власти правят поредна стъпка в посока контрол и забрана за споделеното пътуване. 

Внесени от кабинета за разглеждане в парламента промени в Закона за автомобилните превози предвиждат дирекция “Автомобилна инспекция” (ДАИ) вече да има специални правомощия, за да установява дали има случаи на така нареченото споделено пътуване.   

С промяната се дава правомощие на служителите на ДАИ да изискват сведения и от пътниците в дадена кола.

"Това правомощие е необходимо за установяване на вида на превозите - дали са срещу заплащане, или не, което има огромно значение при установяване на нарушенията, извършени от лица, които превозват пътници на цената на билета, а твърдят, че не получават цена за извършването на превоза", се казва в мотивите на правителството.

Там е записано още, че събирането на сведения от превозваните лица е способ за събиране на доказателства в административно-наказателното производство, което в момента е невъзможно. 

Темата за регулирането на т. нар. "споделено пътуване" нашумя особено през последните месеци, след като стана ясно, че финансовото министерство е предложило по време на среща между превозвачи и депутати от транспортната комисия сайтовете за споделено пътуване да бъдат забранени и подложени на специален филтър, подобно на хазартните сайтове без лиценз. 

Сайтовете бяха нарочени, след като регионалното министерство разгневи превозвачите с намерението си да въведе тол такси за ползването на магистралите. Последваха протести и бурни реакции, както и коментари на превозвачи колко е голям сивият сектор.

Въпросът е обаче, че трудно може да бъде разграничено дали едно споделено пътуване е приятелска услуга или пък бизнес. Например, нормално е в голям град колеги от един квартал да пътуват заедно за работа и да си разделят парите за горивото. Или пък човек да вози приятели и познати, като тръгне нанякъде.

На въпрос на Investor.bg поради какви причини Министерството на финансите предлага да бъде въведен филтър в интернет върху сайтовете за споделено пътуване от там отговориха следното:

„Анализът показва, че значителна част от споделените пътувания се осъществяват чрез социалните мрежи или специализирани интернет сайтове, като споделени пътувания се организират както за вътрешни и международни превози на пътници, така и за таксиметров превоз. От специализираните интернет сайтове е видно, че много голяма част от споделените пътувания се извършват регулярно и по определени маршрути и график, което ги превръща в дейност по занятие, а не еднократно и случайно събитие. Тази тенденция придобива все по-голяма мащабност, което налага предприемането на спешни и ефективни мерки“.

Засега финансовото министерството не е правило анализ какви са загубите за бюджета от нерегламентирания превоз на пътници. В момента такъв се прави от Националната агенция за приходите (НАП). 

Автобусните превозвачи пък твърдят, че сивият сектор е 50 на сто от превозите в страната и 70 на сто по международните линии.

Споделеното пътуване е част от едно ново за света явление – споделената икономика. Концепцията за споделяне, вместо за купуване, известна като Sharing economy, става все  по-популярна.

Вместо да харчиш пари за хотел можеш да наемеш временно апартамента на местен жител чрез платформата Airbnb. Можеш да спестиш, като споделиш автомобила си, чрез Uber или друга подобна плаформа. Благодарение на мобилните технологии потребителят може да сподели почти всичко, което не ползва или ползва малко.

Икономическият потенциал на „икономиката на споделянето” през следващите години ще достигне 110 млрд. долара, твърди Economist. По оценка на Рейчъл Ботсман, автор на книга за „Икономиката на споделянето”, в момента пазарът на отдаване под наем на неползвани вещи възлиза на 26 млрд. долара, а в глобален план вече има над 10 000 предприятия, които залагат на споделянето като бизнес модел.

Липсата на държавно регулиране и данъчно облагане са част от причините за бума на споделената икономика в световен план през последните години, пише Десислава Николова от Института за пазарна икономика. Според нея дори да е верен аргументът, че сайтовете за споделено пътуване реално се използват от превозвачи в сивия сектор, реакцията на властите към тези нови форми на икономически отношения илюстрира тяхната неспособност да влязат в крак с новата икономика.

С нови текстове кабинетът предлага да се изисква свидетелство за психологическа годност и на шофьорите, които превозват хора и товари за собствена сметка. Те са пълноправни участници в движението и могат да се причислят към професионалните шофьори, затова изключването им от обхвата на водачите, за които е нужна психодност, не е обосновано, се мотивират от правителството.

Още новини четете в Dnes.bg

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:15 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

33
rate up comment 0 rate down comment 0
Ivorix
преди 11 месеца
Споделилият пътуването споделя малко от разхода, т.е. няма плащане извън разходите. Трябва ли да се спира на бензиностанция за да може споделилият да зареди гориво или купи масло?*** идеи идват в главите на прости, но нагли люде, а когато администрацията им пристане, се превръща в геноцид.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
32
rate up comment 2 rate down comment 0
TicTacRulz
преди 7 години
***.DoMoreto.bg - Пътувания, събития и новини от българското Черноморие
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
31
rate up comment 5 rate down comment 1
mitaka_sar
преди 7 години
Не вярвам "великият" български народ (смях в залата) да допусне такова нещо.Моля не го наричайте "жалка ***" :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 23 rate down comment 3
Ръб
преди 7 години
Такава мракобесна и тоталитарна идея не е имало и при Бай Тошо. Само гербаджийски чутури могат да я пръкнат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 12 rate down comment 1
Hahoto
преди 7 години
Поредната ялова и инфантилна идея!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 15 rate down comment 3
doba
преди 7 години
Споделена икономика винаги е имало, макар и не в такива размери..С развитието на комуникациите тя расте и ще расте прогресивно.Редно е да се урегулира по някакъв начин/не говоря за забрана/.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 28 rate down comment 0
dzk
преди 7 години
направо предлагам да направят закон, който излиза от жилището си, да подлежи на данък. Ако стои в жилището си, отново да има данък, защото ако човек стои в къщи той не е обществено полезен и трябва да да се обложи с данък. Който се вози в кола, да плаща данък за това че не ползва обществен транспорт, който не се вози в кола да плаща данък затова че натоварва общественият транспорт. Въобще давайте данъци и такси, а основание за това ще се намерят. И контролиращи също.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 8 rate down comment 3
khao
преди 7 години
A като забраняваш наркотиците, конрабандния внос, проституцията, като подлагаш търговията и притежанието на оръжие на лиценз, решаваш ли проблема? Ще откажеш ли хората да го правят? Според мен не. Контрапродуктивно ли е да са забранени? ----е това не е деструктивна реторика ... къде са наркотиците и оръжията, къде е споделеното пътуване до морето ? :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 16 rate down comment 0
ceneto
преди 7 години
на ДАИ им замря далаверата с продажба на книжки и сега ще борят споделената икономика, убер били престъпници - така е, но и транспортните фирми не са по-различни, такситата се оказа не плащат данъци, превозните средства(товаре, пътнически) минават фиктивни прегледи, шофьорите се осигуряват на мин. заплата, а повечето транспортни фирми обявяват заплащане за шофьорите на км, нещо дето съшо е забраненорегулации да, но адекватни, приложими и справедливи!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 5 rate down comment 2
khao
преди 7 години
деструктивна реторика имаш.----извинявай, но ти почна първи с тази реторика и сега да ме обвиняваш че бия негpите .... кво щяло да стане ако ме вози пиян или незнам си кво ... по презумция никой не се качва пиян зада се самоубие
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още