Бюджет за 2014 година с по-ниски данъци и по-малки разходи, предлага Институтът за пазарна икономика в своя Алтернативен държавен бюджет.
Според икономистите е възможна алтернативна фискална политика, която залага на реформи и растеж, а не просто на преразпределяне и харчене на публичен ресурс. Алтернативният бюджет за 2014 г. се фокусира върху децентрализация и развитието на регионите, реформи в здравеопазването и пенсионното дело, по-малка и по-ефективна администрация.
Предложената алтернатива на държавния бюджет изоставя дефицитното харчене и трупането на нови дългове, като залага балансиран бюджет, съобщават от ИПИ.
Докато правителственият план предвижда дефицити поне до 2016 г., тоест най-малко 8 поредни години на бюджетен дефицит (2009-2016 г.), алтернативата на ИПИ отрича пристрастяването към дефицитното харчене и разписва балансиран бюджет още за 2014 г. В допълнение се премахват или намаляват някои данъци, което не се е случвало от 2008 г. насам, според икономистите от института.
Заложеният от правителството ръст на Брутния вътрешен продукт от 1,8% е доста оптимистична прогноза, каза Светла Костадинова, изпълнителен директор на Института за пазарна икономика, цитирана от БТА. Този ръст е трудно постижим и не отчита два риска - очакванията за нова рецесия в еврозоната и политическата несигурност в страната. Необходимо е да се заложат по-сериозни буфери в бюджета, смятат икономистите.
От ИПИ предлагат общите приходи в бюджета догодина да бъдат 29.870 млрд. лева, което е 36,6 на сто от БВП. В проектобюджета на института общите разходи падат с около 2,5 млрд. лева спрямо проекта на министерство на финансите до 28.938 млрд. лева, което е 35,5 на сто от БВП.
Проектобюджет на ИПИ е с положително салдо от 27 млн. лева, а проектът на финансовото министерство е с дефицит от 1.472 млрд. лева.
Акценти от Алтернативен бюджет 2014
Данъчни промени – премахване на данък „дивидент” (сега 5%), премахване на данък „лихва” (сега 10%), 10% данък върху едноличните търговци (сега 15%), премахване на други неефективни данъци (например върху наследствата), ограничаване на данъчните преференции (облекчения за земеделци, ваучери за храна, преференциално ДДС за туризма), постепенно покачване на акциза върху цигарите, което да започне от 2014 г. с цел избягване на шоково покачване следващите години (увеличение на минималния акциз от 148 на 154 лв. на 1000 цигари).
Общият ефект от предложните данъчни промени е положителен, тоест води до повече приходи в рамките на 100 млн. лв.;
Реално свиване на текущите разходи (за заплати и текуща издръжка) в публичния сектор с 10% спрямо планираното – засяга всички административни звена, като единствено разходите за образование остават непроменени за сметка на по-сериозни оптимизации в силовите ведомства и съкращаване на структури. Общият ефект от предложените съкращения е над 1 млрд. лв. по-малко разходи;
Ограничаване на субсидиите от бюджета – премахване на националните доплащания за земеделските производители, в т.ч. тютюнопроизводители (заложени 264 млн. лв.) и образуване на фонд за приоритетно проектно финансиране за животновъдство и зеленчукопроизводство (в рамките на 50 млн. лв.); ограничаване на субсидиите за закъсали държавни компании. Общият ефект от промените е около 334 млн. лв. по-малко разходи;
Фискална децентрализация вместо „фонд” за развитие на регионите – прехвърляне на 1/5 от приходите от подоходния данък към общините. Сумата отново е около 500 млн. лв., колкото са заложени за регионите и в държавния бюджет. По този начин, вместо с политическо решение на министрите, ресурсът се насочва естествено спрямо икономическата активност в съответната община и обложените доходи. Преотстъпените средства могат да се предвидят само за капиталови разходи (или покриване на стари дългове), а не за текущи харчове на администрацията;
Пенсионна реформа – продължаване на покачването на възрастта за пенсиониране (което ще спести разход за пенсии от 46 млн. лв.) и пренасочване на 2 проценти пункта от пенсионната вноска към частен фонд така, както беше планирано преди повече от десет години;
Здравна реформа – разбиване на монопола на НЗОК и пренасочване на 2 процентни пункта от здравната вноска към избран частен здравен фонд. Една такава стъпка ще върне донякъде доверието в системата, давайки стимули на работещите да се осигуряват и позволявайки на частната инициатива да предостави много по-добра услуга.
Според ИПИ предложените промени „изчистват“ данъчните закони от преференции и неефективни данъци, оптимизират разходите на администрацията, свиват субсидиите за закъсали държавни предприятия.
Промените биха засилили капиталовия стълб на пенсионната система и разбиват монопола на НЗОК. Ще бъдат осигурени реални средства за развитие на регионите чрез прехвърляне на данъчни правомощия и увеличаване на стимулите на местните власти за създаване на по-добра среда за бизнес и заетост.


Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Авария остави район на Варна без вода днес в събота
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Империята на китайските пристанища, част 2
Империята на китайските пристанища, част 1
Империята на китайските пристанища, част 3
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
ЦСКА се огледа в норвежец, оценен на 5 млн. евро
Опра Уинфри демонстрира талия на оса, след като отслабна драстично
Путин и неговите роли: Какво са знаели германските тайни служби?
Генерациите в сблъсък: защо днешните различия са толкова остри
БСП включи задна скорост, остава в управлението


преди 12 години След като дълги години от ИПИ ни пеят мандрата за частните пенсии и след като внасяме там не 2, а 5% от парите си за старини, могат ли да излязат и да кажат, каква печалба са ни донесли парите в ЗАДЪЛЖИТЕЛНИТЕ частни пенсионни фондове ? След това нека да имат нахалството да ми говорят, как трябвало да си внасям едни 2% за здраве в частен здравен фонд. А не би ли могло изобщо да не ги внасям нийде тези 2%, ами да си ги прибирам... Друга глупост е премахване на данък дивидент - няма никаква логика в това, освен дето ЧЕЗ докато бяха 1/3 държавни не внасяха дивидент, а сега ще раздадат, що да не им го освободим хептен от данъци ? Само в ЧЕЗ висят едно 600 млн. неразпределена печалба, на които им се свиди да дадат 10% данък, чакайки някой умник от ИПИ да предложи да не се разпределят... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Ааааааа откъде пари за ***, хасан и пенсьо? Че то друг не гласува за "управляващите!!! Ако изпълнят програмата на ИПИ за икономическо възстановяване, означава да си сложат белия чаршаф на главата и бавно да поемат към гробището!!!Разбира се това е единственото удачно място за тях, но не бъдете 3 годишни деца. ТЕ НИКОГА САМИ НЯМА ДА СЕ САМОУБИЯТ!!!Да ИМ ПОМОГНЕМ!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар