С надвикване, витиевати отговори и прехвърляне на топката премина изслушването на министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова за дейността на държавното строително дружество „Автомагистрали“ от временната комисия по проверка и установяване на злоупотреби и нарушения при разходването на средствата от Министерския съвет, министерствата, държавните органи, държавните предприятия и дружества с повече от 50% държавно участие през последните 10 години, известна още като комисия за ревизията на управлението на Бойко Борисов.
В изслушването участваха още ръководството на „Автомагистрали“ и на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Изслушването е във връзка с инхаус поръчки, възложени от пътната агенция на държавното дружество, вкл. за доизграждането на магистрала „Хемус“, заради които компанията е получила договори за близо 5 млрд. лева в последните години, както и превъзлагането на работа на компанията и плащани към други фирми без публичен конкурс. От тях средствата за „Хемус“ са за над 2,5 млрд. лева. Дружеството същевременно е сключило договори за извършването на по-голямата част от дейностите с други фирми, вкл. за наемане на техника и персонал с договори и рамкови споразумения.
Аврамова и ръководствата на държавната агенция и на дружеството настояват, че „Автомагистрали“ не е нарушило закона, защото не е задължено да следва Закона за обществените поръчки (ЗОП) при превъзлагане. Аврамова оправда превъзлаганията с това, че се търсят начини за съкращаване на процедурите, за да може и в Северна България да има магистрали и добри пътища.
Подобна теза застъпи и Георги Терзийски от Агенция „Пътна инфраструктура“, според когото държавата е закъснява със строителството на пътната инфраструктура и затова е възложила вътрешно строителството на някои обекти, след като законът ѝ го позволява. По думите му ресорната му агенция е една от най-проверяваните институции заради обществения интерес.
Комисията в крайна сметка реши стенограмата от заседанието да бъде предадена на Агенцията за държавната финансова инспекция, за да провери дружеството.
Поръчките за „Автомагистрали“
В началото на годината съпредседателят на „Демократична България“ Христо Иванов сезира Европейската комисия (ЕК), Агенцията за държавна финансова инспекция, която вече обяви, че не е открила нарушения, Комисията за защита на конкуренцията за начина, по който дружеството е получило и изпълнява договори за почти 5 млрд. лева.
В последните години дружеството спечели обществени поръчки за поддръжка на магистралите „Тракия“, „Струма“ и „Марица“ и почти 90 км от магистрала „Хемус“. Въз основа на договорите за поддръжка на компанията се възлагат и текущите ремонти по магистралите.
Чрез инхаус възлагане компанията започна и строителните дейности по няколко ключови обекта. След като през 2016 г. беше отменена поръчка за строителството на отсечка от магистрала „Хемус“ заради съмнения, че спечелилите фирми са свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и бившия шеф на „Лукойл" Валентин Златев, компанията изненадващо беше определена да дострои магистралата. Правителството ѝ гласува над 1,35 млрд. лева за отсечката до Велико Търново, а след това и още почти 1,4 млрд. лева за отсечката от Велико Търново и пътен възел „Буховци“. Средно цената на километър излиза около 10 млн. лева за първия участък и 15,5 млн. лева за втория участък.
През есента на 2020 г. „Автомагистрали“ получи още почти 1,1 млрд. лева за над 60-км участък от пътя Видин – Ботевград от пътен възел Макреш до обхода на Монтана.


Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Българската икономика расте 2-3 пъти по-бързо, отколкото средната на европейско ниво
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците
Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР