Финансовата култура на българите, знанията и уменията им да си служат с кредитна карта се увеличават, но все още се наблюдават някои проблеми при избора на този банков продукт. Това са изводите от третото проучване на потребителските нагласи за употребата на кредитни карти в България, проведено сред 1083 потребители на икономическия портал „Моите пари“ през август.
„Все повече потребители ясно разбират смисъла на т.нар. „гратисен период” при кредитните карти и се възползват от него“, обясни анализаторът Иван Стойков.
Гратисният период в повечето случаи варира само при покупки и 43% от анкетираните отговарят, че са запознати с този факт. Други 40% обаче са на мнение, че той е валиден при всички операции с кредитната карта. Процентът е голям и предполага, че немалка част от потребителите вероятно не са наясно дали тяхната карта предлага подобна преференциална възможност.
„Ако натрупаните към отчетна дата преходни задължения се погасят в гратисния период, не се начислява лихва върху извършените покупки и така се спестяват много сериозни разходи при използването на картата“, съветва експертът.
Той напомня, че разходите по картата, изчислени на база годишен процент на разходите (ГПР), почти винаги са много по-ниски при използването на картата само при покупки и това се дължи на гратисния период. Друго предимство са по-ниските лихвени нива и липсата на такси при покупка, в сравнение с условията за теглене в брой.
Над половината от притежателите на пластики са категорични, че се справят с кредитното си задължение по картата в рамките на гратисния период, показва проучването. Въпреки това остава висок делът на тези (19%), които внасят само задължителната минимална вноска и се надяват да погасят задължението си в някакъв следващ момент. За разлика от потребителските заеми, повечето кредитни карти нямат фиксирана месечна вноска.
„Увеличава се процентът на хората, които са добре ориентирани в предимствата на кредитната карта и какво предлагат отделните карти на българския пазар", очерта тенденцията Пенчо Савов, директор „Банкови карти“ в Банка ДСК.
Той посочи и конкретна цифра за приложението им в нашата страна в сравнение с други страни от ЕС на човек от населението – 0,12%, докато в Полша е 0,15%, а в Испания е – 0,97%. В България се извършват средно 2,53 транзакции с кредитна карта, докато в Полша са 8,26, а в Испания – 26.
Друг извод, до който е достигнал експертът, е, че в нашата страна сумите от пластиките се харчат за много големи покупки, а в Европа с картите се пазарува всеки ден.
„Все повече хора осъзнават предимствата на кредитната карта, защото с оборота й успяват да покрият разходите си по нея, категоричен е Савов. "Банките използват точкови системи, които се използват при плащане в определени магазини, имат партньорски отстъпки, които използват бонуса в момента. При добро използване на бонусите клиентите дори успяват да анулират таксите и дори да излязат на печалба.“
Проучването на „Моите пари“ показва, че 40% от притежателите на кредитна карта казват, че тяхната пластика им предоставя допълнителни бонуси, 65% от тях стриктно следят дали ги получават и в какъв размер. Остават обаче 19% от картодържателите, които не могат да се ориентират какво и колко получават.
Между 1 000 и 3 000 лева е най-често използваният лимит по кредитна карта, показва проучването на „Моите пари”. Най-голям процент от потребителите харчат над 500 лева месечно през пластиката си.
„Употребата на кредитни карти става все по-популярно в онлайн среда, а не само в традиционните търговски обекти“, твърди финансовият експерт Иван Стайков.
По думите му на развитите пазари кредитната карта е по-популярна от потребителските заеми и макар и по-бавно и България би трябвало да последва тази тенденция.


Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Авария остави район на Варна без вода днес в събота
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Над 12 000 именици във Варна празнуват на Никулден
Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Новата стратегия за сигурност на Тръмп атакува съюзниците, а не враговете на САЩ
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
БСП включи задна скорост, остава в управлението
Земетресение разлюля Румъния тази сутрин
"Арапя" отново наводнен, много вода и по пътищата в района на Царево ВИДЕО
Наводнени булеварди в Пловдив, свлачище на пътя Асеновград-Смолян
Вижте резултатите от официалния кантар на SENSHI 29
преди 9 години Винаги е добре да имаш достъп до кредитен ресурс,но трябва да познаваш добре и негативите които носи.А докато не станем развита страна няма и да се продава този продукт толкова колкото им се иска на банките. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Искаш да кажеш, че кредитната карта отлага (но усилва!) последствията от емоционалните харчове? хи хи :-) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Гратисният период при кредитната карта е като сиренцето в капана за мишки. Средно 2 години потребителите успяват да спазят срока, но след това се отпускат и банката почва да печели на техен гръб!Кредитните карти и бонусите които се получават са само за супер дисциплинирани потребители (1-2% от потребителите). За останалите е най-добре изобщо да не си правят кредитна карта. С дебитна карта може да се плаща абсолютно всичко, което и с дебитна карта, но лимита на собствените пари действа значително по дисциплиниращо за личните финанси! отговор Сигнализирай за неуместен коментар