IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Заплахата идва не от терора, а от реакцията срещу терора

Според британски журналист заплахата за демокрацията идва от необмислени, екстравагантни и непродуктивни реакции на държавата

08:35 | 28.03.16 г. 97
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Нека да се поставим на мястото на врага. Да предположим, че съм терорист на ИДИЛ, пише журналистът Саймън Дженкинс за The Guardian. Не правя бомби или куршуми. Оставям мръсната работа на лудите в мазето. Моята работа е това, което се случва след това. А тя е да превърна касапницата в последствия, а частите от човешки тела в политика. Аз съм терорист консултант. Нося костюм, а не експлозиви. Окървавената тълпа е средство към целта. А целта е сила.

Миналата седмица постигнах нов успех. Превърнах жалък психопатологичен акт в събитие, предизвикващо война, ужасяващо населението и променящо политиката. Шокирах цял континент. Известни политици зарязаха всичко, за да ме окъпят в клишета. Короновани глави ме обляха с божествена омраза.

Измервам успеха си с колонките в медиите и часовете по телевизията, с разрастващите се бюджети по сигурността, отнетите свободи, изменените закони и – крайната ми цел, мюсюлмани преследвани и привлечени към нашата кауза. Не се занимавам с действия, а с реакции. Аз съм манипулатор на политиката. Работя чрез идиотското поведение на предполагаемите ми врагове.

Учебниците по тероризъм определят последствията му в четири етапа: първият е на ужас, след това публичност, после политическо самоизтъкване и накрая – крайна промяна в политиката. Първоначалният акт е банален. Зверствата в Брюксел се случват почти ежедневно в Багдад, Алепо и Дамаск. Ракети на Запада и бомби на ИДИЛ убиват повече невинни за седмица отколкото загиват в Европа за година. Разликата е в реакцията на медиите. Мъртъв мюсюлманин е нещастник без късмет на грешното място в погрешния момент. Мъртъв европеец е новина на първа страница.

Затова телевизионните канали във вторник се държаха като кадрови сержанти на ИДИЛ. Тяхното повърхностно преувеличение не показа дори елементарна сдържаност (повечето вестници също). ВВС изпрати Хю Едуардс в Брюксел. Той заля радиовълните с ужас 24 часа без прекъсване, използвайки като мантра думите „паника“, „заплаха“, „опасност“ и „терор“. Vix стреля с кръв и вътрешности. Един репортер се качи на ескалаторите в метрото в Лондон, за да покаже възможни бъдещи цели и за да уплаши до смърт пътниците. А това е най-смелата мечта на един терорист.

С така подготвена почва политиците се появиха точно по план. Френският президент Франсоа Оланд обяви, че „цяла Европа е била ударена“, тръбейки престъпленията на ИДИЛ. Рейтингът му на одобрение веднага скочи.

Излизайки от кризисния щаб, Дейвид Камерън пък обяви, че Обединеното кралство е „изправено пред реална терористична заплаха“. Според службите за сигурност нападение в момента е „много вероятно“. Знамената бяха спуснати наполовина. Айфеловата кула засия в цветовете на белгийското знаме. Президентът Обама прекъсна визитата си в Куба „в знак на солидарност към Белгия“. Доналд Тръмп обяви, че „Белгия и Франция буквално се разпадат“. Трудно е да си представим какво по-ефективно може да промотира каузата на ИДИЛ.

Осама бин Ладен осъществи атаките на 11 септември, за да изобрази западните страни като безпомощни и параноични, а либерализмът им като повърхностна пародия, която лесно може да бъде пробита. Само няколко експлозии и техните претенции ще загинат и ще станат толкова репресивни колкото на всяка друга мюсюлманска страна.

Във вторник вечерта подобно безумие се разрази с пълната си мощ, когато лобито по сигурността във Великобритания се събра. Законът за „разследващите правомощия“ на Камерън бе възхваляван като жизненоважен за националната сигурност въпреки продължителното му противопоставяне както от парламента, така и от експерти по разузнаването. Този месец в The Times бившият технически директор на Агенцията за национална сигурност (NSA) Бил Бини осмя „невероятно интрузивните“ правомощия за нецелево засичане на закона. Историята от интернет сърфирането на всеки гражданин скоро ще бъде собственост на правителството, уязвима към хакерска атака от всеки търговец или изнудвач.

Съгласно стратегията за превенция на правителството университетите и училищата трябва да разработят програми за борба с „неагресивен екстремизъм, който може да създаде атмосфера, благоприятна за тероризъм“. Бюрокрацията ще бъде невероятна. Основните училища ще искат от децата да се следят едни други, за да проверяват за „подозрително поведение“. Същото трябва да правят пътниците във влаковете. Англия ще се превърне в старата Източна Германия.

Лагерът Brexit, в лицето на Найджъл Фарадж от UKIP, твърди, че Брюксел доказва нуждата от напускане на Европа. Вътрешният министър Тереза Мей твърди обратното. Терористите ще бродят свободно, казва тя, тъй като ще отнема 143 дни да се обработят ДНК проби на терористи в сравнение с 15 минути в ЕС.

Реагирането на терористичните нападения по друг начин, такъв, който не е от полза за терористите, изглежда трудно. Свободните медии се чувстват длъжни да докладват събитията, а политиците се чувстват длъжни да покажат, че могат да защитят обществото. Трудното показване на сдържаност не е извинение за активното промотиране на тероризма, пише Дженкинс. Всички, замесени в реакциите от тази седмица – от журналисти до политици и лобисти по сигурността, имат интерес към тероризма. Има да се правят пари, много пари – колкото по-ужасяващо е представянето, толкова повече пари.

Можем да отговорим на събитията в Брюксел с тихо и достойно съчувствие, със свещи и минути мълчание. Да не преувеличаваме нещо не означава, че го игнорираме. Терористите имат конкретни цели, извършвайки зверствата си в името на политическа кауза. Няма разумна защита срещу зверствата в свободно общество. Но има защита срещу целите им. Тя е да се избягва истерията, да се показва предпазливостта и мащаба на куража, а не падението на Камерън пред обществените страхове. Защитата не е да се изменят закони, да се нарушават свободи или да се преследват мюсюлмани.

По време на най-опасните и последователни бомбени кампании на ИРА през 70-те и 80-те консервативните и лейбъристките правителства настояват тероризма да се третира като престъпление, а не като политика. Те разчитат на полицията и службите за сигурност да осигуряват защита срещу заплахата, която никога не може да бъде елиминирана, а само намалена. Като цяло тази стратегия проработва, и то без да се нарушат гражданските свободи.

Тези, които живеят в свобода, знаят, че тя си има своята цена, която е известен степен на риск. Плащаме на държавата ни да ни защитава – но спокойно, без постоянни похвали или разпалване на страхове. Знаем, че всъщност животът във Великобритания никога не е бил по-сигурен. Това, че някои хора се правят, че това не е така, не променя факта.

В произведението си „Тероризмът: как да отговорим“ (Terrorism: How to Respond) професор Ричард Инглиш определя заплахата за демокрацията не като „ограничена опасност“ на смърт или разрушение. Това е опасността „да се провокират необмислени, екстравагантни и непродуктивни реакции на държавата“.

Заплахата от Брюксел идва не от терора, а от реакцията срещу терора. Това е реакцията, от която трябва да се страхуваме. Свободата никога не се появява от кризисните щабове.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:14 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

54
rate up comment 1 rate down comment 0
SSIW
преди 8 години
Моята констатация е, че нравствен изверг може да се пръкне от човек с всякакво ниво на интелектуални заложби и обратно човек с висок морал и нравственост, може да бъде позициониран също в много широк диапазон, като интелектуални заложби. Това за мен е напълно валиден аргумент, в подкрепа на тезата, че наличието на една или друга степен на интелектуални заложби, степента на развитие на интелектуалния човешки апарат, не е се намират в пряка връзка и не обуславят конкретна система от ценности ... и това е така, защото носител на ценностите е нравствената същност на човека или иначе казано Душата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
53
rate up comment 0 rate down comment 0
SSIW
преди 8 години
Конфликта или не-съответствието, което аз виждам в тезата, че формирането на ценностната база при човека е функция на интелектуалните заложби и развитие, се корени в следното : съвсем непосредствено можем да установим, че хора изповядващи, буквално антагонистични ценности, същевременно може да са носители на високо развит интелект и могат да бъдат определени като изключително надарени в интелектуално отношение или дори за гении. Ще го илюстрирам с пример. Изобретяването на лекарствен препарат или революционен метод за лечение на болест е работа на интелектуален гений, който напълно е възможно да се ръководи от мотиви за спасяване на човешки животи, което за него представлява най-висша ценност. Също толкова интелектуално надарен човек е изобретил газовата камера или атомната бомба , с ясното съзнание, че това ще служи за масово избиване на беззащитни човешки същества. Не е тайна също, че сред серийните убийци се срещат хора с много високо IQ, т.е. са интелектуално надарени.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
52
rate up comment 0 rate down comment 0
balkando
преди 8 години
п.п. звездичките се появиха на мястото на думата, обозначаваща далечен предшественик на човешкия вид, с много представители от различни видове в днешно време.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
51
rate up comment 0 rate down comment 0
balkando
преди 8 години
п.п. Обществената дейност, насочена към оптимизиране на общественото поведение към обществените представи, възприемам като обществен интелект.Понеже цялата тази мисловна дейност, индивидуална и обществена, е взаимнообвързана и зависима една от друга, то за висша проява на интелект считам умението за постигане поведение, оптимално спрямо индивидуалните и обществените представи за минало, настояще и перспективите за възможните бъдеща. Накратко, ***, която си пъха ръката през дупката, хваща банана, не го пуска и остава в капана, аз лично не мога да я нарека интелигентна, независимо какви други номера знае.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
50
rate up comment 0 rate down comment 0
balkando
преди 8 години
Колега ) не се опитвам да ти помагам. Просто обърнах внимание на факта, че "матрицата" или "пирамидата" на ценностите, както я наричаш, не е константна за един индивид през цялото му време на съществуване, на всички места и във всички ситуации. Примери има прекалено много. Което естествено води до извода, че ценностите не са пирамида с връх, а комплекс от динамично конфигуриращи се синаптични връзки в главния ни мозък, силно повлиявани както от миналото и опита, намиращи се в паметта ни, така и от настоящето, възприемано чрез сетивата. При повечето хора, тази конфигурация от синапси се влияе и от представите за възможните бъдеща, като има множество положителни и отрицателни обратни връзки както спрямо представите за минало и настояще, така и с тези за бъдеще. Мисловната дейност, насочена към оптимизиране на индивидуалното поведение спрямо тези представи, аз възприемам като интелект.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
49
rate up comment 0 rate down comment 0
SSIW
преди 8 години
Като пример мога да приведа обстоятелството, че отношението към Човешкия Живот (собствения и чуждия) при двама отделно взети човека (или групи от хора), може да е диаметрално противоположно. За едните, човешкия Живота може да представлява най-висша ценност и да приемат за норма, че всяко усилие и жертва за съхраняването му са оправдани или задължителни, докато при другите по-висок приоритет в системата от ценности може да заемат категории като власт, контрол, подчинение , при преследването на които е допустимо масовото изтребване на хора или трета група индивиди при които съществува явен култ към смъртта (сатанисти и пр.). Емпирически установимо е, че формирането на ценностна ориентация и принадлежност на даден човек, към коя да е от групите в посочения пример, не е в пряка връзка с интелектуалните им заложби, т.е. във всяка от тези групи, могат да бъдат открити хора с различни интелектуални заложби както надарени, така и ограничени.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
48
rate up comment 0 rate down comment 0
SSIW
преди 8 години
Ето на това най-ниско приоритетно ниво, което спокойно може да отделим от ценностите и да разглеждаме, като отделен тип характеристика на личността (интереси), влияние имат интелектуалните, както и други човешки заложби (най-общо творческите заложби). Носител на Базовите ценности обаче, е нравствено-емоционалното тяло на човека, което за кратко сме свикнали да наричаме Душа. Там се кодира нравствено-етичната матрица на човека и това не късае интелектуалните заложби ... , нито заложбите произтичащи от личния интелект , нито тези, които се отнасят до обществения такъв ... виж за обществената душа, нещата стоят друго яче ;).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
47
rate up comment 0 rate down comment 0
SSIW
преди 8 години
Колега, тезата ти я прочетох неколкократно по-долу, но с аргументите, които привеждаш, изобщо не ми помагаш да я възприема и продължавам да мисля, че имаме разминаване в дефинициите за понятието интелект. По-напред писах към коя дефиниция се придържам аз.От друга страна, напълно наясно съм, че при човека става въпрос за система от ценности, намиращи се в отношение на възходящ приоритет по-между си. Ако по някакъв начин съм те оставил да мислиш, че възприемам друго яче структурата на човешките ценности, надявам се че с това разяснение, недоразумението е изчистено. Следвайки този приоритет стигаме до самия връх на тази пирамида, където се намират базовите ценности за добро/зло, полезно/вредно и т.н. На стъпалото на най-нисък приоритет, съответно стоят интересите, които се формират от определени заложби и качества, които човек има по-рождение и/или е развил с годините, интереси например към наука, изкуство, различни хобита.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
46
rate up comment 0 rate down comment 0
balkando
преди 8 години
Приемането на ценностите през първия период от живота ни не зависи наистина твърде от собствения интелект. Но зависи от интелекта на предаващия ги и това е еманацията на обществения интелект - какво формираме и залагаме в бъдещето на следващите поколения.Мисля че дълбоко се заблуждаваш, прилагайки елементарната двоична логика върху всички форми на интелект. Доброто, лошото, както и чертата между тях ние си ги дефинираме. Те често се променят с времето, мястото или компанията )
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
45
rate up comment 0 rate down comment 0
SSIW
преди 8 години
Еталона с който се извършва оценка се ПРИЕМА, не се извежда посредством интелектуално/рационално преобразуване, т.е. конституирането на ценностите при човека е акт на ПРИЕМАНЕ, а не на интелектуално усилие.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още