IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Готови ли са предприемачите да делят и добро, и лошо с инвеститорите?

Интересът към борсата от страна на бизнеса зависи в голяма степен от намеренията за развитие на компаниите, коментират пазарни анализатори

08:05 | 20.09.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Миналата седмица Министерството на икономиката обяви ваучерна схема на обща стойност от близо 4 млн. лв. за подкрепа на малките и средни предприятия да излязат на фондовата борса. Investor.bg потърси мнението на участници на пазара за това ще подейства ли стимулиращо за компаниите подобна мярка.

„Нелоша идея, макар и закъсняла с поне десетина години. За съжаление обаче, в текущата икономическа ситуация (силен растеж, помпан допълнително от еврофондове и държавни програми като санирането) е далеч по-изгодно да не делиш благата от бизнеса с други партньори“, коментира портфолио мениджърът в Юг Маркет Фонд Мениджмънт Гено Тонев.

По думите му затова търговите предложения и последващи делиствания на публични компании са толкова "модерни" напоследък.

Според него, за да има успех ваучерната система, е нужно, на първо място, да има интерес от самите предприемачи "да делят освен лошо, и добро" с инвеститорите. „Само че във времена на икономически подем това е изключително малко вероятно, освен ако не става дума за някой, който иска да споделя предимно загубите си. Ако обаче нещо в икономиката се "счупи" и притрябват пари, които банките вече не дават, тогава може и да видим опашка от желаещи да станат публични компании - все хора с честни лица и ваучери в ръка“, заяви Тонев.

Той изтъкна, че вместо ваучери, по-добре да се помисли върху далеч по-важни неща, като промяна в тромавите процедури, най-вече за публични компании, касаещи такива често срещани събития като увеличения на капитал, конвертиране на дълг, сплитове, дивиденти и т.н. - все неща, които в дългосрочен план са пречка за предприемачеството у нас.

От своя страна главният инвестиционен консултант на ЕЛАНА Трейдинг Цветослав Цачев заяви, че с такава подкрепа на практика борсата се отваря като място за набиране на капитал от по-малки компании, за които такъв разход оскъпява доста процеса на публично предлагане.

Той обаче подчерта, че инвеститорите се интересуват от по-сериозни емитенти и обемите на новите емисии ще трябва да осигурят поне някаква ликвидност на търговията, дори и за нашите ниски стандарти.

„Така че не очаквам съществен наплив от малки компании, но има достатъчно фирми в България с размери, които им позволяват да имат достатъчно търгувани акции на борсата.“, коментира той.

Според него интересът от страна на бизнеса зависи в голяма степен от намеренията за развитие на компаниите. „Борсата в момента е евтин начин да се осигури финансиране. При цена/печалба от 15 - това означава, че фирмата се финансира с цена на капитала от почти 7%. По-важното обаче е, че борсата представлява възможност да се продаде компанията на висока цена в бъдеще, не само да се осигури финансиране на разрастването й.

Смятате ли, че ваучерната схема ще е ефективна мярка и ще увеличи броя на компаниите на БФБ?

- Да
- Не
- Ще има незначително влияние
- Нямам мнение
Общо 1215 гласа

Темата е интересна и важна и затова под егидата на браншовите организации, в т.ч. Българската асоциация на лицензираните инвестиционни посредници (БАЛИП), въпросът се коментира още от времето на служебното правителство заедно с категоричната подкрепа от страна на Комисията за финансов надзор (КФН).

„Считам, че подобна мярка/програма ще е добър стимул, макар и в известна степен да не е категорично определящо за вземането на решение за придобиване на публичен статус на едно дружество“, даде своето мнение и управителят на Първа Финансова Брокерска Къща (ПФБК) Стоян Николов.

По думите му от друга страна, стартирането на програмата ще е „бонус“ и допълнителен аргумент за предприемане на стъпки по листване на борсата и със сигурност ще има положителен ефект.

„Както всички добре си даваме сметка, дофинансирането на разходите по проспект, маркетинг и пласмент, както и намаляването или цялостното премахване на държавните такси за одобрение, ще намалят разходите за достъп до финансиране през борсата. Важен аспект остава срокът и обхватът на проекта, т.е. субектите, за които ще се прилага, поради факта, че лимитирането или административното натоварване на иначе една добра идея може да опорочи крайните цели и резултати“, посочи още той.

Последна актуализация: 07:05 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още