5/ Създаване на Механизъм за конвергенция и конкурентоспособност, т.е. на нов фонд в рамките на зоната, от който ще се отпускат средства на закъсали страни срещу планове за реформи. Планът е фондът да набира капитал от вноските на страните в еврозоната и да се добави като отделно и независимо перо в европейския бюджет.
Очевидно създадените до момента спасителни фондове, а именно Европейският фонд за финансова стабилност (European Financial Stability Fund, EFSF) и Европейският стабилизационен механизъм (European Stability Mechanism) не са достатъчни. Очевидно и МВФ, която е международната институция, отпускаща евтини заеми срещу реформи, също не е.
Новият фонд, както и ЕФФС и ЕСМ, също ще трябва да се финансира от страните-членки на еврозоната, голяма част от които са затиснати от дългови плащания и нямат свободен финансов ресурс. Дори и да приемем, че пари все някак се наберат (от финансово здравите страни като Германия), то съществуването на този фонд добавя още един елемент към пирамидата от морален риск в рамките на зоната. Неведнъж сме коментирали, че съществуването на все повече възможности за спасение от фалит създава предпоставки за рисково поведение. Този фонд няма да прави изключение.
6/ Облекчен режим за държавните инвестиции при изчисляване на показателите за здраве на публичните финанси.
При изчисляването на бюджетните показатели държавните инвестиции ще се взимат не за конкретната година, а ще се осредняват за няколко години с цел страните да не се „наказват” за пикове в инвестициите през определени години.
Това предложение изхожда от презумпцията, че публичните инвестиции допринасят за икономически растеж, т.е. съществуват фискални мултипликатори, които са по-големи от 1 за инвестициите с държавни пари. Т.е. за всяко едно евро, инвестирано от държавата, БВП ще се увеличи с повече от 1 евро.
Съществуват редица изследвания, обаче, включително и такива за България, че фискалните мултипликатори може и да са по-малки от 1, т.е. публичните разходи и инвестиции в частност не водят до икономически растеж, а обратно, ощетяват го.
Отделно, както и опитът на ЕС показва, ако има възможност за заобикаляне на едно правило, то ще бъде задължително заобикаляно. С по-горната мярка очевидно се създават стимули за отчитане на някои публични разходи като инвестиции или дори неразумно харчене от правителствата с оправданието, че се правят инвестиции в името на растежа.
7/ Външно представителство на еврозоната в международни финансови форуми, т.напр. в рамките на МВФ.
Още едно предложение, което увеличава административната машина на ЕС. Ясно е, че едно такова представителство ще изисква съответните служители и звена/институции, които да се занимават с него.
Като цяло, може би единственото смислено предложение от по-горе разгледаните, е да се обвържат европейските фондове с изпълнението на условия за фискално здраве и стабилност. Изключително важно е, обаче, да не се падне в капана на обвързване на средствата от тези фондове с такива макроикономически индикатори, които са извън контрола на правителството.
Повечето от останалите предложения създават нови органи, функции и фондове в рамките на еврозоната, което ще увеличи администрацията на ЕС (еврозоната), ще засили съществуващия морален риск и ще създаде предпоставки за трупане на нови дългове от проблемните страни.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
преди 12 години Съгласен съм и аз съм писал за това. Нашата валута става освен евтина и малка в количество. Откъде да дойде ликвидността? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Въпреки, че България не е член на еврозоната, ние българите нямаме повод "да се радваме, че не сме член на еврозоната". Заради валутния борд, левовете са обезпечени от евра. Действията на бюрократите от еврозоната, които съсипват еврото, съсипват и лева. България винаги ще е по-зле от страните от еврозоната, докато има валутен борд. Това е така, защото страните от еврозоната ще могат да печатат евра, а България - не. Съответно инфлацията, произлизаща от действията на чужди правителства, ще изяжда спестяванията не само на чуждите граждани, но и на българите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар