IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Байдън дава нов тласък на електрическата мобилност с по-строги правила за емисиите

Критиците на регламента виждат в това опит за преждевременно изтласкване от пазара на петролните горива и колите, задвижвани с тях

18:45 | 20.03.24 г. 1
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Администрацията на американския президент Джо Байдън реши да ограничи замърсяването от автомобилите в страната, налагайки строги ограничения на емисиите, които ще принудят производителите да търсят сериозно увеличение на продажбите на електрически и плъгин хибридни модели, съобщава Bloomberg.

Въпреки че краткосрочните изисквания бяха облекчени след лобиране от страна на представителите на индустрията, новите правила на Агенцията за опазване на околната среда (EPA) все пак ще изискват производителите да направят бърз преход към превозни средства с нулеви емисии.

Правилото предоставя „най-строгите стандарти за замърсяване от превозни средства в историята на САЩ“ и поставя началото на продължаващите „американски иновации“, заяви пред журналисти администраторът на EPA Майкъл Регън. „Новите стандарти ще гарантират, че превозните средства, отделящи замърсяващи газове са по-чисти, като същевременно ще позволят на компаниите да решат как да изпълнят тези стандарти по устойчив и най-ефективен начин“.

Мярката представлява една от най-обхватните — и видими — климатични разпоредби, предложени от Байдън, който превърна борбата с глобалното затопляне в основен приоритет. Другите политики на държавния глава в областта на климата – насочени към загряващото планетата замърсяване от петролни сондажи и електроцентрали – имат широк икономически обхват, но вършат своята работа най-вече извън гледната точка на потребителите. За разлика от това, автомобилните стандарти ще повлияят на решенията от Детройт, автомобилното  сърце на САЩ, до всички федерални пътища, като в крайна сметка ще засегнат някои от най-големите покупки на американските домакинства.

Съгласно моделирането на EPA на един сценарий, производителите на автомобили може да се стремят да се съобразят с изискванията до 2032 г., като увеличат дела на електрическите превозни средства до 56% от общите продажби в САЩ, като плъгин хибридите ще представляват 13% от обемите, докато конвенционалните модели ще бъдат ограничени до 29 на сто.

Това до голяма степен съвпада с по-ранните прогнози, според които автопроизводителите могат да се съобразят, като гарантират, че приблизително две трети от продажбите им представляват модели с електрическо захранване, ако плъгин хибридите бъдат оставени извън микса. Изцяло електрическите модели сега представляват по-малко от 8% от продажбите в САЩ, докато плъгин хибридите имат едва 2-процентен дял.

Компаниите от сектора приветстваха отстъпките в окончателното правило, включително по-меките стандарти за 2027-2030 г., както и по-широкото приемане на популярните плъгин хибриди от регламента като начин за намаляване на замърсяването.

„Тези коригирани цели за електромобилите трябва да дадат шанс на пазара и веригите на доставки да наваксат изоставането“, коментира Джон Бозела, президент на Алианса за автомобилни иновации.

Съгласно правилото, емисиите на въглероден диоксид от ауспуха са ограничени до 85 грама на миля през 2032 г. - по-малко от 170 грама на миля за моделната 2027 година. Но голяма част от напредъка тук ще се усети едва след 2030 г. Изискванията могат да намалят почти наполовина средните емисии на автопарка през съществуващите стандарти за 2026 г. Мярката също така определя ограничения за замърсяването, образуващо сажди и смог, с правила, които ще осигурят по-чист въздух за общностите в близост до главните пътни артерии.

Стандартите са технологично неутрални, давайки на производителите на автомобили възможности за спазване на комбинация от модели, включително хибриди, изцяло електрически и усъвършенствани бензинови превозни средства. 

Администрацията на Байдън определи това като метод, който подкрепя избора на потребителите, като регламентът спомага за извеждането на повече електрически опции от производствените линии към инвентара на дилърите.

И все пак опонентите – включително републиканският съперник на Байдън Доналд Тръмп – заклеймиха мярката като регламент, принуждаващ автопроизводителите да се съсредоточат върху продажбата на превозни средства с нулеви емисии за сметка на конвенционалните автомобили, задвижвани с петролни горива. Регламентът срещна критики и от производителите на течни транспортни горива - включително етанол на основата на царевица, както и петрол, като ръководителите на най-големите търговски групи в петролната индустрия заплашиха да оспорят решението в съда.

Продажбите на електромлбили продължават да растат в САЩ. Графика: Bloomberg Продажбите на електромлбили продължават да растат в САЩ. Графика: Bloomberg

„Администрацията на Байдън финализира регламент, който недвусмислено ще елиминира повечето нови конвенционални коли и традиционните хибриди от американския пазар за по-малко от десетилетие“, заявиха в съвместно изявление президентите на Американския петролен институт и Американските производители на горива и нефтохимикали. „Този ​​регламент ще направи новите превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива, недостъпни или непосилно скъпи за повечето американци“, добавят те.

Еколозите се надяваха EPA да се придържа към по-ранното си, по-агресивно предложение, което ще изисква повече усилия от страна на индустрията да загърби изкопаемите горива. Въпреки това окончателното правило ще задържи приблизително 7,2 милиарда тона въглероден диоксид извън атмосферата от сега до 2055 г., става ясно от оценки на EPA.

Транспортният сектор е най-големият източник на затоплящи планетата емисии на парникови газове в САЩ. Справянето с това замърсяване е от решаващо значение за страната, за да изпълни ангажимента си към Парижкото споразумение за намаляване поне наполовина тези емисии до края на десетилетието.

След като изискванията бъдат напълно въведени, американските шофьори ще могат да спестят средно 6000 долара от намалени разходи за гориво и поддръжка през целия живот на превозното средство, изчислява EPA. Прогнозира се също така, че ограниченията ще намалят търсенето на петрол – с около 14 млрд. барела внос на петрол от САЩ между тази и 2055 г.

Toyota Motor Corp., която беше облагодетелствана от нарастващите продажби на хибриди, предупреди, че стандартите ще доведат до „рязка промяна“.

„Сериозните предизвикателства около достъпността, зарядната инфраструктура и веригата на доставки ще трябва да бъдат разгледани, преди този регламент да бъде реализиран“, изтъква компанията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:39 | 20.03.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 1
julian12
преди 4 месеца
Поредната повърня на демонкратите. Споко ЕМ нямат място в САЩ
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още