Японската автомобилна компания Nissan Motor Co., която е изправена пред предизвикателството да погаси планина от заеми през следващата година, се стреми да набере над 1 трлн. йени (7 млрд. долара) от продажба на дълг и активи, за да поддържа финансите си и бизнеса като цяло, съобщава Bloomberg, цитирайки фирмени документи.
Документацията показва, че автомобилният производител планира да емитира конвертируеми ценни книжа и облигации на стойност до 630 млрд. йени. Nissan отделно се готви да вземе синдикиран заем от 1 млрд. паунда (1,4 млрд. долара), гарантиран от UK Export Finance.
Nissan управлява най-големия автомобилен хъб във Великобритания, който се намира в Съндърланд.
Освен това Nissan се стреми да продаде част от дяловете си в Renault SA и производителя на батерии AESC Group Ltd., както и заводи в Южна Африка и Мексико. Има планове и за продажба с обратен лизинг за централата на концерна в Йокохама, както и за имоти, които Nissan притежава в САЩ.
Агресивните и широкообхватни планове за набиране на средства подчертават бързо влошаващото се финансово и оперативно положение на Nissan въпреки усилията на новоназначения главен изпълнителен директор Иван Еспиноса да помогне на компанията да стъпи на крака.
Еспиноса е представил вариантите пред борда на директорите по-рано този месец, посочват източници, запознати с темата. Целта е осигуряване на известно финансиране в рамките на тримесечието, което ще приключи на 30 юни.
Предложението за финансиране изглежда все още не е одобрено от борда.
Неотложната нужда от финансиране произтича от вътрешни прогнози, според които излишните парични средства в производството на автомобили на Nissan ще намалеят почти до нула до края на март 2026 г., показват документите. Прогнозите се основават на сценарий, при който американските мита ще се запазят по-дълго време на фона на липсата на допълнителни парични инжекции.
Nissan разполага с достатъчен капитал от около 2,2 трлн. йени в брой и кредити, който да покрие нуждите на компанията през следващите от 12 до 18 месеца, изтъква Еспиноса пред Bloomberg. „Имаме солидна основа по отношение на ликвидността“, подчертава той.
Предвид несигурността относно митата и състоянието на бизнеса, Nissan не предостави нова прогноза за печалбата за текущата фискална година, като заяви само, че очаква приходи от продажби от 12,5 трлн. йени.
Nissan е изправен пред дълг от около 5,6 млрд. долара, който трябва да изплати през следващата година – най-големият по размер дълг от 1996 г., изчислява Bloomberg.
Документите, разгледани от Bloomberg, показват също, че Nissan очаква оперативна загуба от цели 450 млрд. йени за фискалната година, която продължава до края на март 2026 г., ако по-високите мита се запазят. Без налозите компанията прогнозира, че загубата ще бъде 300 млрд. йени. И двата резултата биха отбелязали най-големия оперативен дефицит в историята на компанията.
По-рано този месец Еспиноса обяви планове за съкращаване на 20 хил. работни места и затваряне на седем от 17-те завода на Nissan до края на март 2028 г., след като компанията отчете нетна загуба от 671 млрд. йени за последната фискална година. Мерките следват провала на преговорите по-рано тази година за обединяване с Honda Motor Co. Тези дискусии приключиха отчасти поради разногласия относно готовността на Nissan да направи по-големи съкращения на производството и персонала.
Nissan ще затвори два завода в Япония, както и съоръжения в четири други страни, като част от процеса на преструктуриране и намаляване на разходите. В Япония засегнатите заводи се намират в Опама и Хирацука, близо до Йокохама, и представляват около 30% от местното производство на концерна като капацитет.
Различни финансови институции са се включили в отпускането на заеми на стойност 1 млрд. паунда, обезпечени от UK Export Finance, която подкрепя главно британски износители. Това ще представлява един от най-големите компоненти от планираното набиране на средства за Nissan.
В Съндърланд Nissan се ангажира да увеличи производството на електрически превозни средства с инвестиция от 2 млрд. паунда. Британското правителство приветства проекта като вот на доверие в автомобилната индустрия на страната след години на несигурност около Brexit.
По-рано този месец AESC обяви планове да продължи с плана за изграждане на втора фабрика за батерии в Съндърланд, след като получи финансова подкрепа от UK Export Finance и National Wealth Fund, както и от други инвеститори. Бившият филиал на Nissan е базиран в Япония и е собственост на китайски инвеститори.
Неотдавнашното търговско споразумение между Великобритания и САЩ би могло да предложи известно облекчение на Nissan, ако компанията успее да изнася автомобили от Съндърланд, където заводът разполага с годишен капацитет от 500 хил. автомобила, при по-ниски мита. Сегашният 25% налог върху вноса на всички превозни средства в САЩ, който влезе в сила през април, хвърля сянка върху повечето международни автомобилни производители. Това би натоварило допълнително всички японски производители на автомобили, ориентирани към износа, и особено Nissan, предвид нестабилното му финансово състояние.
Nissan заяви, че има 2,1 трлн. йени неизползвани кредитни линии в допълнение към собствените си ликвидни резерви, но паричният поток стана отрицателен през последната фискална година, а рейтинговите агенции понижиха оценките си за кредитоспособността на компанията до спекулативно ниво.


Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
Мондиал 2026: Мексико и ЮАР откриват шампионата