IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Субсидирай трудно: По желание или по принуда България ще финансира електромобилите?

Стимулите по програма "Околна среда" могат да се структурират като първоначална лизингова вноска за бъдещите ползватели на електромобили, предлага Илия Левков

11:17 | 24.12.21 г. 18
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Bing Guan/Bloomberg</em></p>

Снимка: Bing Guan/Bloomberg

Това обаче е стъпка, която трябваше да бъде направена много по-рано, за да може страната ни да действа, ако не с еднакви, то поне с подобни на останалите европейски страни обороти по отношение на електрификацията на автомобилите.

Неуспехът на преговорите с Volkswagen само подчертава трудната позиция, в която страната ни се намира, когато става въпрос за привличане на чуждестранни инвестиции, свързани с автомобилното производство.

Без осигуряването на достатъчна индустриална мощ в България, автомобилният ни пазар е обречен да изостане от сроковете, наложени от Брюксел. В Чехия, страна с добре развита тежка промишленост, автомобилната индустрия процъфтява, най-вече благодарение на Skoda. В Млада Болеслав, където се намира централата на компанията, прави впечатление сериозното присъствие на тази марка по улиците. Всъщност, това важи за цялата страна. Местните потребители са стимулирани да купуват моделите на Skoda, привлечени не от сляп патриотизъм, а от изгодни оферти. 

Подобна стратегия може да бъде приложена и в България. Остава само да се намери достатъчно смел инвеститор, който да е готов да приеме съответните правителствени условия.

Каква е ситуацията в Европа?

Към 2021 г. общо 21 страни от ЕС осигуряват някаква форма на държавна подкрепа при покупка на електрическо превозно средство. Най-голяма субсидия предлага Франция – до 12 хил. евро, следвана от Италия и Германия – съответно 10 хил. и 9 хил. евро, според данни на компанията за зарядна инфраструктура и управление на енергията Wallbox.

Страните, които към края на миналата година не предлагат подкрепа при покупката на електрическа кола, условно могат да се разделят на две категории: в първата попадат държави като Белгия, Дания и Норвегия, или страни с висок брутен вътрешен продукт на глава от населението, и пазари като България, Латвия и Литва, или държави с нисък или сравнително нисък брутен вътрешен продукт на глава от населението.

Един от най-актуалните примери за държавна подкрепа е Кипър, където правителството отпуска безвъзмездна финансова помощ за закупуване на електрически превозни средства и за премахване на стари, замърсяващи коли. Двете нови насърчителни програми са на обща стойност 45 млн. евро. Планът на островната страна е електромобилите да представляват 25% от всички продажби на нови коли до 2030 г. Стратегията включва и целта всички новопридобити държавни превозни средства да бъдат електрически до края на десетилетието.

В Австрия правителството подкрепя покупките на електрически превозни средства, осигурявайки бонус от 3000 евро за изцяло електрически автомобил или кола с водородни клетки, както и 1250 евро при придобиване на нов плъгин хибрид. Условието тук е цената на автомобила да бъде равна или по-ниска от 60 000 евро и пробегът при пълно зареждане на батерията да покрива поне 50 километра. Страната освобождава от данъци потребителите, които планират покупка на електромобил, а собствениците на такъв – от ежегодни такси.

Белгия не предоставя директна финансова подкрепа за потребителите, но осигурява данъчни облекчения както при покупка, така и при притежание на електромобил.

Властите в Хърватия стимулират покупките на електрически коли с 9333 евро за чисти електромобили и с 5333 евро за плъгин хибриди.

Чехия, страна, чиято икономика е силно зависима от автомобилната индустрия, предоставя данъчни облекчения при покупката на електромобил и такъв с водородни клетки. От регистрационни такси са освободени всички електрически коли до 3,5 тона, отделящи до 50 гр/км емисии на въглероден диоксид. На тези коли се поставят специални номера, които отразяват екологичната характеристика на превозното средство. Освободени от винетни такси са всички електрически и водородни превозни средства до 3,5 тона, отделящи до 50 гр/км емисии на въглероден диоксид. Тол такси не плащат и тежкотоварните електрически и водородни автомобили, които отговарят на посочените по-горе условия.

Правителството на Дания, страна с един от най-високите стандарти на живот в Европа, осигурява данъчни облекчения за автомобили с нулеви емисии, както и за превозни средства с ниски нива на емисии.

Във Финландия покупките на електромобили са стимулирани чрез финансова подкрепа, която осигурява до 2000 евро на домакинство при придобиване на електромобил на цена до 50 000 евро. В страната важи и временен бонус от 2000 евро за покупка на електромобил срещу извеждане от експлоатация на наличен стар конвенционален автомобил. Двете мерки са валидни до края на 2021 г.

В това отношение Франция се откроява сред повечето страни в ЕС данъчни облекчения за автомобили с алтернативно задвижване, както и с директна финансова подкрепа. правителството осигурява бонус при придобиване на лека кола или ван, отделящи емисии до 20 гр/км. За домакинства, които купуват такъв автомобил на цена до 45 000 евро стимулът възлиза на 7000 евро. За юридически лица подкрепата достига 5000 евро. За физически и юридически лица, които купуват нов автомобил на цена от 45 000 до 60 000 евро стимулът е 3000 евро. За водородни коли или ванове, които струват повече от 60 000 евро подкрепата също достига 3000 евро.

Германското правителство предоставя данъчни облекчения за период от 10 години при придобиване на електромобил или кола с горивни клетки, регистрирани пред 31 декември 2025 г. Освобождаването от годишни данъци и такси важи до 2030 г.

По отношение на директната финансова помощ Берлин предоставя бонуси за електромобили, плъгин хибриди и водородни коли. При цена на превозното средство до 40 000 евро помощта достига 9000 евро за електромобил или водородна кола и 6750 евро за плъгин хибрид. Бонусът при покупката на кола над 40 000 евро достига 7500 евро за електромобил или водородна кола и 5625 евро за плъгин хибрид.

Унгария предоставя пълно данъчно облекчение при покупката на електромобил или кола с горивни клетки. Подобни облекчения важат и за собствениците на такива превозни средства. От юни 2020 г. властите в страната предоставят директна финансова подкрепа в размер на 7350 евро при покупката на електромобил при цена до 32 000 евро, както и 1500 евро за подобно превозни средства на цена от 32 000 до 44 000 евро.

Последна актуализация: 13:20 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

8
rate up comment 7 rate down comment 6
zelka007
преди 2 години
залухaв ... :))) ... колко кинти има във фонд козлодуй ... ?! ... а във фонд реактивни отпадъци ... ?! ... ми да те светна в първият има натрупани досега 1,4млрд , а трябва да са малко над 2млрд . това е фондът за закриване на 4-те малки реактора , а за двата големи се мълчи като бит (цензура) , 60% от фондът е европейско съфинансиране ... хаха фащаш ли залухaв , европейците ни дават кинти да затворим според добрите световни практики старите си реактори , щото богатата техническа нация не е отделяла кинти когато е требвало . до 2030 требе да са приключили всички дейности по закриването , кинтите са усвоени над 50% , от този фонд смотaните ви бесепарски правителства санираха разни сгради ... :))) ... некaдърници ... във вторият , требват кинти за преработка на ОЯГ , ми натрупаната сума нема да стигне и за 1/4 от събралото се гориво . тия кинти требе да се събират с цената от АЕЦ-а , ама не се събират за да ви е еффффтин токът смeшник , и да ривете по форумите колко е без пари ядреният ток ... та тъй , нито кинти за закриване на малките реактори , нито кинти за закриване на хилядниците , нито кинти за преработка на ОЯГ , нито кинти за хранилището , което струва почти колкото един нов реактор ... тва ти е изплатеният козлодуй , политкомисарче ... :))) ... хаха , първият хилядник е стартиран1987 и 2017 му е край на експлоатационния срок , колко мислиш че ще може да се удължава във времето ... ?! кинтите за затварянето му ВЕЧЕ ТРЯБВАШЕ ДА СА СЪБРАНИ !!!!!!!!!!!!!!!! ... вторият хилядник е стартиран 1991 . експлоатационният му срок е до 2021 , колко още мислиш че може да работи ... ?! ... че само миналата и тази година ту единият ту другият беше изключват или му беше намалявана мощността няколко пъти поради аварии извън реакторната част ... :))) ... речи политкомисарче , колко според теб ще продължи работата им ... ?! ... и къде са кинтите , които са необходими за затварянето им ... ?! ... тва да не ти е мумията на г.димитров та да я заровят на бакърената и да приключи всичко ... ?! ... б.хти и неграмотното ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 4 rate down comment 5
alex8712
преди 2 години
Аха, само дето инвеститорите с парите не мислят така - иначе щеше да има дълга опашка от навити... Пък то само един консорциум, начело с чебуРашка, дето даже и държавни гаранции иска, а и там нещо поумря работата напоследък. Така ще е като няма обоснован икономически и финансов анализ за централата - упс, то имаше май един, но го засекретиха, че показваше каква дупка е БеляНе...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 3
aldy
преди 2 години
Абе ти да не си бавноразвиващ се? АЕЦ "Козлодуй" не сме си избили, а токът от нея най-евтин? Затова зелките не по-далече от кацата. Там им е компетентността.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 6
zelka007
преди 2 години
ти още козлодуй не си избил , беляНЕ ще избиваш ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 3
abdul
преди 2 години
при тия цени на тока ше я избием за нула време.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 2
alex8712
преди 2 години
''по-скъпи от АЕЦ "Белене, за която сме прахосали половината от стойността й'' - на око ли го прецени това или как? Досега са изхарчени 3 млрд лв., по оценки са нужни още 17 млрд. лв - не половината, а още 6 пъти по толкова трябват!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 6
aldy
преди 2 години
Ами нали точно с натиск отвън ни спряха три големи енергийни проекта, които ни правеха значими на Балканския полуостров. Какви електромобили, като си нямаме електроенергетика? Сега ще покриваме земеделската земя с фотолунатици и ветрени мелници? Които ще ни излязат по-скъпи от АЕЦ "Белене", за която сме прахосали половината от стойността й. Когато си нямаме национални интереси и приоритети, резултатите са такива огромни разсипии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 6
vodoley
преди 2 години
Твърдо съм на мнение,че без натиск от вън, нищо в тая държава няма да се промени. И цял випуск от Харвард да дойде да на управлява , няма да е достатъчно на бай *** да му се смени чипа!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още