Мъск скоро започна да продава акции на Tesla, процес, който продължи повече от година и доведе до продажбата на книжа на компанията за над 39 млрд. долара. Продажбите - извършени отчасти за финансиране на евентуалното закупуване на Twitter от Мъск - изплашиха пазара и натежаха върху акциите на Tesla.
Изненадите продължиха и през 2022 г.
По време на представяне на финансовия отчет в края на януари Мъск разкри, че Tesla няма да представя нови модели през тази година, приписвайки решението на ограниченията във веригата на доставки. Вместо това компанията ще произведе възможно най-много бройки от съществуващите си модели.
По това време Tesla продаваше четири модела, но само два държат лъвския пай от продажбите на компанията: SUV-ът Model Y и седанът Model 3.
Плановете за кола на стойност 25 хил. долара – модел, който Мъск беше обявил в края на 2020 г. и за който каза, че вероятно ще бъде готов след три години – бяха замразени.
В автомобилния бизнес новите и преработени модели са от решаващо значение за задържането на интереса на купувачите и поддържането на ценовата мощ.
Анализаторите бяха в недоумение. Един от тях постави въпроса дали Tesla може да постигне целите си за растеж с по-малко от половин дузина модели леки коли в своята гама.
Мъск отхвърли опасенията. Вместо това той се позова на визията си за бъдеще, в което колите на Tesla ще могат да работят автономно денонощно, което ги прави още по-ценни.
„От въпросите става ясно, че тежестта на пълното автономно шофиране не се оценява напълно“, заяви Мъск, имайки предвид подобрената версия на технологията на Tesla за подпомагане на водача. (Системата в момента не прави превозните средства на Tesla автономни.)
С напредването на годината инвеститорите станаха още по-нервни. Фокусът на Мъск върху Twitter само засили опасенията на Wall Street, че главният изпълнителен директор на Tesla не е достатъчно отдадена на производителя на автомобили.
„Twitter разсейва“, изтъкна по това време Гари Блек, управляващ партньор на Future Fund, инвеститор в Tesla.
Предупредителни знаци светнаха в Китай, където времето за изчакване за нови коли Tesla падна до около месец към септември 2022 г. от четири и повече месеца през пролетта, изчислява Bernstein Research.
Ръководителите на Tesla, включително главният дизайнер Франц фон Холцхаузен, притиснаха Мъск да съживи плановете на компанията за по-достъпна кола за масовия пазар, твърдейки, че Tesla трябва да постигне целите си за растеж. Мъск обаче е по-заинтересован от разработването на автономни автомобили, които могат да работят като роботаксита.
„Нашата отговорност е да се опитаме да накараме възможно най-много хора да се качат на електромобили“, посочва Фон Холцхаузен пред The Wall Street Journal по-рано тази година.
И макар да е оптимист за обещанието за автономните коли и окуражен от скорошния напредък на Tesla, Фон Холцхаузен казва, че преходът няма да е лесен.
„Може би съм по-прагматичен по отношение на това, но мисля, че автономията... ще бъде предизвикателство“, признава той. „Все още е научна фантастика за много хора“.
Борсово представяне на американските производители на електромобили. Графика: WSJ
В края на октомври Tesla намали цените на моделите си в Китай средно с около 7%.
Скоро след това започна да предлага временни отстъпки за най-популярните си модели в САЩ – първоначално с 3750 долара, след това 7500 долара плюс 10 хил. мили безплатно бързо зареждане, ако клиентите получат своя поръчан модел преди края на годината.
Tesla приключи 2022 г. с унищожителна нотка. Нейните годишни доставки на превозни средства - с 40% повече спрямо предходната година - не достигнаха първоначалната цел на компанията и изостанаха от очакванията на Wall Street. Акциите на компанията претърпяха най-лошото си годишно представяне в историята, като поевтиняха с 65%.
До началото на януари 2023 г. във финансовия отдел на Tesla стана ясно, че компанията трябва да предприеме по-агресивни действия, изтъкват източници, запознати с въпроса.
Tesla отвори две нови фабрики през 2022 г. – една в Германия и друга в Тексас – разширявайки производствения си капацитет с приблизително 80% за по-малко от година. Междувременно броят на непродадените коли растеше.
С началото на януари поръчките изостанаха от вътрешните прогнози, посочва един от източниците.
Служителите разработиха план, който призовава Tesla да намали цените по-трайно, необичайна стратегия в индустрия, в която компаниите обикновено се опитват да бъдат по-дискретни със своите стимули.


Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“