Със своята непредвидима търговска война американският президент Доналд Тръмп предизвиква объркване и гняв както сред бизнеса, така и сред политиците. Това, което често се пренебрегва, е, че най-високите за момента автомобилни мита не са наложени от САЩ, а от Европейския съюз (ЕС), пише германското издание Focus.
Европейската комисия (ЕК) иска да попречи на автомобилните производители, подкрепяни от държавните субсидии в Китай, да предлагат евтини електрически автомобили на европейския пазар.
Въведеното през октомври мито бе прибавено към обичайната 10-процентна такса върху вноса на автомобили в блока и бе разпределено индивидуално. Диапазонът варира от 7,8% за автомобилите на Tesla, произведени в Китай, до 17% за BYD, 18,8% за Geely и 20,7% за „други сътрудничещи компании“, като достига 35,3% за SAIC и други концерни, които не са пожелали да сътрудничат на разследването на ЕК.
В екстремни случаи митото надхвърля 45%.
Тези наказателни налози засягат и западните производители, когато внасят автомобили от Китай в Европа. Анализ показва въздействието върху германските и другите европейски автомобилни производители и обяснява защо досега това не забавя възхода на китайските марки.
Проблеми
Volkswagen внася Cupra Tavascan от Китай в Германия и трябва да плаща допълнителна такса от 20,7%, което означава, че общото мито тук достига 30,7%. През първата половина на 2025 г. в Германия са регистрирани малко над 6000 бройки от модела. В своя отчет за полугодието Cupra посочва митата на ЕС върху произведения в Китай Tavascan като една от причините за влошаващите се резултати.
В същото време дъщерното дружество на Volkswagen - Audi, гледа без особени притеснения на търговската политика на ЕС в посока Китай. Базираната в Инголщат компания никога не е изнасяла електрически модели от Китай за Европа в миналото, нито пък го прави в момента.
Skoda, Porsche и луксозните марки Bentley и Lamborghini също са пощадени от ЕС в това отношение.
BMW, от друга страна, произвежда изцяло електрическите модели Mini Aceman и Cooper SE в Китай чрез своето съвместно предприятие с Great Wall Motors.
Доскоро iX3 се внасяше и от Китай. Сега обаче този модел излиза от производство. Базираният в Мюнхен автомобилен производител също така трябва да плаща 31% мито за вноса на електрическия автомобил Mini Aceman. BMW не е коментирала дали ще прехвърли тези мита на клиентите. Очевидно това не се случва за момента.
Бърз спад на продажбите
Smart, съвместно предприятие между Geely и Mercedes, внася всичките си автомобили в Европа от Китай. Като партньор на Geely, Smart трябва да плаща ново мито от 18,8 на сто в допълнение към обичайните 10 процента.
Това оказва осезаемо въздействие върху клиентите от началото на годината, като Smart увеличи цените с около 2000 евро. Дали намаляващите продажби се дължат единствено на това - не е ясно. Въпреки това, макар през първата половина на 2024 г. в Германия да са регистрирани 5423 броя на двата най-популярни модела на марката, тази година броят им е спаднал до едва 1737 – понижение от близо 70%.
Други европейски производители също са засегнати от европейските мита. Dacia, например, произвежда малкия си електрически автомобил Spring изцяло в Китай. Цената му за европейските потребителите досега не е била увеличена.
Търсенето на Spring обаче намалява през последните месеци поради липса на правителствена подкрепа. „Автомобил като Spring се продава въз основа на цената и ние няма да променим това“, изтъква говорител на марката.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа
преди 3 месеца Айде започна се , както при руZZийските тегоби , митата/санкциите не работят , правят ни по-силни ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар