След като на 28 октомври транспортната комисия в Народното събрание прие на първо четене завишени глоби и нови правомощия на ДАИ срещу нерегламентирания превоз на пътници, отново се разрази дискусия за това дали е застрашено споделеното пътуване от по-строгия контрол.
Според управляващите промените не са насочени към споделените пътувания на приятели, които решават да пътуват заедно до морето и да делят бензина, а към онези, които превозват непознати и печелят от това. Въпреки това обаче текстовете са неясни и на места липсва решаваща конкретика, която може да пресече опасенията за евентуални корупционни практики от страна на проверяващите органи.
„Глобите са изцяло насочени към нерегламентираната търговска дейност, към нелоялната конкуренция и към сивия сектор“, заяви Настимир Ананиев, председател на транспортната комисия в Народното събрание, в предаването Invest/Or по Bloomberg TV Bulgaria.
„Много ясно искам да подчертая, че това няма нищо общо със споделеното пътуване. Споделеното пътуване обикновено става между приятели и познати или хора, които искат да си разделят бензина. Там няма търговски елемент и няма печалба“, посочи той.
Ананиев обясни за пореден път, че контролните органи на автомобилна администрация нямат право да спират частен автомобил, но могат да спрат автобуси и леки коли, при които изглежда, че те извършват транспортна дейност с търговски характер, например тир или микробус, в който може да има 15-20 човека. „Съгласете се, че ако някой прави превоз с 15-20 човека, е много по-вероятно да има търговски елемент“, каза народният представител.
Според Димитър Карагегов, програмен мениджър на Българското либертарианско общество, законът така, както е разписан, не може да направи разлика между човек, който споделя своя автомобил с приятели, и този, който извършва нелицензиран превоз. По думите му разписаното в закона „заплащане“ за превоза не уточнява дали това е с цел печалба или разделяне на разходите.
Карагегов дава пример с възможен начин да се наложи глоба на човек, който предоставя лекия си автомобил за споделено пътуване. „Подставено лице – представител или приятел на някой служител на ДАИ – се уговаря с мен, да го закарам до Бургас. Той праща сигнал на служителите на ДАИ, които чакат на изхода на София. Катаджията ме спира, служителят на ДАИ пита лицето дали се е уговарял за пари, той казва да и аз си тръгвам с глоба. Да, изглежда сложно и абстрактно за изпълнение, но теоретично е възможно. Законодателят като такъв не може да обещава какво ще свърши изпълнителната власт“, казва Карагегов.
По думите му проблемът е само в очите на браншовата организация на автобусните превозвачи. „Нямаме никакво съмнение, че промените са лобистки в полза на автобусните превозвачи, защото те идват от министър Ивайло Московски, който два месеца преди да внесе този закон, се срещна с тях в опит да ги омилостиви за въвеждането на тол таксите. Те очевидно са му поставили условие да се разправи с групите за споделено пътуване, защото те също са им някакъв вид конкурент“, обяснява Карагегов.
Разговора с Настимир Ананиев може да видите в първата част на предаването Invest/Or:
Във втората част е разговорът с Димитър Карагегов:
Изминали издания на Invest/Or гледайте тук
Следете Invest/Or и във Facebook
Още видеа гледайте на сайта на Bloomberg TV Bulgaria
Седмичното обзорно пазарно предаване „Invest/Or” се излъчва всяка неделя от 20 часа по Bloomberg TV Bulgaria.


Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
Радев отличи огнеборци и доброволци, участвали в овладяването на пожари през лятото
От Черно море излязоха с важна информация за мача с ЦСКА
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Ралито на китайските акции изостава от американските
САЩ лобират срещу плана на ЕС за отпускане на заем в подкрепа на Украйна
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
ЕК глоби Х, социалната мрежа нарушавала правилата за прозрачност
Кметът на район "Изгрев" съобщава за саботажи с боклука
Гръцките фермери затвориха и ГКПП "Капитан Петко Войвода"


преди 9 години Мдааа, ама "гнилата баМкова система да потъне в собствените си бакии" не е изгодно на ОРГАНИЗАТОРИТЕ на баМковата далавера...ще почакаме още малко :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години До това положение се доведе сама държава, продължавайки с разпънатият чадър над гнилата баМкова система, вместо да я остави да потъне в собствените си бакии, които забърка! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Според управляващите промените не са насочени към споделените пътувания на приятели, които решават да пътуват заедно до морето и да делят бензина, а към онези, които превозват непознати и печелят от това---От т.н. "държавна машина" съвсем са се побъркали. Абе как ше спираш частна кола, и ше забраняваш на хората да се возят с нея. Ако някой ми спре на автостоп и после рече да ми плати,що да ходя до НАП? Луди ли сте вие ве? Споделената икономика, бартера, криптовалутите - това е бъдещото на свободните хора! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години ЩО СИ ПРАВИШ ТРУДА ДА БЛОКИРАШ НЕЩО ДЕТО НЕ МОЖЕШ ХАХАХАХАХАХА отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години ДДДЕЕБА ВАШТА МАЙКЯ РАКОВОБОЛНА ДЕБАААА отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години *** ВАШТА МАЙКА РАКОВОБОЛНА *** отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години ТИКВЕСТОРСКИ АДМИНЕ НЕЩО БЛОКА ТИ НЕ РАБОТИ А????????ХАХАХАХАХАХАХАХАХАХАХАХА отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години a отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Т.е. закона не е в интерес на безопасността на хората, а в търгвоски интерес на лицензираните фирми. Това е основният аргумент.п.с. Ананиев, на другите избори и вие ще копаете дъното. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години икономи4ески робове искат да ни направат на превозва4ите 4е малко са останалите окови банки финансови пирамиди винетки дето не важат за година а пише 4е са годишни тол такси данаци ддс еко такси рекети . отговор Сигнализирай за неуместен коментар