IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

АЯР си постави срок до края на март да отговори за лиценза за горивото на Westinghouse

Има вариант V блок да бъде зареден отново с руско гориво, но това ще забави внедряването на американското гориво с още 4 години

16:23 | 19.09.23 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

От Агенцията за ядрено регулиране (АЯР) са си дали срок до 29 март 2024 г. да имат отговор за лиценза на новото ядрено гориво за V блок на АЕЦ "Козлодуй", стана ясно по време а семинар за журналисти, организиран от регулатора. Тази пролет блокът беше зареден с последното руско гориво и при следващото планово спиране за рехабилитация и зареждане със свежо гориво ще трябва да бъде зареден с касетките на Westinghouse. В края на миналата година държавата подписа договор за диверсификация на доставките на гориво и в V блок ще бъде използвано горивото на американската компания, а в VІ блок - на Framatome.

Презареждането на V блок се очаква да стане в края на април - началото на май 2024 година. Проблемът е, че новото гориво все още няма лиценз от АЯР, а работата по издаването му отнема месеци и преглед на сериозна по обем документация.

В ядрения регулатор обаче са мобилизирани и вече са изпратили искания за допълнителни уточнения към АЕЦ "Козлодуй" и американската компания, след като към края на юли получиха чаканата документация макар и с няколко липсващи документа. Трябва да се анализира първо как ще си взаимодействат двата вида гориво - на руската ТВЕЛ и на Westinghouse, които в продължение на четири години ще работят заедно в реактора, а след това - и работата само с горивото на Westinghouse, обясниха още от регулатора.

"Не ни интересува дали блокът ще работи, или не - важни са критериите за безопасност", коментира председателят на АЯР Цанко Бачийски. Той уточни, че трябва да са ясни и да са обосновани експлоатационните предели на горивото.

В агенцията са наели външна компания, за да подпомогне процеса по анализ на документите, но всичко около издаването на разрешението за използване зависи от отговорите на ядрената централа, от която реално идва искането за смяна на горивото.

Според Бачийски решението за промяна на доставчика е правилно, макар че процедурата е "много напрегната". По първоначални планове България е трябвало да смени доставчика след изтичането на договора с ТВЕЛ през 2024 година и новото гориво да бъде заредено през 2025 година. Войната в Украйна обаче ускори процедурата.

На този етап за VІ блок на АЕЦ "Козлодуй" няма толкова напрегната програма, макар че и той ще трябва да заработи с алтернативно гориво през 2025 година. За него доставчик е френската Framatome, която произвежда идентично на горивото на ТВЕЛ. От АЯР въпреки това очакват да получат информация за вида на горивото и други параметри и на тази база да преценят дали ще е нужна процедура по лицензиране, или не.

Гориво на ТВЕЛ за VІ блок в ядрената ни централа има за години напред - до 2033 година. Потенциално то може да се използва и в V блок, защото има издаден лиценз, но това означава забавяне на процеса по внедряване на горивото на Westinghouse с още четири години. Или трябва да мине един пълен цикъл с презареждане, тъй като в противен случай може да се окаже, че в един момент в реактора ще има три вида гориво (при едно презареждане се подменят 1/4 от горивните касетки), както и след това отново лицензиране от АЯР, тъй като ще се използва нов тип спрямо сега зареденото гориво, макар и отново произведено от ТВЕЛ.

Очаква се първите доставки на горивото на Westinghouse да бъдат направени около средата на април 2024 година. Вероятно до края на годината АЯР ще даде и необходимото разрешение за съхранението му на площадката на АЕЦ "Козлодуй". 

Не е нужно отработеното гориво да получи специално разрешение за съхранение в централата, обясниха още експертите от регулатора. В момента има две компании, които могат да приемат горивото от АЕЦ "Козлодуй", да извадят таблетките и да върнат остъклените отпадъци от горивните касетки - руската "Маяк" и френската La Hague. При френската компания обаче трябва да се сменя поточната линия, тъй като формата на нашите касетки е шестоъгълна, а на преработваните във Франция квадратна.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:23 | 19.09.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Енергетика виж още

Коментари

Финанси виж още