IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Ще има наказателна отговорност за полети с дронове над летища

Парламентът прие на първо четене промени в Закона за въздухоплаването и нови правила за дроновете

13:34 | 12.06.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка БГНЕС/ ЕРА/ Alex Babenko
Снимка БГНЕС/ ЕРА/ Alex Babenko

Въвежда се забрана за полети с дронове без разрешение в чувствителни и ограничени зони, както и в охраняемите граници на летища и контролираното въздушно пространство. Със 137 гласа "за" парламентът прие на първо четене предложените от Министерския съвет промени в Закона за гражданското въздухоплаване. Народните представители отхвърлиха проекта, внесен от ПП-ДБ. Депутатите от МЕЧ и "Величие" не участваха в гласуването, съобщи Българското национално радио.

Дава се възможност за отстраняване на нарушаващите забраната безпилотни апарати и се въвежда наказателна отговорност за нерегламентирана употреба на дронове.

Измененията в проектозакона на правителството са съобразени с промени в правото на Европейския съюз в областта на авиационната безопасност, предлагат се и нови разпоредби, които са свързани с прилагането на текстовете.

Освен че се конкретизират зоните от въздушното пространство, в които може да бъде ограничавано въздухоплаването, за по-голяма бързина и оперативност при вземането на решения зоните от въздушното пространство с временен характер вече няма да се определят от Министерския съвет, а от министъра на транспорта и съобщенията, съгласувано с министъра на отбраната.

Правителството ще продължи да определя зоните, които имат постоянен или дългосрочен характер. Със заповед на министъра на транспорта и съобщенията ще става назначаването на въздушни превозвачи, които извършват превози по редовни международни линии по силата на международни договори.

Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА) е ангажирана с Националната програма за безопасност в гражданското въздухоплаване, тя трябва да води и поддържа съответните регистри.

С промените в закона ще се събират такси за извършването на нови административни услуги от ГД ГВА – регистрация и годишна проверка за съответствие на летища, вписване/продължаване на валидност/подновяване на квалификационен клас към свидетелства за правоспособност, издаване на специално разрешение за извършване на полет за летателни апарати без съответствие със сертификат за тип.

При обсъждане на промените в закона депутатите от "Възраждане" настояха за възлагане на повече отговорност на концесионерите на летищата и дори оспориха необходимостта от концесиониране. "Да, трябва да мисли и държавата, но може би самите концесионери трябва да носят по-голяма отговорност", коментира Никола Димитров.

В отговор на упрека транспортният министър Гроздан Караджов посочи, че концесията е много по-добра от държавното управление. Той даде за пример Летище "Васил Левски" - София. „За последните 20 години държавното управление е изплатило общо 88,6 млн. евро, което е 4,5 млн. евро на година усреднено във вид на дивидент, а когато е отдадено на концесия летището, наведнъж е платено двойно – 8,80 млн. евро годишно предварително, 660 милиона лева за българските граждани", обясни транспортният министър.

От следващата година Летище „Васил Левски“ – София ще започне да плаща отложената заради пандемията от COVID годишна концесионна такса. Караджов съобщи, че концесионерът е поел ангажимент да инвестира 240 млн. евро в изграждането на Терминал 3 на аеропорта.

Investor.bg припомня, че в началото на февруари министърът на транспорта и представители на летищата в София, Варна, Бургас, Пловдив, Горна Оряховица, Ръководство „Въздушно движение“ и Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ се договориха всички международни летища в България да се оборудват с анти-дрон системи. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:34 | 12.06.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още