Авиокомпаниите в цял свят ще отчетат загуба от общо 9 млрд. долара за 2009 г., като приходите се очаква да се свият с 80 млрд. долара спрямо година по-рано заради спад в търсенето на пътнически и товарни въздушни превози, показват данни на международната асоциация на авиопревозвачите IATA, цитирани от АР.
Ревизираните прогнози за загубата на авиолиниите са близо двойно по-високи от пронозираните през март 4,7 млрд. долара, сочи информация на IATA, която представлява 230 авиолинии от цял свят.
Въпреки признаците за край на рецесията от IATA казват, че индустрията е била сериозно засегната през първото тримесечие, когато 50 водещи авиолинии са отчели загуби за над 3 млрд. долара.
Приходите се очаква да се понижат с безпрецедентните 15 на сто спрямо година по-рано до 448 млрд. долара за тази година. Резултатите вероятно ще продължат да бъдат слаби и през 2010, коментират от асоциацията.
Според оценка на асоциацията пътническият превоз през 2009 г. ще намалее с 8% спрямо година по-рано до 2,06 млрд. пасажери. Преносът на товари пък ще се свие със 17 на сто.
Очаква се разходите за гориво в индустрията да намалеят с 59 млрд. долара, или с 36%, до 106 млрд. долара тази година, формирайки 23 на сто от оперативните разходи на компаниите.
От асоциацията твърдят, че превозвачите във всички региони се очаква да отчетат загуби, като най-сериозно засегнат ще е Азиатско-тихоокеанския регион заради рязкото забавяне на трите водещи пазара там – Япония, Китай и Индия. Загубите за авиолиниите в региона се очаква да са 3,3 млрд. долара – по-лоши от предишните прогнози за 1,7 млрд. долара, но по-добри в сравнение с 3,9 млрд. долара загуба за миналата година.
Превозвачите от Северна Америка се очаква да загубят 1 млрд. долара, което е по-добре в сравнение със загубите от 5,1 млрд. долара, понесени през 2008 г.
Въпреки силния трафик загубите за превозвачите от Близкия Изток ще достигнат 1,5 млрд. долара, тъй като центровете за междуконтинентални полети в региона са уязвими към рецесионните влияния в Европа и Азия.
Свитото търсене на висококласни услуги във всички водещи пазари ще донесе загуба от 1,8 млрд. долара за европейските авиолинии, казват от IATA.
Изпълнителният директор на асоциацията Джовани Бисиняни призова правителствата да избягват протекционистичните политики и преповтори апела си за по-голямата либерализация за поощряване на световната авиоиндустрия.


Кои са седемте най-горещи дестинации в света за 2026-та?
Илон Мъск е първият човек в историята, чието нетно богатство надхвърля 600 млрд. долара
19-годишен българин е загинал на фронта в Украйна
Сушата предизвиква срутвания на земята и отромни дупки в Турция
Тръмп и глобалната „бролигархия“ — сливането на властта, парите и семейните интереси
Китай облекчава митата върху вноса на свинско месо от ЕС в окончателно решение
Европа отменя забраната за двигателите с вътрешно горене
Защо Chase на J.P. Morgan и дигиталните му съперници обожават Германия
„България Еър“ и Летище „Васил Левски“ – София посрещнаха 8-милионния пътник за 2025 година
Българският имотен пазар – добри, лоши и зли практики
Китайците нямат спиране – ще участват в 24 часа на Льо Ман
Трябва ли да се сменят и сензорите за следене на налягането с гумите
Световната автомобилна индустрия изпадна в дълбока криза
5 мита за SUV, които е време да изчезнат
Renault слага край на най-малко известната си марка
Гуинет Полтроу се оплака - съпругът ѝ мрази Коледа
Тръмп ще направи обръщение към нацията утре
Тръмп подписа рекорден брой изпълнителни заповеди през 2025 година
Костадинов: Трябва да се раждат повече деца и да има повече стабилни семейства
Вучич се жалва: "Протестната хайка" отказала зетя на Тръмп да строи хотел в Белград